sysselsätter mina händer för att slippa

Det är känslan av att jag alltid skriver att någonting är känslan av. Det är känslan av en upprepning, två, tre. Det är tanken på att jag har tänkt såhär för ofta. Det är känslan av att jag har skrivit den här texten en gång förut, flera, många. Det är känslan av att jag inte kan skapa sammanhang och kontext. Att jag inte är kapabel att skriva början och mitten och slut. Att allt mitt skrivna är repriser av kopior. Och jag har så många fragment av någontingar i olika worddokument javisst har jag det men jag vet inte hur en sätter ihop och bygger magi och bestämmer sig för ett enda projekt att arbeta med när det finns minst tiotusen och kanske är det diktsamlingar som jag borde skriva men den där poesin som jag skriver är ju alldeles för prosaliknande och inte alls välkommen i några finrum och varför existerar det ens finrum och varför är litteraturen som kulturform totalt förlegad och förstenad och bonniersfixerad och varför handlar någonting fortfarande om att b l i en författare när så många personer redan ä r och varför handlar det om att b l i det på rätt förlag istället för att väcka om så bara en enda sann känsla hos en enda person.

Det är känslan av att jag håller på att bli galen. För allt jag gör just nu är att bli sjuk igen och igen och igen och skriva om och om och om och inte ens nästan umgås tillräckligt med konkreta, faktiska människor och göra tillräckligt många saker som räknas in i kategorin ”att leva”. Jag sitter fast i mitt huvud och i min lägenhet, fotograferar snön genom mitt fönster, lever genom andra människors liv i filmer och böcker. Det enda jag önskar just nu är att bli frisk, helt och fullkomligt. Jag längtar efter att få gå en lång promenad utan att hosta var femte meter. Jag längtar efter att få dansa sent och länge utan konsekvenserna febrig och sängliggande. Jag längtar efter att få sitta på ett café tillsammans med en vän, bara prata och titta på människor.

I väntan på verkligheten kokar jag te av ingefära och konstruerar storslagna planer inför framtiden. Jag läser Tove Jansson och Herta Müller, lyssnar på electro på för hög volym och försöker förklara för mig själv att verkligheten och framtiden redan är här. Att imorgon enbart är en abstrakt idé och att det enda som är konkret är här och nu. Men blir ingenting mer än det här? Vad är det egentligen jag letar efter, vad är det jag förväntar mig, vad är det jag vill ha? Yttre faktorer gör väl inte en människa lyckligare, allt handlar väl om att hitta någonting inre som dunkar rätt? Det kommer väl aldrig att komma en punkt då allt har ordnat sig och blivit klart och känns smärtfritt? Men den här meningslösheten då, ska jag liksom gå runt och släpa på den hela livet?

Jag kokar mer te, sysselsätter mina händer när huvudet inte orkar mer.
text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Åh jag känner igen mig så mycket i det här. Mina texter är också upprepningar av sig själva, de handlar alltid om samma sak och det är samma känsla jag beskriver om och om igen. Och så undrar jag alltid vad det egentligen är som betyder någonting på riktigt. Jag bor ju i Berlin och lever **livet** precis som jag ville, men vad är det egentligen som ska få mig att känna mig hel? Suck.

Svar: åååååååh. stor stor stor stor kram och klapp på axeln! känslan av helhet måste nog komma inifrån helt och hållet, men visst går det upp och ner mest hela tiden. suck.
ohhboy.blogg.se


Julia

Tack för dina ord. Du sätter ord på precis vad jag känner just nu.

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Ida

Åh, herregud. Du skriver tankene mine. Takk!

Svar: Varsågooood, haha.
ohhboy.blogg.se


Maria

Du är bäst, du vet det va?

Svar: Men åh då! <3
ohhboy.blogg.se


Alma

Igenkänning.

Svar: :*!
ohhboy.blogg.se


malin

Tänker ofta så "bara jag får ut min bok " DÅ men sen då...kommer det VERKLIGEN ändra något.
Känner igen mig i känslan av upprepning.
Allt är väl en upprepning...livet osv. Kram

Svar: Ja, det där med att ingenting förändrar allting och förstå det hundraprocentigt och försöka skapa så mycket fint som möjligt och må bra i de små sakerna. det är en konst, det.
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

hoppas hoppas hoppas och hoppas lite mer att du bara kan få bli frisk någon jävla gång. förstår att det tär en massa på en att ständigt gå runt halvfrisk eller helsjuk och aldrig kunna göra saker hundraprocentigt. jag önskar innerligt att du fick slippa skiten och kunde leva ut som den grymma julia du är.

Svar: Åh, min grymmaste Lisa! Hoppas också det så fasligt innerligt, och hoppas också att jag blir rik och kan åka till Göteborg mest hela tiden för att få hänga i din lägenhet och äta risotto vareviga dag.
ohhboy.blogg.se


Lisa

<3

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


evelina

Likaså den här, helt fantastiskt. Känner igen mina egna känslor av nuet i det du skriver, hur känslan av att alltid vilja vara någon annanstans alltid förföljer en, trots att "var det inte nu vi skulle leva", men ändå är det något slags nytt, i brist på bättre ord, "Babylon" vi placeras in i. Att leva andras liv genom film, genom text. Jag vet. Jag vet. Kram!

Svar: Åh. Jag vet, jag vet, jag vet. Och ibland önskar jag att jag inte alls visste och att det aldrig kändes så. Stor kram.
ohhboy.blogg.se


Izzie

SÅ himla bra.

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Melwa

Julia! Så nöjd över att ditt bloggande är igång igen. Tar själv några trevande steg i bloggvärlden, nu när jag ändå inte har så mycket annat för mig om kvällarna när kurslitteraturen väl är läst. Jag hoppas att du vill komma och hälsa på i vår. Lund är världens vackraste stad, utan tvekan!

Svar: ÅHHH, älskar ju att du bloggetibloggar igen. Vill så komma och hälsa på i Lund, men när finns tiden? När finns pengarna? Saknar dig! <3
ohhboy.blogg.se


Bea

Upp