frågestund (borde kanske kalla det för Q&A som alla lite hippare bloggare gör)




(en urusel hållning, ett Kreuzberg, två kilo clementiner, ett kilo champinjoner, tre avocados, en aubergine, 150 gram ädelost och 500 gram körsbärstomater (strålande matmarknad på tisdagar och fredagar) <-- titta, en parentes i parentesen)

Varför insåg jag inte genast att mitt bonsaiträd givetvis bör heta Jean-Claude? Ostfager fastnade dock ganska länge i mitt hjärta. På tal om något helt annat: ni är väldigt många som ställer diverse frågor om Berlin (och ja, egentligen allt annat också) i kommentarfältet. Den senaste tiden har jag varit okejduktig på att svara, men fortfarande inte strålande. Så jag tänkte helt enkelt ha en vacker liten frågestund här på ohhboy. Ba låter mitt storhetsvansinne flöda, ba sätter mig själv högst upp på en fasligt hög piedestal. Vill du veta priset på brieost i Berlin? Kör i vind! Är du intresserad av att veta hur många leverfläckar jag har på min rumpa? Fråga någon annan, jag har nämligen ingen aning. Vill du ha hjärteråd och smärteråd och en över-internet-klapp-på-axeln? Be om det! Här finns jag för att svara på vad ni än kan tänkas hitta på (nästan). Så. Fråga något är ni snälla. Det blir så pinsamt annars.

(Nu ska jag dricka upp mitt mousserande vin som jag köpte för nitton kronor på Lidl (unnade mig ett lite dyrare vin idag) och sedan är det dags för spasmisk dans till åttiotalsmusik. Mmmm. Spelas Rasputin med Boney M. blir jag fantastiskt nöjd. Det duger även med lite Funky Town eller I Will Survive eller så)
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Alltså, jag tänkte lite på en sak. Känner du någon där, i Berlin? Eller åkte du bara dit och hoppades på det bästa, och har lyckats skaffa vänner och ett litet rum? Jag tycker det låter så väldigt underbart att bara åka bort och hamna någonstans där vodkan är billig och klubbarna inte stänger klockan 2. Men hur vågar man?


Josefine

Och om du inte kände någon, hur bar du dig åt för att lära känna någon?


Morsan

Saknar du Sophie lika mycket som hon saknar dig? (Ihjäl sig).


Anonym

Först och främst så tycker jag det är sjukt fint att Jean-Claude har tagit fotona! och även att han får hänga med ut och handla!!



Okej till frågestunden! Om du vaknade en dag och upptäcker att alla människor och djur beter sig som om de har blivit galna och vill döda dig hur skulle du att du skulle försöka fixa detta problem? och även hur tror du det skulle kännas om detta hände? jag ser framför mig att du skulle få tag i en liten revolver och av någon anledning skulle du ha basker.. en röd basker. jag har ännu mer detaljer om hur jag tänker hur allt skulle se ut! Och jag är helt seriös med frågan, det är inte nåt drygande utan mer en tanke som slog mig. Skulle skriva alla coola detaljer men det skulle ta upp hur mycket plats som helst och du skulle inte orka läsa här!



På tal om ingenting så ser jag hur de vita väggarna i din lägenhet kommer täckas av massor av dikter och andra texter. texter skrivna på blandade språk! tills en dag då väggarna är svarta av bläck!! Så dramatiskt!



Cheers!


H

Får jag se din lägenhet? Köpte just en resa, en födelsedagspresent till mig själv. Kommer fredag nästa vecka. Firar födelsedag i Berlin. Är antagligen patetisk, men så är det. Kram.


Marie

Flyttade du själv till berlin? Hur länge tänkte du stanna, om du har tänkt något alls?

Berätta vad du gör på dagarna och vart du går ut på kvällarna, vilka du umgås med och vad du tycker mest om att äta.

Skriv gärna flera texter om kärlek och allmänt. Jag älskar dina texter.

Kramar!


Paulina

Du har inte några bra tips på hur man bor bäst och billigast i Berlin under sisådär en vecka? Vill så gärna ta ett par vänner under armen och sätta oss på nattåget i vår någon gång för att sedan vakna upp någon annanstans än här. Tack.



(Du är väldigt fin förresten.)


Alinde

raa raa rasputin russia's greatest love machiiiine


amandus

åh, så himla roligt med frågestund! de här kom jag på just nu:



1. kan du tyska?

2. känner du någon i tyskland sedan innan?

3. varför just berlin?

4. var finner du inspiration till din blogg? eller ja, till livet överhuvudtaget?

5. vad är du för stjärntecken?

6. vad vill du bli när du blir stor? allra, allra helst, löner och jobbmöjligheter åsidosatta?

7. har du några favoritbloggar?


melwa

1. Hur mår unibrowman?

2. Kommer du och hälsar på mig i min studentlya i vår och dricker earl gray med mig och tittar på film och kramar mig mycket och länge och besöker Myrorna med mig och köper billig falafel på järntorget och låter mig luta mitt huvud mot din axel om jag vill och känner mig lite ensam i en ny stad? Jag saknar dig? Soft moon?


Hest

Finns det någon som helst möjlighet att skicka pappersbrev till dig? Eller. Typ adress och så?



...



