katerholzig

Det är en lördagsnatt och vi står i den hippa klubbkön. Blir ett med spanska utbytesstudenter, berusade britter, turkiska urberlinare, och ursprungstyskar som vrålar om att turisterna inte får plats här. Berlin är en stad där vissa människor påstår att de hör hemma men andra inte, en stad att claima, en stad att skrika ”min” om, en stad där alla får plats men ändå inte. Undrar om jag bidrar eller tvärtom. Vill ju inte ens skrika att den här staden är min, vill bara skrika att den är allas och ingens, men visst kommer jag från den gulliga svenska privilegierade positionen, och visst är det lätt för mig att tänka att alla får komma in i sammanhangen här, för det får ju alltid jag.

Det sista vinglaset tömdes för två timmar sedan. Universum har slutat snurra. Ovanför oss blåser ljusslingorna omkring i vinden, över marken sprids ljusfläckarna. Av någon anledning hamnar vi snabbt på rätt sida av stängslet. Kanske stavas anledningen rosa hår eller okej tyska eller dansanta skor eller allmänt avslappnad uppsyn. Vi har ju hört vad som krävs för att komma in på klubbarna här, det finns så många regler om att inte bry sig alls eller bry sig mest av alla. Det finns så många regler om att inte bära docs men gärna lösögonfransar, så många regler om att inte prata engelska med dörrvakterna men gärna välartikulerad tyska, så många regler om att ha fula skor och tänka på klubben som ett träningspass i den ljuva sporten electro.

Vi är innanför. Och jag ser dem. Människorna och ögonen. Blickarna som flackar och skriker efter nästa dansgolv nästa drog nästa hångel. För det är ju inte tillräckligt att bara vara här och känna musiken genom kroppen, det är ju också meningen att allt ska hända nu, att livet ska börja på riktigt, att någon eller något ska ta en med storm. Och där står jag. Omkring mig jättemånga tyskar, i handen ett glas vatten, ur högtalarna Nina Simone. Mitt i allt står jag och tänker att livet är förbaskat fint trots att det är svårt att komma fram till vad det egentligen handlar om.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Du skriver så jag känner smaken,älskar!

Svar: åhå, tack så himla mycket! (:
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

<3! http://www.youtube.com/watch?v=tBTTd0gfkn0 <-- det här är jättefint.

Svar: så himla himla himla himla himla fint! precis så där heldåligt och helhjärtat dansar jag omkring mest hela tiden här hemma i lägenheten.
ohhboy.blogg.se


mirjam

Men där står jag också ibland och tänker faktiskt, är detta allt? Bättre skriker vi att vi är vampyrer på ett knarrigt golv i Neukölln!

Svar: varannan gång drabbas jag av den totala meningslösheten, varannan gång tänker jag att jag är the queen of the world. typ så. bäst är det ju ändå när vi dricker pfeffishots och dansar till pop på våra knarriga golv.
ohhboy.blogg.se


vende

Perfekt sammanfattat! Tack, bra tankeställare

Svar: Fint!
ohhboy.blogg.se


Maila

alltså jag var också i katerholzig för några veckor sedan, och exakt sådär upplevde jag det! så jävla tuff klubb, förstår bara inte riktigt hur jag kom in.

Svar: haha, precis, det finns väldigt många teorier kring hur en egentligen måste göra för att komma in, men inte så mycket av det stämmer. klubben stänger tyvärr ner om drygt sex veckor ):
ohhboy.blogg.se


antonia

och just nu sitter jag pa en turistbyra i australien och laser detta som kanns sa langt bort. Men jag kanner igen det anda, fast i andra sammanhang. Jag kanner igen stravan, inplanering av nasta optimala avnetyr, nasta optimala dopamindos. For aldrig racker nagonting och ar det kanske darfor jag ska skydiva dagen efter jag ska forsranna? Kanske ar det darfor jag bokar in aventyr efter aventyr, men aah, det kanns ju sa mycket nar jag lever, sa varfor ska inte jag. som priviligerad svensk, gora allt det har som kanns istallet for att forlamas av livets bortskamdhet och skam (for klart som fan att jag skams over allt detta nar jag vet att folk svalter pa andra sidan jorden. men livet ar ju till for att levas sa let's.) CARPE DIEM osv. Vi hors snart, puss.

Svar: <3<3<3 ÅH ÅH ÅH!!! KICKA ALLT NU!!! PUSS ALLRA BÄSTA DU, TA AUSTRALIEN MED STORM!!!
ohhboy.blogg.se


superfanny

jaa, det gör vi! fin stad

Svar: åh, det borde ju drickas öl någon dag!!
ohhboy.blogg.se


greta

jag ska nog till berlin i vår men 1) kommer inte va arton 2) kan ingen tyska 3) har alltid docs 4) har aldrig lösögonfransar
blir utmaningarnas utmaning

Svar: fett, åk hit! 1) okej, denna punkt kan bli ett problem, ibland är det ett problem att inte vara tjugoett 2) äsch, se lagom kaxig ut och prata inte för mycket 3) jag också, nästan alltid 4) inte jag heller sedan våren tvåtusenelva (det hela kan bli lite av en utmaning, eller så fifflar du lite med en passkopia) puss!
ohhboy.blogg.se


frida

jaaa, men eller hur! absolut!! det vore grymt

Svar: låt oss dricka den där ölen eller dansa den där dansen snart, har bara varit ruskigt förkyld förra veckan och denna. <3
ohhboy.blogg.se


greta

älskart!

Svar: ey, kom hit då! lass uns tanzen!
ohhboy.blogg.se


Britta

JA! Absolut! Jag har själv haft fullt upp med så mycket. Men nu i veckan? Eller nästa? Vill inte skriva mitt mobilnummer här, men du kan maila ditt till mig ([email protected]) och så kan jag skicka iväg ett sms! (hahaa)


greta

Upp