this is where the magic happens


Ni höll tummarna förträffligt bra måste jag säga. I lördags var jag och tittade på detta lilla rum i en lägenhet på fjärde våningen i ett grågrönt hus i Friedrichshain. Efteråt skakade jag för att jag så gärna ville ha rummet men visste att fyra personer till skulle få titta på det. Så. Igår. Ett telefonsamtal. Vänster mungipa fastlåst vid vänster örsnibb, höger mungipa fastlåst vid höger örsnibb (eller kanske tvärtom, mycket roligare så). Efter att idag ha köpt vissa nödvändigheter på Ikea (typ den tunnaste och billigaste madrassen någonsin, aj) flyttade jag in. Mina alldeles egna tretton kvadratmeter i Berlin.

Och så börjar jag reflektera över hur det känns och hur det bör kännas och hur jag vill att det ska kännas. Ensamheten är ensammare i Berlin. Huvudkuddarna har helt annan form. Muffins på hemmafester är inte vanliga muffins utan istället "special cookies". Vart man än går kan man köpa alkohol. Friedrichshain är översvämmat av hipsters. Champinjoner, gurkor och tomater är magiskt mycket billigare. Det ser ut som att folk jämt och ständigt röker joints för att folk rullar sina egna cigaretter. Chipsutbudet är bristfälligt men wasabichips är fantastiskt. Jag saknar fasta punkter och mina vänner och trygghet och min familj och känslan av att ha ett hem. Jag älskar känslan av att vara mitt uppe i livet och faktiskt göra något konkret i ett försök att förbättra min egen tillvaro. Väldigt mycket upp och väldigt mycket ner och inte är det konstigt att det känns lite svajigt när man flyttar hemifrån till en stad som man aldrig tidigare har besökt och på egen hand måste leta reda på rum och sysselsättning och vänner och vardag och någonting som dunkar hemhemhemma. Men viss svajighet till trots: när det ösregnar här så är det liksom ösregn i BERLIN. Inte i Jönköping. När Bongo stänger är det här dags att snöra på sig dansskorna och ta tunnelbanan till en främmande klubb med främmande människor. Jag är anywhere but there och ganska mycket precis där jag vill vara.

Nu ska jag somna under mitt nya täcke i mitt nya hem. Sov så gott.
text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

JAAAAAAA!!!! HIFUCKINGFIVE!!!! JA!! WOOHO!!!


C. Omar

Ser mysigt ut!


Alexandra

måste säga att din blogg är och kommer nog bli om än mer inspirerande under året för en sån som jag, som ska flytta till tyskland nästa höst! :D

fast jag fattar inte, åkte du bara dit HELT spontant så att du inte har några planer på hur länge du ska stanna och är du helt ensam där också?


fanny

Åååååååååååååååååååååååå Julia detta är så jäkla fantastiskt så det inte är sant. Och så är det sant. Och så kickar du det, ännu en gång! Tänker på dig med proud-mama-feeling hela dagarna, åh, åh. Och fina klänningen på väggen. Mmmmmm.


Lisa

Så grymt häftigt! Grattis!


Olga

åååh, vad fantastiskt fint! jag blir nästan avundsjuk. berlin är så underbart.

superfint rum också, hördu!


melwa

C. Omar/Camulzilulz/Makizakilaki: JAAAAAA!!!!! JAAAAA!!! SÅ HIMLA MYCKET JAAAAAAAAAA!!!!



Alexandra: Av exakt den anledningen köpte jag en orange lampa, när man inte har råd med möbler får man satsa på mysbelysning.



Fanny: Gööööött, jag hoppas att jag kommer inspirera dig riktigt ordentligt! Ska bli bättre på att ta med mig kameran ut på mina olika äventyr bara. Och åh, hm. Egentligen hade jag tänkt stanna en sväng längre i Jönköping under hösten (och hade både funderingar på Stavanger och Berlin), men sen insåg jag att "VARFÖR? Varför ska jag stanna i Jönköping längre än nödvändigt när jag så uppenbart vantrivs?". Så då bestämde jag mig. Min Sophie klappade mig på axeln och frågade vad det var som höll mig kvar. Absolut ingenting egentligen. Så jag köpte en tågbiljett och en stor ryggsäck och en lonely planet-guide. Sen hamnade jag i en enorm stad som jag aldrig tidigare besökt. Jag fick sova några nätter hos min vän julia (julezinberlin.blogspot.com) när jag kom hit. Samtidigt sökte jag rum via den här hemsidan: http://www.wg-gesucht.de/ . Jag hade börjat göra det hemma i Sverige men inte fått några svar på mina vackra och välskrivna mail på engelska. Så när jag kom hit bytte jag metod, skrev kort och koncist på fruktansvärt dålig google translate-tyska. Och sen fick jag två svar. Rummet jag åkte och tittade på fick jag (svenskar har riktigt bra rykte här). Vad jag ska göra vet jag inte riktigt än. Helst språkskola då jag verkligen vill lära mig att tala tyska ordentligt (jag förstår liksom redan ungefär vad folk säger), men det kostar pengar (man kan dock få csn för det). Annars borde jag jobba, men det är svårt att få jobb när man inte talar tyska. Så det är lite en ond cirkel det där. Men eftersom jag jobbade hela sommaren har jag råd att bo i mitt rum ett litet tag till innan jag bestämmer mig. Du frågade hur länge jag ska stanna, och jag tror att det blir typ ett år. Sen vill jag nog börja plugga till psykolog i Lund. Och på frågan om jag är helt ensam: nej, jag bodde ju som sagt hos min vän Julia i några dagar och hon har redan presenterat mig för andra härliga människor. Dessutom har jag en ny lägenhetskamrat som är fysiker och har långt, rött hår. Berlin bubblar av tusentals möjligheter och människor. Men visst känner jag mig lite ensam. Det är både knäppt och fantastiskt att bara sticka. Om du undrar något mer kan du kommentera igen eller maila ([email protected]) eller så.



