artificiell sommar


När man kommer hem från skolan klockan halv sex och mörkret är ovanligt mörkt, kylan ovanligt kylig och humöret ovanligt grått finns det egentligen inget bättre än att göra sommar. "Göra sommar, vadå, är hon dum i huvudet eller?" kanske ni tänker nu, men ja, ikväll har jag gjort sommar. Ett par jeansshorts och den färgglada baddräkten med volanger var redan på. På åkte även finaste vårskorna med jättelånga snören, min glädjandegulagalna basker och mina största och rödaste solglasögon.

Redan lite lättare i hjärtetrakten studsade jag till datorn för att få höra Jacques Brel, Mathieu Boogaerts och Yves Montand. Jag drog upp volymen så högt som man vågar när man bor i en lägenhet och har grannar att ta hänsyn till. Och som genom ett trollslag blev lägenheten både ljusare, gladare och somrigare. Jag drömde vidare med franska stämmor klingandes i mitt hjärta, min hjärna och mina hörselgångar (att jag inte valde det fantastiskt vackra franska språket när jag var ung och dum och gick i sexan kan jag fortfarande inte förstå). Genom musik och våfflor avhjälpte jag vinter- och tonårstragik och ersatte den med Parisisk sommarromantik.

Det spelade inte riktigt någon roll att mitt huvud värkte som aldrig förr, att matematikboken fortfarande låg orörd i tygväskan och att mörkret härjade utanför fönstret. För ett ögonblick var det sommar.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Emilie Wahlström gillar detta


Emilie

Det där ska jag prova någon gång, det lät ruuuligt.


Anna

Jag fullkomligt älskar den undre bilden. Trots att jag är en av de få som älskar vintern, kylan och mörkret så kändes det nästan som att jag gillade sommaren bättre, för en stund iallafall.


Sandra

spn himla tjusig blogg


bea

vilka fina skor!


johanna

Vilken jättebra idé! Håller med, vintern är ju apa. Lite fint ibland, och sedan är det bara mörkt... Nääee..



Vad söt du är på understa bilden föresten!



Å, i mitt inlägg svindlande höjder är det du som är älvan, trots att det var en annan julia som svarade. :) Men det gör inget, då finns det ju två älvor! :)Tack så mycket för att du frågade hur jag mådde. Det betyder mycket. :)


Izzie

Kärleksförklaring: hej. hittade din blogg precis innan idag. har sträckläst lite. Alla bloggar borde vara så fina som din :)


Laura

Emilie: åh, så klockrent! gilla.

anna: mycket roligt och fint faktiskt, mmm.

sandra: min finsandra, vad finelifinfint. jag älskar ordet fint.

bea: ah, vad glad jag blir, tack.

johanna: tack, jag blev själv helt galet glad då jag fann dem på monkis rea efter nyår (då hade jag redan spanat in dem i flera månader).

izzie: du är så himla, himla gullig, dina kommentarer är så värmande. och åh, ja, jag hann bli lite orolig när du aldrig skrev något, det är värst vad bloggvärlden kan göra en engagerad. och jag är så glad att du mår bra:)

/din älva forever and ever

Laura: åh åh åh åh, jag kan inte ens beskriva min extas över din kommentar. tack, vad fint.


julia

wow! love the shoes!


Tatiana

åh vad fint. jag vill också ha sommar... med grillfester i parken, kaktuscider och provrökning på en sommaräng, pojkhänder som pekar på stjärnbilder och toner från en gitarr, barfota i sommarklänning. nu tack.


Isabelle

Upp