en kärleksförklaring

Istället för att konstant romantisera Parisiska gator, croissants och rödvin längtar jag allt som oftast efter något annat. Jag längtar efter enorma granskogar, a damn fine cup of coffee och the best damn piece of cherry pie ever made. Jag längtar efter stereotyp amerikansk småstadsidyll (eller kanske vilar det egentligen inte något idylliskt över vad jag längtar efter). Jag längtar efter en fiktiv stad i nordöstra USA. Jag drömmer mig bort till en stad där fiket Double R Diner är beläget, där det inte är långt till den kanadensiska gränsen, där en tant kommunicerar genom sitt vedträ och där en high school-elev vid namn Laura Palmer en dag hittas död i en genomskinlig plastsäck vid en strandkant. Twin Peaks heter staden, och den är skapad av David Lynch och Mark Frost som under början av nittiotalet satte hela världens tv-publik på helspänn genom skapandet av en serie som jag helst skulle vilja beskriva med orden skräckblandad förtjusning. Twin Peaks var (läs; är fortfarande) något banbrytande och provocerande. Något som bryter schablonmässiga tv-seriemallar och faktiskt vågar. Detta är en serie som faktiskt vågar vara surrealistisk, okommersiell, mystisk och alldeles, alldeles underbar. Detta är en ren och skär kärleksförklaring från min sida, och jag har inte alls planerat att vara objektiv, för Twin Peaks är det bästa jag någonsin har sett. Jag älskar så mycket i denna serie. Jag skulle kunna skriva meterlånga listor beskrivandes Special Agent Dale Coopers sätt att uttrycka sig, den fullkomliga rädsla som jag känner inför Leo Johnson, min kärlek till seriens soundtrack och alla tusentals surrealistiska detaljer som bara skriker DAVID LYNCH. Men istället lugnar jag nu ned mig och avslutar med dessa ord: se Twin Peaks eller var smärtsamt medvetna om att ni har missat den bästa tv-serie som någonsin har gjorts.













P.S. I know who killed Laura Palmer.

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Ah - jag och Johan såg the final final episode igår! Eller förrgår kanske det var. Men! Man vill ju aldrig att det ska ta slut. Jag var lite skeptisk vissa stunder i andra säsongen, då trådarna var lite många och uppdykandet av nya karaktärer lite väl frekventa, men sedan bara njöt jag av att allt blev mer och mer nonsensartat, och, eh ja... Man blir sjukt sugen på cherry pie och a cup of joe. Och på Cooper.


sofia

sofia: precis! precis! precis! jag håller med om varenda en av dina tankar. lynch och frost "tvingades" av tv-bolaget att avslöja mördaren redan i början av andra säsongen vilket sedan ledda till en himla massa nonsens och nya karaktärer för att dra ut på det hela. Men man kan ändå inte sluta älska serien! Glöm inte att se Twin Peaks Fire Walk With Me-filmen också, trots att den håller oerhört låg standard i jämförelse med filmen och trots att Cooper knappt är med överhuvudtaget och trots att de har bytt ut Lara Flynn Boyle mot en inte alls lika bra skådespelare. Oj, jag är insnöad och nördig, vad härligt!


julia

Jag vet inte om jag vågar se filmen, vet inte om jag vill befläcka min bild av Twin Peaks! Jag gillade att det slutade i kaos och frågor. Men kanske, om du hävdar att den är sevärd...


sofia

så vackert!man kanske borde se den filmen då.


Lisa

sofia: Jag vet inte om jag bör kalla den sevärd eller ej, men till slut kunde jag inte hålla mig längre, min nyfikenhet tog överhanden. Den berättar dock om Lauras liv innan mordet, så man riskerar inte att förstöra det klockrena slutet.

Lisa: Se hela den fantastiska serien!


julia

Det här är det bästa som gjorts. Jag älskar Twin Peaks av hela mitt hjärta, mystiken, musiken och karaktärerna. Jag har legat och sträck-tittat på de, enligt mig,bästa avsnitten hela natten. Nu har jag Angelo Badalamenti i öronen och lyssnar mest på Blue Frank, Harold's theme och självklart på introt. ÅH! Jag blir så himla lycklig när jag hittar någon som delar min kärlek för det här (mina vänner gör det inte, kan jag meddela. Endast min bror.), mitt hjärta slår fyrdubbla slag. Åh!



Nu blir jag nostalgisk. Jag måste nog se lite till..!


Sofia

Måste tillägga att delarna där Lynch inte längre regisserade, inte alls är lika bra. Jag undrar hur slutet hade blivit om Lych fick dra ut på det som han ville, och skriva slutet som han från början tänkt. Men det blir väl för alltid ett mysterium.


sofia

jag har en slags hatkärlek till twin peaks.

i somras spenderade jag och min pojkvän alla regngråa dagar i hans rum, i hans säng med täckena upp till hakan och twin peaks på play. vi kollade på båda säsongerna, alla avsnitten, utom det sista.

nu är vi inte ihop längre, jag har inte kommit över honom och jag hänger fortfarande fast vid gåtan om vad som hände det sista avsnittet.


matilda

twin peaks! det tyckte pappa att jag skulle se med honom när jag var lite mindre, i den där åldern när det är okej att se på sånt med en pappa utan att han behöver få dåligt samvete. vi pappa stoppade in videon i den gamla, svarta VHS:spelaren och tv:n brusade till och skapade myrkrig innan bilden kom fram. senare, när vi hade sett ett avsnitt eller två, gick vi upp till vardagsrummet och pappa letade reda på den gamla LP skivan han hade köpt, kanske på åttiotalet. på omslaget var laura palmer, blå och vit inslagen i plast, fastän jag försökte intala mig att hon hade en spetsklänning. pappa la skivan i grammofonen, berättade nån liten historia om var han köpt den och hur han hade följt twin peaks regelbundet när den kom och sedan lyfte han upp mig i luften och dansade runt med mig lite.



det är vad jag minns i alla fall.


Isabelle

åh, vad lustigt att läsa detta nu. jag håller med om allt, twin peaks är fantastiskt.

imorgon ska jag presentera mitt slutprojekt på dansskolan jag går på -ett solo. mitt twin peaks-solo. och folk tyckte nog det var en lustig idé när jag satte igång, lite otippat sådär. jag fotograferar inte, skriver inte så speciellt och musik kan jag inte göra men jag ville dela detta. så imorgon målar jag twin peaks på mitt sätt. på scen. och det känns pirrigt och fint och läskigt på samma gång!


Lisa

TRUE DAT JULIA! ja.


Vanessa

Upp