travel south until your skin turns warmer // travel south until your skin turns brown

Ni hör väl hur träden växer? Det är någonting som knakar och brister. Det är någonting som händer, äntligen. I solljuset luktar asfalten och allt det där blåa ovanför oss är en sommarhimmel och när den blir för tung är det inte snö som faller ner, bara regn.

Pappa och jag har nu målat alla väggar i mitt nya rum vita. Gammal tapet har skrapats bort från listerna och fönsterkarmarna har belönats med ytterligare två lager lackfärg. Jag har putsat köksfönstret och fått inflyttningspelargoner av min mamma. Haltat omkring med en skadad häl och druckit rödvin på balkongen med bra personer. Sprayat mina sängsben guldiga och skrapat bort klistermärken från speglar. Snöflingebacken är att komma hem. Och just nu känns det som att den här våren och sommaren i Stockholm inte kan bli någonting annat än magisk.

Förresten har jag blivit antagen till några folkhögskolor. Bland annat den jag ville allra helst, nämligen Sörängens folkhögskola i Nässjö. Till hösten kommer jag på heltid att ägna mig åt en fortsättningskurs i kreativt skrivande. På distans. I Berlin. Lägga upp ett ordentligt skrivschema och försöka hamna någonstans i det där skönlitterära projektet som jag sysslar med. Det känns helt jäkla magiskt och skitläskigt och egentligen upplever jag någonting liknande total skrivkramp för tillfället men allt det sitter ju bara i mitt huvud och ahh det här måste bli fantastiskt tänker jag men har egentligen ingen aning och nu blev det här plötsligt väldigt stream of consciousness aaaaahhhhhhhhhhhhhh.

Nej. Andas in. Andas ut. Upprepa till totalt lugn infinner sig. Imorgon får du skriva hela dagen, Julia. Nu ska du göra någonting annat, nämligen titta på några bilder från tre olika tillfällen. Lite aprilslut och lite majbörjan helt enkelt.

Jag åkte till Uppsala för att fira Valborg. Där dansade jag på Smålands nation, bodde hos min allra bästa Matilda, åt frukost med hennes superföräldrar, åt brunch med ett helt gäng Uppsalapersoner, drack för mycket vin och hade ungefär hur roligt som helst.

Mina två vapendragare, Filippa och Anna, hängde med oss en liten sväng.

Pauline (ovan) och hennes syster Jessica (nästa bild) träffade jag för första gången när jag var i Berlin nu i början av april. Hur bra som helst båda två!

Jessica och Vincent.

Det där med att alla på Valborgsbrunchen kunde flytande franska och jag satt där med mina tyskakunskaper och sa ungefär ehhhhhh très bien, ouí, bien sûr, je ne parle pas francais. Här har vi i alla fall Xavier, Julian och Vincent. Tre helsköna fransmän. Och så var det med Valborgsbilderna.

I fredags var min vän Linn i Stockholm. Vi lärde känna varandra i fjärde klass när hennes familj bytte Linköping mot Jönköping. Första dagen i skolan ombads hon läsa en text om trädarter och löv högt för klassen. Jag minns fortfarande hur rolig jag tyckte att hennes dialekt lät. Sommaren innan gymnasiet trippade vi längs gatorna i Bordeaux och besökta korna i Pyrenéerna tillsammans med hennes pappa. Vintern innan studenten var vi varandras ständiga nattpromenadsällskap för att allt kändes åt helvete. Åh. Börjar nästan gråta här borta. Kärleken svämmar över.

Med sig till Stockholm hade Linn tre fransmän. Ludo, Kévin och Michael. Bortsett från att deras engelskakunskaper verkligen gick att ifrågasätta och att de ville dricka drinkar på Stureplan var kvällen bra. Men aldrig mer Stureplan. Snälla.

Det här är mitt nya sovrum. Efter tre lager väggfärg och trettiosju trasmattor slängda på golvet trivs jag bättre än bäst.

I lördags fick jag finbesök innan feministfesten på Färgfabriken. Nicklas och Karin.

Stina mitt i ett skratt.

Elin och Nicklas och vinflaskorna.

Kim poserade tillsammans  med jordgloben. Sedan var vi glada i hågen och förvirrade oss vidare till Färgfabriken där ALLTING PÅ! (alltså Filippa, Moa och Alice) skulle dj:a. De fyllde dansgolvet på en halv minut och sedan dansade vi oss alla utmattade.

Nu ska här sovas, ta hand om er i sommarvärmen ♥
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Vet inte riktigt hur jag fann din blogg, men är otroligt lycklig för den underbara upptäckt! I vilket fall, du är så otroligt fin och hoppas skrivandet går bra. (Vill för övrigt också bo i Berlin)
All kärlek.

Svar: åhåhåhåh. tacktacktack. och all kärlek, givetvis.
ohhboy.blogg.se


m

Åh gud så fina bilder!

Svar: Jag tackar!
ohhboy.blogg.se


Malin Aurora

Berlin är kanske mer din stad än Stockholm, men din berlin guide var så himla bra, vad skulle du föreslå i Stockhom?

