tre filmer som jag älskar helhjärtat /// Like a sunrise or a sunset, anything so ephemeral. It’s just like our life, we appear and we disappear. And we are so important to some, but we are just passing through.

Här sitter jag och gråter tills mitt huvud dunkar sönder och mina ögonlock svullnar upp. Det här handlar inte om Titanic, inte heller om The Notebook. Det här handlar om att två av mina favoritfilmer, Before Sunrise och Before Sunset, har följts upp med ännu en film. Before Midnight. Alla tre filmer känns rakt igenom ärliga och romantiska och sorgliga och intelligenta och pseudointellektuella och roliga och uppgivna och realistiska och motsatsen. De styrs totalt av dialogen och det enda en kan göra är att lyssna och uppslukas.

När jag var tre år inleddes en kärlekshistoria. Kanske den vackraste jag vet (är ju trots allt en hopplös romantiker och kommer så att förbli). Det är 1995 och Richard Linklater skapar tillsammans med Ethan Hawke och Julie Delpy filmen Before Sunrise. Celine och Jesse råkar mötas på ett tåg som rullar genom Europa. De kliver av i Wien tillsammans för att bara gå omkring och prata i flera timmar innan Jesses plan avgår nästa morgon. Nästa film, Before Sunset, kom ut 2004 och utspelar sig nio år senare. Idag har jag tittat på Before Midnight, vilken alltså utspelar sig ytterligare nio år framåt i tiden.

Dagens tips. Dagens tips. Lalalalala dagens tips.

 

 Before Sunrise
 
Before Sunset

Before Midnight

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Åååh vad glad jag blir att någon mer än jag själv älskar de här filmerna! Känns på något vis som att de är sjukt underskattade, ingen jag känner verkar ens veta om dem. Men myyyys att du har!♡♡♡

Svar: OHJA, bästa filmerna ju!
ohhboy.blogg.se


Hanna

ALLTSÅ ♡♡♡ älskar alla tre så himla mycket. såg om before sunrise för inte så länge sedan och grät tills jag inte orkade gråta mer, herregud.

Svar: händer mig varenda jäkla gång. brukar se om scenen inne i lyssningsbåset i musikaffären ungefär tusen gånger.
ohhboy.blogg.se


rainbowtrout.

Men jaaa så bra tips!! Ska definitivt se dessa och höstmysa till max!

Svar: höstmys & gråtkalas utlovas!
ohhboy.blogg.se


Annelie

åh har bara sett första och den är fantastisk och en av mina favoritfilmer, får ta och se de andra också nu!

Svar: gör det! gör det! gör det! :)
ohhboy.blogg.se


Lydia

Upp