Utkast: Dec. 28, 2010




(alla bilder är lånade från circusboygotlonely)

jag vill ha lite mer is i magen, lyfta min haka lite högre, vara lite mindre mänsklig. jag var rädd för det här jullovet, så mycket tid till ensamhet och överanalyserande tänkte jag, och så blev det så här fint. jag mår stundtals okej, stundtals riktigt dåligt, stundtals riktigt bra. just nu är jag mest bara sjuk och ska spendera dagen med film, film och sen lite mer film. let's tipsa om fina saker:

en bok
För drygt ett år sedan lyssnade jag mycket på låten Asleep av The Smiths. Efter att ha dammsugit internet efter onödig kuriös fakta om låten och dess tillkomst snubblade jag över boken The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. Och vilken perfekt översnubbling! Inte förrän den tjugofjärde december i år tog jag mig tid att faktiskt läsa boken. Men vad jag läste: från pärm till pärm på bara några timmar! Jag har knappt läst något så mänskligt förut, något så innerligt, något så vackert. The perks of being a wallflower handlar helt enkelt om hur det är att vara människa: hur man förändras, våra relationer till andra människor, att växa upp, att inte ha en aning. The perks of being a wallflower är fullkomligt magisk, jag tror att jag ska läsa om den.

en blogg
Circusboygotlonely (länk), här klickar jag in precis varenda dag i väntan på något nytt vackert. Mmm, vilken eskapismblogg, jag bara njuter.

något om musik
Jag lyssnar sönder låtar, that's how i roll och ingen kan förändra det. Jag faller för episka pianostycken, hård electro, den senaste covern i Glee och en gammal låt av Nina Simone. Just nu lyssnar jag sönder Love The Way You Lie av Rihanna och Eminem och Kärlek i paket av Babian. Dessutom strömmar Jackie Wilsons stämma ur mina högtalare mest hela tiden. En märklig blandning kan tyckas.





en tv-serie
Jag har skrivit om fire walk with me och cherry pie och special agent Dale Cooper och röda draperier och Dianne tusen gånger förut, så jag bör liksom inte göra det igen. Läs mitt gamla inlägg istället (länk). Twin Peaks är en fantastisk serie, och i julklapp fick jag dessutom av min bror den hemskt fina Definitive Gold Box Edition.

något om film
Ska jag tipsa om Blade Runner och En Kärlekshistoria som så många gånger förr, nej, det kan jag ju inte. Ni borde istället se någon riktig b-film á la Stephen King, det gör nämligen min bror och jag jämt och ständigt. Det finns inga filmer med mer mysig, märklig, obehaglig, amerikansk känsla. Kanske filmen It med clownen Pennywise som skrämde livet ur mig när jag gick i sexan? Eller varför inte Jurtjyrkogården? Kanske Children of the Corn? Eller en film på ännu lägre nivå, Manglaren? Min bror skulle även rekommendera er att läsa den långa bokserien The Dark Tower, men så extrem är inte riktigt jag.

något om livet
Det är fantastiskt. Livet alltså. Fantastiskt på så många olika vis. Saker förändras runt omkring mig, jag har förändrats, jag kommer att förändras, jag har hela världen framför mina fötter tack vare att jag är född i Sverige, jag kan ta ett tåg långt bort härifrån om jag vill det, jag kan studera gratis till nästan vad som helst innanför Sveriges gränser, jag kan ge min kärlek till vem som helst, krossa andras hjärtan, krossa mitt eget hjärta, hjälpa andra upp på fötter, få andra att vilja andas lite längre, jag kan förändra andra människors liv genom min blotta existens. Livet är ganska fantastiskt ändå, även när det är åt helvete.



KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

så himla himla fint.


elin

så fint inlägg!


Lisa

Tack för att din blogg är helt fantastisk och får mig på så bra humör!


Olga

älskar att bli tipsad om massa bra!


Camilla Andersson

HÅLLER MED OLGA!


sara

det här är ett jätte fint inlägg :)


Jeanette

Upp