tisdagslista

(listan är knyckt av bästa knyckt, alltså bells)

vilket är ditt mest använda ord denna vecka?
Kanske ordet åh, om det räknas som ett ord.

har du någon fobi?
Nej. Men det finns några saker som jag verkligen inte gillar. Clowner, dockor, att luta handflatorna mot någonting på ett sådant vis att strålbenet (visst heter det så?) skulle kunna gå av och sticka ut (fick en gång höra en berättelse om någon som hade råkat ut för det), djupa vatten, att simma bland tång och alger och inte se havsbottnen, att söka jobb.

vad är det godaste du har ätit hittills i veckan?
Vegetariska dumplings på Beijing8. När jag igår kom hem klockan halv fem på kvällen var jag ungefär hur trött och hungrig som helst, men upptäckte att jag hade glömt nyckeln hemma för första gången någonsin. Anna, som jag bor ihop med, hade låst ytterdörren när hon gick hemifrån. Jag knackade upprepade gånger, insåg att Anna inte var hemma, tog upp min telefon för att ringa henne, tappade telefonen i stengolvet utanför ytterdörren. Givetvis ville den då inte alls fungera, den kunde inte längre upptäcka SIM-kortet trots att det satt kvar där det alltid har suttit. Istället för att krypa ihop i fosterställning i trappuppgången och börja storgråta promenerade jag till busshållplatsen. Där började jag prata med första bästa främling. Nämligen en person som hette Mazlum. Tack och lov var han både rolig och snäll, lånade ut sin iphone till mig och bjöd mig på dumplings på sitt jobb. Tacka vet jag vänliga människor och goda dumplings.

vad är det finaste någon har sagt till dig idag?
Min vän Anna (en annan Anna än Anna som jag bor med, hur många Annor känner jag egentligen, haha?) var väldigt fin mot mig i telefon. Jag längtar efter henne så. Ska nog alldeles snart åka iväg och dricka kaffe med henne.

när kände du dig riktigt nöjd med dig själv senast?
Hm. Det var onekligen exalterande att få klassens antologi i handen igår. Att få känna den faktiska bokens tyngd, läsa mina egna texter och tänka hur fint vi hade lyckats få till allting ändå. Annars var jag riktigt nöjd med mig själv i Berlin i början av april, det gick så himla bra med tyskan.

vad tror du kommer bli roligast i helgen?
Torsdagens releasefeeeeest. Okej, då är det inte riktigt helg ännu. Men jag är så sinnessjukt pepp på att få dricka vin med mina klasskamrater, skrivlärare och andra bra personer. Lyssna på texter och läsa själv. Dansa till skön musik. Igår var vi och spanade in lokalen i Rågsved, och den är så grym att det tusen gånger om är värt att vi har festen i förorten. Svartklubb på lördag. Yes! Yes! Yes! Är så förväntansfull och vet att det inte kan bli annat än grymt för att en av mina grymmaste är med och anordnar. Kanske sol och det där typiska parkhänget.

vilken är din pepplåt för tillfället?
Den här på repeat, kanske inte peppigast i världen dock.

vad har du sysselsatt dig med då du har haft dötid i veckan?
Mycket av min tid är tid som jag själv måste strukturera upp, frihet under ansvar, nu-borde-jag-göra-någonting-viktigt-tid, nu-borde-jag-skriva-en-roman-tid. Men jag har inte varit jättebra på att ta hand om min tid, haft lite för mycket ösregn på insidan och lite för mycket skrivpanik. Men kanske ordnar det upp sig snart, kanske orkar jag snart ordna upp det, jag tror att jag är på väg.

har du gjort/kommer du göra något i veckan som du inte gjort förr?
Releasefest, svartklubb i Stockholm, informationsmöte på Jakobsbergs Folkhögskola (eller ja, detta år är det jag som informerar, förra året blev jag informerad).