Lisa: ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHH, JAG VET! Kom hit och hälsa på mig älskling, du behöver ju inte betala ett öre för boende och mat kan vi köpa billigt på Kaufland (bor typ tvåhundra meter ifrån en enorm mataffär med ica maxi-feeling, älskart!). Eller så kan vi leva på öl, det är nog billigast.



Olga: Taaaaaaaaaaaaaaaaack, åååååh.



Melwa: Onekligen känns Berlin ganska underbart, ah. Överallt sitter en ölreklam som lyder typ "Berlin, du bist so wunderbar". Och man kan inte annat än hålla med. Och tack, jag vill dock införskaffa mig ett bonsaiträd och en spegel och sätta upp alla mina hundra fotografier eller så, haha.


julia

Ahhhhhhhh jag blev glad av att läsa dethär! och lägenheten är, vad jag ser på bilderna iaf en perfekt lägenhet. eller ja balkong är perfekt men du kanske har en?



tyska muffins. jag stannade i tyskland i våras och åt en muffin och drack apelsinjuice och jag kan säga att muffinsen var inte det bästa jag varit med om och juicen var nog det värsta jag druckit. sedan kom det från ingenstans typ 100 japaner. hälften var kvinnor typ alla skulle på toa, jag var man ingen annan man skulle på toa. jag kände mig lite stolt över att vara man i det ögonblicket.



Det verkar ju gött hursom att allt är nice! grattis och så!


H

men så himla... fint/coolt/häftigt/bra!


ebba

Vad modig du är!


M

Dör ju av längtan när jag känner igen mig i varenda mening om Berlin. Vill. Tillbaka. Nu.


Åsa

följa varann via bloglovin ?:)

kram


ida

SATAN VAD MODIGT.


elin

Åhhhh, du gör det jag tänkt göra i vinter efter att jag pluggat klart min kurs på universitetet. Om du fortfarande bor kvar då får du ge dina bästa ny-i-landet-tips!


mirjam

Das ist hammer! (Nach Max ist das was die Berliner sagt wenn etwas "cool" ist) Ich wünsche dir viel glück mit dem Deutsch zu lernen, es ist ja der schönste Sprache der Welt, nicht wahr? Nächste mal dass ich nach Berlin fahre, hoffe ich dass ich vielleicht deine tolle Zimmer besuchen darf!


sofia

ÅHHHH. Tack för det fina svaret och länkarna och allt. Känner mig pepp. Fast jag hade först tänkt fara som au pair, men nu vet jag inte, lägenheter var ju billigare än jag trodde. Dör lite, tacktacktack! Sen kan jag tyska rätt bra så det är inte heller ett förhinder för mig. Jag kommer säkerligen maila dig senare när frågorna börjar ploppa upp och så, samt kanske lite om Berlin atm, för jag gör ett projektarbete om Berlin.



Men ha så sjukt kul i världens bästa stad! :D


Fanny

Du skriver så himla bra och det du gör är så häftigt, jag inspireras!


Louise Lennartzon - fotoblogg

rummet ser hur mysigt ut som helst! alltså gud vad modigt av dig, så himla kul!


Camilla Andersson

AAAH fattar du hur häftigt det här är? Så sjukt häftigt! Ditt rum är hur vackert som helst (alltså fönstren, åh) och dessutom så råkar det bara ligga i Berlin. Eller det råkar inte ens, för det var väldigt bestämt av dig att åka ner och söka reda på! Herrejösses amanda! Jag är imponerad! Puss på dig, lycka till med allt! <3


Isabelle

Så cool du är! Blir mycket imponerad och inspirerad av dig, hoppas att du kommer att ha det bäst i BErlin


Moa

woooooooow! men gud vad coolt. snyggt det blev. jag hoppas att det här kommer roockaaa! berlin. fan asså. sjukt najs.


Olga

det här är så fantastiskt spännande. jag ber för dig!


Emma

åh, vad fint! har du kök där med? Eller är det bara ett rum?

Berlin är världens bästa stad typ.


Ebba

Upp