sleeping is giving in, no matter what the time is.

Först: hur många dagar det fungerar. Veckor. Ibland till och med månader. Jag lutar mitt huvud bakåt och när armarna är kastade rakt ut försvinner kameran högt, högt upp. När jag snurrar runt, runt ligger fokus på mitt ansikte och publiken ser hur marken under protagonistfötterna blir ett enda sommargräsfärgat virrvarr. Huvudet är bakåtlutat och protagonisten suckar tungt, mumlar någonting om hur otroligt vackert allt blir i det här ljuset, i sommarljuset. Hur magiskt det är att dagarna aldrig tar slut för mörkret når ju inte in här inte alls inte någonstans inte in i en enda vrå jag lovar jag lovar.

Och sedan faller jag bakåt. Kameran är fortfarande ovanför och i ett utdraget andetag täcker håret mitt ansikte innan jag landar på marken under och publiken hinner inte ens märka hur mycket mörker det finns i markvrårna. Protagonistens kropp förlorar funktioner i värmen, huvudet blir så tungt att bära med. Jag andas in och visst känner jag sommarlukten i näsborrarna och visst är den fortfarande så förbaskat behaglig och visst är det vackert hur tyllgardinerna vajar i den svaga brisen, men. Vad, Julia? Varför skriver du men?

Men det är så frustrerande, helt enkelt. Så väldigt frustrerande att endast i mörker kunna skriva skönlitterärt eller studera Latinamerikas historia eller formulera långa mail eller kanske bara sitta i sängen och titta rakt fram och på ett litet slag. Det är en riktig sommar, onekligen. Alldeles varm och solig och doftande och Stocholmsk och fräkenframkallande och kroppsförlamande och huvudborttappande. Sommaren är behaglig. En viss tid. Sedan kommer dagarna då jag/protagonisten drömmer om åskoväder som härjar i sju år allra minst och senapsgula kulörer att linda in frusenhet i och te mot kylan och SKÄRP DIG, JULIA! Vintern är evighetslång nog, och den frammanar koma istället för fräknar, mycket otrevligare.

Okej. Visst. Jag börjar om. Det är en lagom varm julimitten och kanske befinner jag mig i samma tillstånd som jag gjorde för ett år sedan. Det är ett nu som håller på att skrivas om till ett då och ett senare som håller på att skrivas om till ett nu. Känslan av att hyperventilera i ett mellanrum och jag köper nog inte ett till paket quinoa för kanske hinner jag ändå inte äta upp det innan jag flyttar. Till Berlin, igen. Först Jönköping i en månad. Hela september. Ett tillfälligt avbrott och en chans att andas ut i alla mina kvinnofamnar. Min mammas, min mosters, min mormors, min egen. En chans att andas ut och en chans att börja skriva igen. Fast kanske började jag redan nu, jag hoppas det. Är för tillfället så evinnerligt urusel på att gripa tag i tiden och placera mig själv framför tangentbordet.

Annars då? Jag applåderar när Liv Strömquist sommarpratar helt fantastiskt om mens, jag beställer hem en bok om machokulturen i Latinamerika för att det måste vara ungefär det mest intressanta uppsatsämnet någonsin, jag mailar med en hyresvärd i Berlin angående ett eventuellt förstahandskontrakt i Neukölln, jag hejar högljutt när Sverige möter Danmark i fotboll och känner mest att jag vill kastrera en två tre tusen personer när jag efteråt läser olika internetliga texter om damfotboll och kossor, jag fulgråter jättehögt och jättesnorigt när Kristian Gidlund skapar ett sommarprogram som handlar om motsatsen till döden, jag ser alla avsnitt av My mad fat diary under exakt så många timmar som serien utgör, jag vågar inte blogga för att det känns som att alla mina känslor är på repeat och att ni därför borde vara jäkligt trötta på att läsa om dem vid det här laget.

Nu är det kanske dags för mig att sova. Må väl.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Är allt annat än trött på att läsa dina texter, du är ju så påfrestande bra på att skriva!