vad oroar du dig för?
Skrivandet, jättemycket skrivandet just nu. För att jag känner mig så förvirrad i projektet som jag håller på med, kanske mest när det kommer till berättarperspektiv och mina karaktärer. Kanske måste jag våga förändra alltihop, för kanske är det inte såhär jag vill ha det, men jag är inte helt säker, och egentligen handlar det ju bara om att fortsätta skriva och pröva mig fram och se skrivandet som en process där jag ständigt utvecklas istället för ett någonting med start och mål, en första sida och en sista. Men det kan vara så svårt, och det här är ibland ett så himla introvert, ensamt och långsamt intresse.
Sen är jag onekligen lite boendesituationsorolig, men förhoppningsvis får jag och Anna imorgon ja på en lägenhet i Hägerstensåsen. Det hade varit himmelskt!
Sen oroar jag mig en liten aning, och samtidigt inte alls, och ibland jättemycket, för att inte komma in på folkhögskoleutbildningarna som jag har sökt. Vill så gärna ha en termin eller ett år på distans som jag enbart kan ägna åt att utveckla mitt skrivprojekt vidare och försöka färdigställa någonting. Och kanske var det svårt att uttyda i blogginlägget från den sjuttonde april, men i höst flyttar jag alltså till Berlin igen. Hem. Bort.

vem är den kändaste personen du har sett på senaste tiden?
Imorgon ska jag åka till Kulturhuset för att lyssna på en av mina idoler, nämligen ingen mindre än Kristina Lugn. Wopa! Igår såg jag till exempel Helene Billgren och Sibel Redzep på stan, det finns ju liksom några kändisar i Stockholm.

vad har varit mest förvirrande på senaste tiden?
Jag.

hur ser dina senast tagna webcam-bilder ut?
Jag har nog inte tagit en enda webcambild på över ett år.

Har veckan varit bra än så länge?
Den här veckan känns ungefär tusen gånger bättre i kroppen än förra veckan. Kanske tack vare yttre faktorer, men nog allra mest tack vare mig själv.

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

men åh! den här listan använder jag gärna någon gång, så himla fin

Svar: mhm, ja, den funkar faktiskt! (:
ohhboy.blogg.se


olivia

Får jag sno listan?

Svar: givetvis (:
ohhboy.blogg.se


captivatedminds.blogg.se

Hej, får man fråga vart svartklubben ligger i Stockholm? Heh, mina föräldrar lämnar mig äntligen hemma ensam i helgen och känner att något behövs göras! Något litet eller stor eller en svartklubb att dansa fötterna av mig i natten
Kram från ivrig 17 åring

Svar: Åh, jag är rädd att de kör på stenhård tjugoårsgräns :( Förstår verkligen ivrigheten, sorrrrry. Här är facebookeventet i alla fall, om du råkar ha falskleg eller kan låna en väns: https://www.facebook.com/#!/events/139664092881731/
ohhboy.blogg.se


Anonym

Haha Beijing8? det låter väldigt Dystopian future med 8:an efter, typ Beijin8 i distrikt 3 i megastaden 11. du borde verkligen ta och fixa med din nu-borde-jag-skriva-en-roman-tid för det skulle vara mäktigt, tänkt bara när de gör filmerna av dina böcker! jag tror inte du behöver oroa dig för något, om du bara tar ett par djupa andetag och blundar och tänker efter hur du vill ha det och vad du vill göra och i vilken riktning du vill ta ditt liv så kommer du alltid lyckas!! När man inte tänker på saker och ting allt för mycket brukar allt komma till en utan någon ansträngning, the world is your oyster.

föresten jag håller på att måla av en bild på dig om du har lust skulle jag kanske kunna skicka en bild och se vad du tycke? är bara inne på en sketch än så länge men ändå?

Svar: THE WORLD IS MY OYSTER. Känns fint. Och dina kommentarer gör mig alltid så glad, och samtidigt liksom ordfattig för att de är som egna, fristående berättelser. Och haha, vad fint att du håller på att rita av mig, blir alldeles blyg här borta men visst vill jag se bilden. Kanske kan du maila den till [email protected]? Eller du kanske bara har den i pappersformat?
ohhboy.blogg.se


Henrik

Gött med Kristina Lugn! Fast är lite sur på henne sedan jag läste en intervju med henne angående nåt teaterprojekt med levande djur på scenen och där hon inte alls reflekterade över utnyttjandet av djuren utan spelade dum eller bara Kristina Lugn.