Om du vill såklart. Du får hemskt gärna svara och säga ifall du inte vill.



Jag tycker att melwa ställde så bra frågor. Du får gärna besvara dem åt mig också. Men även: Vilken är din favoritbok, eller flera om du har? Tack



Fan. Jag vet inte hur länge mina ägg har kokat nu. Jag gissar på inte tillräckligt. Hoppas att du mår bra.


Johann. Eller det namnet kanske avskräcker dig. Jag heter Carolus då.

Alltså, adress bitte! Pusselipuss


C. Omar

just det, favoritfilmer och favoritböcker tycker jag är himla intressant att fråga om också! och en sådan där om ifall du fick byta utseende med någon för tjugofyra timmar, vem skulle det i sådana fall vara? inte för att det behövs, du är ju jättesöt, men ändå intressant fråga!


melwa

Alltså eh hej. Jag kom hem från Berlin i förmiddags och fast jag bara är femton har jag varit där fyra gånger. För varje gång älskar jag staden ännuännu mera. Det är min bästa stad (hittills).



Så. Nu till frågestunden.

Har du någon sorts strategi med ditt skrivande? Jag menar, finns det mer strategi än att klottra ner sina känslor med blyerts i något gammalt block? Jag vill veta alltihop om hur du skriver. Och gärna också vad du läser.



Och sedan en lite mer egoistisk "fråga". Kan inte du skicka lite positiv cyber-energi till mig? Jag är 15, går i nian och orkar inte vänta mera på att något annat än den här ändlösa reprisen ska ta vid. OCh säg gärna nåt pepp om att allt börjar när man är 15 år och fem månader. För så gammal är jag om sisådär en vecka.



Och till sist, en stora megacyberkram till dig för fan vad grym du verkar vara. Puss.


Maja

Hej fina modiga du! Jag undrar om hur du gör när du går ut och dansar; går du ut själv? För jag tänker flytta någonstans och det känns som den läskigaste delen. Är det lätt att träffa vänner om man går ut och dansar själv eller står man bara där ensam?



Sen undrar jag om att studera i Berlin. Söker man innan man åker eller går det att ordna på plats?



Massor med pepp och kramar!


Emilia

Hur har du råd att boni Berlin?:-)


Issa

Vad är dina bästa danslåtar?



Hur bestämde du dig för att dra från Sverige och hur vågade du genomföra det?



Vad gör man om man helt fuckat upp det med han man tror man är kär i (fast ingen vet att man nog är kär i honom, för man är sämst på att visa känslor)? Ska man försöka fixa det och satsa, eller bara gå vidare?


Moa

Är du feminist? Varför/varför inte?



Vad gör du när du blir sådär ledsen så det känns som att hela världen är en skithög och att man är helt helt helt trasig?



Hur gör du för att våga?



Vilket är det vackraste ordet? (svenska)



O sen tycker jag du ska svara på alla andras frågor, de var så bra :D



Kramar i massor^^


Therese

hur gick det med projektarbetet du gjorde? visst skrev du en bok? (kanske har du skrivit om detta, kanske har jag missat det.)

hur ser en vanlig dag ut för dig där i berlin? (eller det kanske inte finns några vanliga dagar där.)




evelina

tycker du har ett himlans fint rum där borta i berlin med fönsterbräden som jag har drömt om att ha ungefär hela livet... och egentligen har jag inte så där fasligt mycket frågor, tycker de andra verkar ha täckt det mesta jag undrat lite över men jag måste bara fråga. vem är din favoritkaraktär i twin peaks? om du bara fick välja en endaste! jag är nämligen helt nyförälskad i hela serien och cooper har lyckats med konstycket att få mig att bli ännu mer kaffeberoende. och ja, just det, en till fråga. borde inte audrey och cooper ändå ha fått ihop det? det stör mig något så oerhört att det inte blev så!



hoppas du har det bra i berlin!


johanna

om man har hjärtont och önskar sig ifrån allt men inte kan komma ifrån för man är bara fjorton år, vad gör man för att lindra hjärteontet?


moa

(kan du skriva en bok och få den utgiven någon gång inom en snar framtid? tack, det var min viktigaste fråga!)


emma

och nu sitter jag precis och ser på filip och fredrik, vad tycker du om dom?



och förresten: vad är din syn på droger?



och en fråga om framtiden: var hoppas du att du är om 10 år? och en mer realistisk: var TROR du att du är om 10 år?


emma

Du har fått hur många frågor som helst och den enda fråga jag kan komma på just nu är om du skulle kunna publicera en del (eller hela) av ditt projektarbete på bloggen. Det vore jätteintressant att läsa! Dessutom håller jag på med mitt pa nu, ska skriva en novellsamling och har nada inspiration.



Och du är fin. Kram


Isabelle

jag har planer på Berlin över nyår. Eller London. Har inte bestämt mig. Övertyga mig!


Sanna

Jag igen. Hej. Sannas kommentar. Mycket viktig. Annars: Får jag komma och hångla sönder dig den 17:e? Byt ut "?" mot ett "!" och "Får" mot inget ord alls och "Komma" till "Kommer" och "Hångla" mot "Hånglar".


Sophie

Det är sådär lite hjärtslitande med människor som du. På ett bra sätt.


kajsa

Upp