2009/tvåtusennio/tjugohundranio (april - december)

Kanske tycker inte ni att en årssammanfattning är så värst spännande, jag är ju inte direkt den första som gör en sådan, men det är ett intressant sätt för mig själv att se över mitt år, tiden har gett mig ett förändrat perspektiv på vissa saker.

april


Jag kände mig fri efter att ha avslutat det där som kunde ha blivit ett något. April var verkligen allt möjligt. April var frihet, teaterfestival, vitsippor, körsbärsträd och picknick. April var så himla fint och glatt, jag njöt verkligen. Slutet av april blev ånger, efterkonstruktioner, flagga på halvstång, hemska telefonsamtal, saknad. Jag tänkte: tänk om, tänk om, tänk om. Tänk om det hade varit så, tänk om du hade varit här, tänk om jag hade fallit handlöst för dig under andra omständigheter. Tänk om, tänk om, tänk om. Att tänka i "tänk om"-banor är något av det farligaste man kan göra.

maj



Dem första dagarna av maj gick i samma tecken som slutet av april. Inombords var allt fullkomlig kaos, panik och ångest, medan jag utåt var lika samlad som alltid. Allt det onda attackerade mig på en och samma gång, en kraftig attack som var över lika fort som den hade kommit. Sen blev det varmt och det blev försommar. Det blev Göteborg och det blev Stockholm. Det blev grönt och det blev kortärmat. Det blev fint helt enkelt. Mina sinnesstämningar var lika flyktiga som alltid, jag var lycklig och förstörd om vartannat. Och givetvis gjorde det fortfarande ont att tänka på dig, efterkonstruktionerna och tvivlet gnagde fortfarande i mitt bakhuvud. Och vi sågs igen, för första gången sedan i mars. Vi hade båda saknat alldeles förskräckligt mycket, men det räcker inte.

juni


Juni gjorde ett ganska blekt intryck på mig. Det blev sommar, det blev sommarlov, och det blev sommarjobb. Sju till fyra drog jag vita parkeringsplatsstreck, och efter det gick jag hem för att sova. Varenda arbetsdag, utom kanske en eller två, var solig och kokhet, och jag önskade mig ingenting annat än ett riktigt lov med bad i Vättern, fester under hela nätterna, cykelturer, glass och kramar.

juli



Natten mellan den första och andra juli var sämst, jag sov ingenting och min kudde gräts genomblöt. Dagen efter gav jag mig själv en mental, men än dock rejäl, käftsmäll och ryckte upp mig. Efter den tionde juli, min sista arbetsdag, tog jag igen alla förlorade nätter. Jag besökte parkeringshus, bakade pannkakor i Bogla, spelade ölfotboll utan öl, gick på hemmafester och träffade nya, fina människor. Sen åkte jag till Härjedalen för att vandra i en vecka, det var regnigt och jag var periodvis ganska uttråkad och bortlängtandes. Bortlängtandes till Emmaboda, musikfyllda nätter, vackra pojkar och dålig hygien. Och den tjugonionde juli var det helt plötsligt dags, där satt jag med min bästa vän på ett x2000-tåg ätandes frukosten som visst var inkluderad i priset när man åkte första klass. Väl framme i Emmaboda var det så underbart varmt och jag hade inte sett så många vackra människor samlade på en enda plats i hela mitt liv. Jag dansade mig tokig, åt nästan ingenting alls, träffade så himla mycket roligt folk, och upplevde en alldeles fantastisk första festival.

augusti


Jag levde i någon slags emmabodiansk bubbla ett tag in i augusti. Men sen blev allt mörkt och deprimerande utan någon egentlig anledning. Vardagen var grå trots att skolan inte hade hunnit börja ännu, jag befann mig liksom i en "post festival"-depression. Så jag sökte efter en förändring och färgade håret rött. Sen åkte jag till Liseberg och Stockholm. Och efter ett tag blev jag glad igen. Och skolan började, och det var inte alls särskilt hemskt, för jag hade både Jönköpings filmfestival och en utbytesresa till Neuwied i Tyskland att se fram emot.

september


September var filmfestival. September var Tyskland. September var Håkan Hellström. Jag vet inte vad mer jag ska skriva, det börjar kännas långrandigt, långtråkigt och meningslöst att skriva om hur jag mådde. Kanske är min diagnos tonårstrasighet eller kanske är det bara livet som är precis så här: upp och ner, högt och lågt, tvära kast så in i helvete.

oktober


Bristen på tid, motivation och ork värkte i hela kroppen. Frasen "det är fullkomligt naturligt att vara lite ledsen och ensam under sina tonår" dunkade i mitt bakhuvud, jag ville bara ha något eller någon. Jag var skoltrött ända in i benmärgen, och tog mig två veckors ledighet istället för en (hoppade över det där med praktik för att hinna andas). Hösten var fasligt vacker i oktober, jag älskade allt det röda och gula.