Och, ifall du inte skulle hitta ett toppenboende i friedrichshain, kreuzberg eller neukölln så blir mitt jättefina rum i lite tråkiga men ändå fina Schöneberg ledigt från typ mitten av augusti. Lägenheten känner du ju redan till.

Svar: Det var väldigt gött med Kristina Lugn! Jag förstår dock att du är sur på henne angående de levande djuren i det där teaterprojektet, hon pratade lite om det även denna gång och reflekterade inte alls över hur djuren mådde i det hela. Blev ledsen över några andra saker hon sa också, men å andra sidan är hon ju bara människa och det går ju inte att tycka lika om allt.
Åh, är det dags för dig att flytta till Sverige i augusti? Tråkigt att vi inte alls matchar våra Berlinvistelser. Dock ska jag leta efter en lägenhet tillsammans med min bror, så ett rum i ett WG blir förmodligen inte aktuellt.
ohhboy.blogg.se


Sofia

Hej. Du har en grym blogg!! Jag undrar en sak, skulle inte du kunna tänka dig att berätta lite om dina erfarenheter från Jakobsbergs folkhögskola?? Funderar på att söka dit och skulle gärna höra lite "inside information". Haha.. Positivt/negativt? Hur är människorna? Hur bor ni? Har försökt scrolla bak i arkivet men hittar inte så mycket förmodligen p.g.a min lathet.. Hoppas på ett svar. Kram kram!

Svar: Hej, tack så väldigt! Jag har inte skrivit jättemycket om Jakobsbergs folkhögskola, så icke-hittandet beror nog inte på din lathet, haha. Skolan har slagorden ”solidaritet, jämställdhet och hållbar utveckling” och en vegetarisk princip med obligatoriska luncher som en betalar för i början av varje månad. Om det är ”SKRIV! Poesi Prosa Dramatik” som du funderar att ansöka till kommer ditt klassrum att vara uppe i huvudbyggnaden ”Himlen”, och där är det hur fint som helst. Det är helt enkelt en gammal gul herrgård med trägolv och kakelugnar. Det finns internatrum på skolan, men bara väldigt, väldigt få som det är jättesvårt att få. Inför hösten kommer det bara att finnas fem internatrum, och dessa kommer att vara dubbelrum, vilket kanske inte passar alla. I min klass har det varit två elever som bott på internatet. Sedan finns det ju en friskvårdslinje (massörer och personal trainers), ett reportageprogram (alltså journalistik), konst grundkurs, konst fortsättningskurs, allmän linje, seniorkurser och basår (minns inte om det är tekniskt basår eller naturvetenskapligt basår som finns). Var tredje onsdag är det Café Jakan i Höga Salen, då kommer uppläsare och pratar om till exempel rasismens fortsatta spridning i Europa, papperslösas situation, gruppdynamik och härskartekniker. Allt möjligt helt enkelt. Människorna byts ju ut varje år, så jag kan inte tala för hur det kommer att vara nästa år. Min klass har varit hur fin som helst, vi har haft jätteroligt. Har umgåtts med sköna vänsterfeministvegetarianer (ehe, bästa kombon). På ”SKRIV!” får en göra så himla mycket bra, till exempel gå på olika teaterpjäser och Internationell Författarscen på Kulturhuset. Nästa år är det andra lärare på ”SKRIV!” så jag kan inte säga särskilt mycket hjälpsamt om dem, men mina lärare har varit grymma. Hösten på ”SKRIV!” är väldigt strukturerad, medan våren är mycket mer fri. För mig har det varit både bra och dåligt, jag önskar att vi hade haft mer struktur och lektionstid under våren också, det känns knappt som att jag går i skolan längre. Vad mer ska jag skriva? Hm. Jag tror att det är för sent att söka till vissa kurser inför hösten, men inte alla. Till ”SKRIV!” är det för sent att söka nu. Kram och lycka till<3
ohhboy.blogg.se


Alice

Upp