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Frida

inte trött alls, får inte nog!

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Frida

Du skriver så himla fint, inte trött!

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Daniella 🌙

jag saknar dig julia!!! Och my mad fat diary är så jävla bra!! Längtar tills jag får skeda och krama om dig i augusti!!!!!

Svar: åååååååhh, hur snart som helst får vi kramas så himla mjukhårt och länge. mmmmmm.
ohhboy.blogg.se


mirjam

och min famn! Glöm inte bort min!

Svar: Åh, din famn också givetvis! Längtar!
ohhboy.blogg.se


superfanny

Tack för att du orkar <3 älskar dina ord=)

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

1) Så jädrans gripande skrivet (som vanligt)
2) Ska flytta till Berre i höst (efter hundra års väntan) och HUR I SATAN hittar man boende om man inte är 23+ år? Är 19, snart 20, vilket inte verkar poppis. Trodde inte att min ålder skulle bli största problemet. Ijallefall, vad är det egentligen man ska skriva när man "söker" ett boende på typ wg-gesucht? "Hej jag heter x jag är x år gammal får jag hyra ditt rum snälla rara?" Jag är helt lost och börjar få panik, trots att det är två månader kvar.
3) Hur funkar det med biljetter till u-bahn och sådär? Kommer från en småstad så är helt clueless. Köper man typ ett kort som gäller i flera månader, eller vad är billigast egentligen? Hur gjorde du/hur ska du göra nu? TACKSI!

Svar: 1) Tack som tusan! (:
2) Ärligt talat ljög jag om min ålder när jag sökte boende i Berlin. Till Andreas, som jag bodde med, skickade jag två olika mail. Först ett från min vanliga mail, på engelska, och med min ålder inkluderad. Sedan ännu ett mail, lite kortare, lite knäppare, på google-translate tyska, och utan att inkludera min ålder. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att han svarade då, men jag vet att han än idag tror att jag är ungefär tjugofem, trots att jag var arton när jag flyttade in hos honom. Åldersdiskriminering är så himla vanligt, så mitt tips är kanske att du ska strunta i att skriva din ålder, eller söka boende via facebookgruppen ”Svenskar i Berlin”. Kan dessutom lova dig att det blir tusen gånger enklare att hitta boende när du väl befinner dig i Berlin och kan åka och skaka hand med personen som du vill hyra ett rum av, ofta anordnar folk ”castings” när de vill ha en ny person till sitt kollektiv, de låter helt enkelt olika människor komma och titta på lägenheten, och så genomför de en intervju. Innan jag flyttade in hos Andreas hade han pratat med fyra eller fem andra personer.
3) Läs inläggen i min bloggkategori ”berlinsk information” vetja:) Jag brukade köpa månadskort tidigare, då kostade det 74 euro, men nu tror jag att det är lite dyrare. Det finns hur många olika sorters kort som helst, all info går att hitta på bvg.de. Många som jag känner brukar planka, men jag klarar verkligen inte av det, har lite problem med auktoriteter i allmänhet, och tyska kontrollanter med hårda stämmor i synnerhet.
4) Allt kommer att ordna sig. Det kommer att gå så bra, så bra. Och hör av dig igen om du behöver hjälp eller tips eller bara en virtuell kram.
ohhboy.blogg.se


gurkan

Sluta inte skriva! Du inspirerar i det du skriver och i ditt fina sätt att skriva på! Tack :)

Svar: Åh, tack så väldigt :)
ohhboy.blogg.se


Maila

Hej. Jag har läst din blogg i typ hundra år och du ska ju flytta till(baka) till Berlin i höst! Jag flyttar också dit med min pojkvän i september och ja, tänkte fråga om vi kanske kan hänga? Ta en öl på någon typiskt berlinsk uteservering kanske?

Svar: Åh, givetvis ska vi hänga. Det kan ju bara bli hur bra som helst när två litteraturintresserade Julior dricker öl på en berlinsk uteservering.
ohhboy.blogg.se


Julia

Upp