and the head said that you always were a queer one from the start / for careers you say you want to be remembered for your art

Hej. Nu var det visst en smärre evighet sedan jag bloggade. Igen. Det har en tendens att hända efter sisådär vartenda inlägg ungefär. Medan jag skriver långa, seriösa texter och redigerar tusen bilder kan ni ju alltid läsa den här listan som jag hittade hos allas vår niotillfem idag. Bättre än tomrum, tänker jag. Bilderna är från min favorittumblr, breakfaststories.



Vilken är din favoritfärg?

Blått i alla möjliga olika nyanser. Och kontrasten mellan nyutslagna löv och mörka trädstammar. Och när vitt nästan blir guldigt i morgonljus (eh, för det är ju en färg).

Prickigt, rutigt eller randigt?

Randigt, utan tvekan. Förresten är tvekan ett väldigt fint ord, tveeeekan.

Vilken parfym använder du?

Dsquared SheWood för att den luktar som småländsk barrskog. Och för att den påminner mig om en av mina allra bästa, Sophie. Vill hitta en parfym som luktar magnoliaigt eller jasminigt utan att bli för söt.

Ditt favoritläppstift
?
Det knallröda jag har fått av min bror, nämligen Macs Ruby Woo. Förvisso äger jag inget annat läppstift, men ändå.

Har du någon gång haft måtangest, hur är det idag?

Ja, det senaste året ungefär. Det är väl inte alldeles strålande idag, men jag försöker tänka bort och rycka mig i alla kragar jag äger och har och inse att min självbild är vrickad och inte kommer att bli bättre av yttre förändringar, bara inre.

Vad använder du för underkläder?

Mjukaste möjliga, gärna högmidjade i spets.



Dina bästa skönhetstips?

Att sova minst åtta timmar per natt, att klä sig i kläder som man känner sig bekväm i, och att bara umgås med fantastiska personer i vilkas sällskap man känner sig som sitt allra mest fantastiska jag.

Vad använder du för eyeliner?

Eh, en av tvivelaktig tysk kvalité som jag köpte för typ en euro. Jag är alldeles för dålig på att måla dit och uppskattar alldeles för mycket känslan av att gnugga mig i ögonen. Dessutom lägger jag hellre mina pengar på pelargoner.

Vilken är din finaste klänning?

Egentligen är det nog min hellånga, ljusgröna, blommönstrade sjuttiotalsklänning som jag tog studenten i, men studentdagen förknippar jag mest bara med massa sorgliga saker och ont i magen, så därför måste jag nog säga min superblommiga ifrån Indiska. Känner mig alltid drop-dead-gorgeous/trilla-hop-död-snygg i den.

Vilken är din favoritbok?

The History of Love av Nicole Krauss och Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Fasligt nytänkande svar, tycker ni inte?

Vad äter du för vardagsfrukost?

Ett glas mjölk, två grova knäckebröd med typ färskost och rädisor, och en skål naturell yoghurt med müsli.

Vad spenderar du helst en ledig dag med?

Det handlar nog inte lika mycket om vad som det handlar om vem, är jag med någon jag älskar så spelar det inte riktigt någon roll vad vi gör. Att laga risotto, kramas, se en film på bio, spela sällskapsspel och gå långa promenader är ju alltid fint.



Hur lång är du?

Ungefär 170 centimeter.

Roligaste skolämnet?

Filmkunskap, filosofi, psykologi och internationella relationer. Och ja, svenska när vi skulle tala inför klassen. Jag läste upp obscena dikter och skrev knäppa tal om Edward Cullen.

Hur många relationer har du haft i ditt liv?

En helt galet fin som varade i nästan 365 dagar. Vi var sjutton år och så kära att det gjorde fysiskt ont att vara ifrån varandra och kunde stirra på varandra hur länge som helst utan att få nog och mötte varandra sent om kvällarna efter långa bussresor och han började fnittra så fint när vi inte hade setts på några dagar och jag kunde inte få nog av hur han luktade och bambambam allt tar slut till slut. Plötsligt kände jag ingenting mer, eller jo, jag kände en jättestark längtan efter att börja känna igen. Men så funkar det ju inte tyvärr och vi blev båda väldigt krossade och han dedikerade sin första skiva till mig trots allt som hade hänt och det var nog det mest romantiska som någonsin har hänt mig ungefär.

Får vi se en bild på dig osminkad?

Åh, vilken upphetsande och rolig fråga. Det är inte så att jag är sminkad jämt och ständigt, så det finns väldigt många bilder här där jag är osminkad.

Tycker du om disneyfilmer?

När jag var liten, men nu har jag lite väl många problem med könsrollerna och stereotyperna och blablabla och vill mest bara spy när ännu en disneyfilm med uttjatade klichéer dyker upp.

Hur var ditt första hångel?

Min första kyss var tafatt och ägde rum ståendes på tå på min hallmatta februari 2009. Under Emmabodafestivalen senare samma år upplevde jag hångel till electrosoundtrack.