Svar: Åh ah ih, alltså, jag skulle verkligen inte kunna komponera en särskilt lyckad Stockholmsguide. Kanske kan jag skriva om några smultronställen någon gång, typ i slutet av sommaren när jag har upptäckt ännu mera fint här. Behöver fortfarande skaffa favoriter, tror jag. Stockholm var liksom inte nytt för mig när jag flyttade hit, och till en början var jag ju mest ledsen. Berlin däremot, där ville jag ju upptäcka allting! Och Berlinguiden måste verkligen uppdateras förresten, men det kan jag ju ta i höst. Kram!
ohhboy.blogg.se


Tara

så FIN du är på första bilden, lycka!
och sen blir jag så glad för din skull, att du ska få syssla med precis det du verkligen vill just nu (skrivkampen släpper!!) och att du har flyttat in i en lägenhet du trivs så bra i. åh så underbart.

Svar: Åh åh åh åh, blir helt spattig och sprallig och sprudlande (och eh någonting annat som börjar på s) av den här kommentaren. Det känns ganska jäkla grymt just nu faktiskt, ska bara lära mig att bättre hantera ledsamheten som fortfarande attackerar mig lite för ofta. hur ska du göra i höst, känner du dig färdig med ölands folkhögskola eller ska du söka in till projektåret där? har fortfarande inte bestämt mig för om jag kanske borde söka den utbildningen också! kram.
ohhboy.blogg.se


tyraelvira.blogg.se

Jag tycker att min fråga är ungefär hur viktig som helst för inte bara mig. Kan inte du utreda den i ett inlägg rätt snart om du har tid? Det är nämligen såhär att jag i sommar ska ut och resa själv. Först några dagar i London, sen i Barcelona och slutligen på Spanska solkusten. Jag har valt att resa själv dels för att de flesta av mina vänner jobbar de veckorna men också för att det är en jäkla utmaning och jag vill gärna ta mig mod och våga. Du kände ju ingen när du flyttade till Berlin och jag undrar hur man tampas med ensamheten. Nu ska jag bara iväg några veckor men ändå. Hur gör man den där bakissöndagen när man vaknar upp hos något slusk och använde ingen kondom och kanske skämde ut sig på klubben och har ångest och ont i magen och bara vill krama någon och prata ut. Vem pratar man med då? Hur gör man när man är jättesugen på indisk mat och vet en restaurang man vill äta på men vågar inte för den är så befolkad och folk kanske stirrar konstigt och tänker att varför sitter det där en tjej, uppklädd och sminkad alldeles själv och stirrar rakt ner i sin tallrik? Eller när folk sitter i parker om dagerna i stora gäng och röker cigaretter och dricker bärs. Ska man sätta sig 10 meter ifrån då, alldeles ensam?
Nej såklart man inte vill. Så hur tusan gör man, hur tar man sig mod att kontakta människor? Och om folk är introverta, hur tänker man för att inte bry sig om vad andra tycker om ensamvargen och hur tusan underhåller man sig själv?

Du svarar om du har tid, du behöver ju inte ha med hela den här frågan i inlägget. Åå du är lite som en peppfjäril. Så modig och inspirerande så jag hoppas att du har ett lika peppande svar på mina funderingar som till allt annat. PUSS

Svar: ÅH ÅH ÅH. Jag ska skriva ett helt inlägg om det här alldeles snart, jag lovar. PUSS! <3
ohhboy.blogg.se


ja

http://ingmarbergman.se/production/persona-454#images,12

Svar: jag må vara efterbliven, men förstår inte riktigt alls hur den här bilden har med inlägget att göra? <3
ohhboy.blogg.se


Matilda

sv: nej gud, jag är verkligen klar med skrivarskolan här. det var ingenting för mig alls, har längtat bort ganska mycket (vilket känns ganska sorgligt och jobbigt nu när jag ser tillbaka på det).
så projektåret går fetbort för mig. tror att jag vill skriva på ett annat sätt, endast för min skull och inte behöva producera nytt till varje måndag. det funkar inte för mig. jag vill syssla med något helt annat nu!
så i slutet av augusti flyttar jag till paris. tjoho! äntligen miljöombytet jag har väntat på.

Svar: åh, vad trist att det har känts så för dig! uteslutningsmetoden är ju dock också en metod som ibland måste tillämpas, nu vet du åtminstone vad du inte vill. och så fantabulöst och helmagiskt att du ska flytta till paris ju, ahhhhhhh!
ohhboy.blogg.se


tyraelvira.blogg.se

Okej, tack iallafall och njut på alla sätt av berlinsommaren <3

Svar: stockholmssommar it is, hoppas på att kunna ge tips i slutet av den :) <3
ohhboy.blogg.se


Tara

åh grattis!
Jag flyttar till Berlin till hösten, så ifall du vill ha en ny vän där så ställer jag upp.
det vore ytterst trevligt.

Svar: danke dir, danke dir!givetvis ska vi hänga i berra, vi kan ju höra av oss när vi är där om några månader, haha :)
ohhboy.blogg.se


j.

Älskar trasmattorna! Nu kommer jag satsa på att fylla mitt sovrumsgolv på samma vis.

Svar: Bara gör det! Varnar dock redan för begränsade städmöjligheter (om du inte orkar plocka bort alla mattor typ en gång i veckan). Men annars är det så fint, så fint.
ohhboy.blogg.se


Loreli woods

Upp