november


En av de två veckorna som jag tog mig för att andas ägde rum i början av november, och vad jag andades! Jag besökte kusiner i Skåne och pappa i Stockholm. Jag träffade finaste, underbaraste Björk (som jag nu saknar alldeles fasligt mycket). Jag köpte en biljett till Emmabodafestivalen 2010 och kände framtidshopp och sommarlängtan. Men längtan efter någonnågotvadsomhelst golvade mig om och om igen, varför händer allt alla andra, varför lämnas jag alltid utanför det där som kallas livet? Precis så tonårsorättvist och patetiskt tänkte jag, för givetvis är jag centrum i mitt eget universum. Och den fjortonde november var jag på en hemmafest, desperat hoppandes att VADSOMHELST skulle hända, det hade varit grått för länge nu. Och han kom dit, och jag var där. Och han var ytlig och påverkad. Och jag var ytlig och uttråkad. Och han hade så mjuka läppar. Och sedan dess har jag befunnit mig i ett nästintill konstant glädjerus, det handlade inte om att hans hår var fint, det var så mycket mer.

december



Och jag blev sjutton. Och han har de vackraste ögon jag kan tänka mig. Och allt är klichéartat. Och en vacker dag kommer jag att falla hårt rakt ner på den iskalla asfalten igen, men tills dess ska jag njuta av att ha hans hand i min.

Det var 2009, och jag har aldrig förut mått så dåligt eller så bra. Nu ska jag duscha för att sedan slinka i en djupblå shortsdress, prickiga strumpbyxor och långa sammetshandskar. Här skall firas in det nya året så det står härliga till. Gott nytt år önskar jag er mina allra finaste läsare! ♥
text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Åh åh åh åh åh åh åh Åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh Åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh åh



vad jag tycker om dig.

gott nytt nu bullen!



stor kram


Lisa den visa

Instämmer i åh-regnet! åh! puss puss puss puss puss.



Du skriver världens finaste, är jordens vackraste och ingenting gör mej så glad som att du är glad. Jag har varit en stum och dum idiot på sistone - jag vet! - tur att du haft annat magiskt att uppslukas av under tiden. puss.

Och ha nu världens godaste år! Gärna med fler björkinslag, för min skull alltså.



kärlek


Björk

Finare årskrönika får man leta efter. Gott nytt år!


Emil Johansson

gott nytt år! :D


Izzie

gott nytt år! :D


Izzie

gott nytt år! :D


Anonym

sv: å, jag förstår, det kan vara jättejobbigt att säga fel saker i situationer man inte är van vid. Men allt är mycket bättre nu :). för att vara väldigt vuxen och allt så kan jag säga tack för ditt stöd i alla fall :). Väldigt fin årskrönika har du skrivit i alla fall. :) Borde jag göra en? :S


Izzie

Finare avslut på året än ditt får man nog leta efter... :) Gott nytt år på dig!


Ordmaskinen

du sätter ord på allting så vackert julia. jag tycker om din blogg. mycket. ville nog bara säga det. sen vill jag förstås önska dig ett gott nytt år och hoppas att du får ett fasligt bra 2010.



kram. kram.


Cilla

fina fina. finafinafinafina du.



jag är alldeles åh-ig själv.



mums pårej! fett nytt hår och allt det där!


bells

hur vågar man fastän man är världens blygaste och fegaste person?



(jag behöver verkligen få reda på det nu. snart. snabbt. alla jag har frågat har gett mig samma svar och det kommer du säkerligen också göra, men jag vill veta ändå. för även om jag vet så vet jag inte. vågar inte iallafall)


sofia

Lisa den visa: ååååhhh åhh åhhh lisa, jag saknar dig så förbannat mycket! och nu förbannar jag att skolan har börjat, vart tog alla dagarna vägen? vart försvann de dagar som jag ville spendera med dig? gott nytt år, och jag hoppas att jag finner dig under min extrema håltimme och då kan krama ihjäl (eller åtminstone medvetslös, eh, konstigt uttryckt) dig.



Björk: åh puss puss puss ååååhhh.

och du smickrar mig så enormt, tack du min björkigaste björk. och jag gillar träslag och björkar allra mest, så flera sådana inslag vill jag ha i mitt 2010.



kärlek, puss och kram.



Emil Johansson: Jag log ungefär så här stort visar med utsträckta händer när jag såg din kommentar. tack!



Izzie: Tack detsamma, tack detsamma, tack detsamma!



Ordmaskinen: Åh, jag hoppas att du får ett riktigt fint 2010. Gott nytt år!



Cilla: åh, tack så hjärtligt cilla, det betyder mycket för mig. och gott nytt år, hoppas att du får ett feeetttt 2010 (ja, eh, jag brukar kanske inte använda ordet fett, kanske låter det lite märkligt även så här i skriftform)!



bells: bellselibellselibästbells, du är fin och åh och bells helt enkelt. bells klingar fasligt muntert i mina öron.



sofia: här kanske jag ska skriva världens smartaste svar som löser alla livets gåtor, men det är svårt, det är ju precis det det är. och jag har aldrig direkt varit blyg och feg, och när jag väl har varit det har jag ryckt mig själv i kragen och bara vågat, eller grävt mig ner under mitt täcke, krupit in i mig själv och inte vågat någonting. Och det leder verkligen ingenstans! Våga för andras skull, men våga framförallt för din egen skull. För inget värre kan hända än att du misslyckas, och egentligen är väl inte det så jävla farligt. Hösten 2008 var en höst då jag inte riktigt vågade, och sen vågade jag väl på ett ungefär, och helvete vad ont det gjorde när jag vågade men misslyckades, men jag satt i alla fall med vetskapen om att jag hade vågat, det betyder alltid något. Ibland till och med allt. kram och så, tack för att du alltid skriver så söta kommentarer, de betyder jättemycket för mig.


julia

Upp