Om du bara fick äta en färg på mat för resten av ditt liv, röd, grön, beige, gul eller blålila, vilken skulle du välja då och varför?

Grön kanske, avokado är ju gott och även dillchips borde ju räknas in i kategorin ”grön mat”. Skulle dessutom kunna äta all möglig mat. Score. Bara beige mat hade ju annars varit intressant, snacka om att jag skulle känna mig som en karaktär i en Roy Andersson-film.

När grät du senast?

Sent igår. Alla mina tankar var mörka. Är ju lite uppochnerig av mig.

Vilken är din favoritstad i världen?

Inte Jönköping i alla fall. Nej. Okej. Växa upp var det. Just nu känns Berlin ganska oslagbart, annars tycker jag om Stockholm och Göteborg. Kan även tänka mig att jag skulle tycka om New York väldigt mycket. Portugisiska städer är för övrigt helt crazygalet vackra och Bordeaux föll jag för ganska pladask när jag var där för några år sedan. Men okej. Berlin.

Vilken kroppsdel är du mest nöjd med hos dig själv?

Jag är inte så bra på sådana här frågor för tillfället. Men mitt ansikte tycker jag nästan alltid om, där sitter liksom all min personlighet. Hur jag tittar dig rakt in i ögonen med stadig blick och hur stora mina kinder blir när jag ler och hur jag skrattar okontrollerbart när du berättar någonting roligt och hur jag gråter när livet gör mig frustrerad.

Vad faller du för?

Helt andra saker än vad jag önskar att jag föll för. Jag faller för vad jag inte mår bra av, det som är oåtkomligt och som bara kommer att leda till något ont ändå. Sen finns det saker som jag tycker är fina, typ feministiska åsikter och stora händer och ärliga ögon och brogues och svart humor och knäppa specialintressen.

Och vad tror du att andra faller för hos dig?

Hm, det är ju svårt att veta. Kanske att jag vet vad jag tycker och inte är rädd för att ta för mig. Eller möjligtvis för att jag är så jäkla bra i sängen. Haha. Förlåt. Har lite problem med att fylla i listor seriöst och skrattar ibland åt att sex så totalt censureras bort i nästan alla bloggar, inklusive min egen.

Och till sist – vad
önskar du just nu?
Att jag kommer in på en bra skrivarlinje till hösten. Den fjärde maj flyger jag till Stockholm för att gå på intervju på Sundbybergs folkhögskola, informationsmöte på Jakobsbergs folkhögskola och öppet hus på Biskops-Arnö. Annars önskar jag mig mest bara ett par snygga nikedojor, en cykel, blommiga underlakan, att alla människor mådde lite bättre, eliminerad flygrädsla, en fin person och en vettigare självbild.

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Wooaah! det var länge sedan jag kommenterade något på din blogg men jag kände att det var dags för en kommentar nu. Men hursom, måste bara säga att jag är inne och tittar om du uppdaterat din blogg mer än ofta.



Jag tvivlar på att du inte skulle kunna komma in på en skrivarlinje, du skriver väldigt bra! man fastnar i texterna och läser dem om och om igen. om man inte visste bättre skulle man kunna tro att du redan är en högsta gradens författare. och vid sidan av detta verkar du vara en extremt intressant människa som antagligen kommer klara vad du än tar dig an att göra.



Hur som helst, Du kommer nog gå långt! jag hoppas detta blir något uppmuntrande!! finns sjukt mycket mer att säga men jag vill inte fylla ditt kommentarsfält med fem miljoner rader med saker som kanske inte ens spelar roll!! Lycka till : D



Hälsningar H


H

kan du inte söka till skrivarlinjen på fridhems folkhögskola i skåne också? ska söka dit och hade sprängts om vi blev klasskamrater!


åh!

Puss gullet, det skall bli så nedrans trevligt att komma till VÄRLDENS BÄSTA STAD. Och jag vet inte, men sedan jag flyttade älskar jag bara Jönköping mer och mer, fastän jag har svårt att erkänna det för mig själv ibland. Med detta vill jag bara säga att det är okej, att tycka om sin hemstad, om du skulle komma på sådana tankar i framtiden. Man behöver ju inte bo där igen, men man får tycka om. HEJ!


sanniss

Åh, tycker det är så himla himla fint när du skriver om din indiska-klänning och hur fin du är i den! Det gör ont i mig när jag hör om personer som inte tycker så bra om sig själva och att du skriver att du känner dig drop-dead-gorgeous i klänninge gör mig så himla.. glad! Jag känner inte dig men utifrån vad jag ser i din blogg och på det vis du skriver verkar du himla fin, snygg, duktig och bra! Tro på dig själv och lycka till med skrivandet! Är säker på att du kommer in på en fin skrivarlinje snart! kram


Hannah

jaha jag som precis kände att jag skulle tipsa om det här berlinjobbet http://www.pocketshop.se/sv/info/jobb.html men du vill skriva, det förstår jag. lycka till. du är verkligen begåvad!


maja

Upp