I CAME TO BERLIN TO HAVE SOME FUN // dag tre och dag fyra

Plötsligt var det en lördagsmorgon i Berlin och jag vaknade upp bredvid granen i Mimmis vardagsrum.

Mitt ögonlock var halvtrasigt efter att jag råkat dansa in i en ölflaska på dansgolvet. Vi kokade väldigt mycket kaffe och funderade på vart vår lördag borde ta vägen.

Till slut försvann vi ut i ett töigt Berlin som var gråare än Sverige i februari. Vi plaskade fram genom Neukölln, Görlitzer Park och Kreuzberg på väg till den enorma Humanabutiken vid Frankfurter Tor.

Och plötsligt var det kväll igen. Givetvis efter att jag hade köpt glittrig sammetströja, miniatyrhäst och inlagd gurka. Matilda och Petra skulle ha inflyttningsfest i sin nya lägenhet. Här ovan ser ni Matilda, Mirjam och Felix.

Petra läste någonting viktigt för sina kära arbetskamrater.

Hade väldigt roligt tillsammans med dessa tre. Maiko är japansk och pluggar tyska, hennes pojkvän är berlinsk och pluggar japanska. Hur fint? Och längst till höger ser ni den helsköna Emily från Chicago som nu bor i Tyskland för att skaffa sig en master.

Fina Hanna, Bea, Maja och okänd tysk person.

Åh åh åh åh åh. Matilda och Mirjam.

Bästa Bobby och bästa Matilda. Så många bästa på en och samma kväll att mitt hjärta började värka.

Ganska många försvann iväg under kvällen, men vi var fortfarande kapabla att skapa ett strålande dansgolv. Det lyssnades på svensk pop och tysk electro. Ovan ser ni Mirjam, Heinz och Tim.


Mirjam (hahaah, så rolig posedans), Tim och Bobby.


Matilda, Mirjam, Lorenz, Heinz och Tim.


Sedan var det dags för mig och Heinz att gå ut på en öljakt som inkluderade linbaneåkande och gungade, många om och men, en och annan halkning, väldigt tvivelaktig tysk grammatik från min sida och någon föreläsning om arkitekturhistoria från hans sida. Så småningom hittade vi ett Späti där vi köpte en back Sternburg, och till slut ramlade vi in i lägenheten igen. Klockan var då alldeles för mycket, men det är ju så tråkigt att gå och lägga sig.

Så lilla gänget satt kvar i köket en stund till. Det dracks ytterligare någon klunk öl och togs ytterligare några trevande danssteg innan klockan var halv åtta på morgonen och det var dags att sova.


Efter knappt två timmar vaknade jag. Verkligheten sipprade in genom persiennerna och utanför täcket kändes världen kall och hård. Jag gick till badrummet för att skvätta vatten i mitt ansikte. Det är någonting visst med dagen efter, hur fin kvällen före än är. Och jag minns att det var under sådana morgnar i Berlin som jag brukade längta hem till Sverige. Jag brukade sakna lugnet, sakna att det här finns en sista buss hem och att en inte borde missa den, sakna att kvällarna tar slut. För i Berlin tar ingenting slut. Någonsin. Allt bara rusar och rusar och rusar och för mig kunde det kännas väldigt svårt att skapa en vardag i en stad där ingenting någonsin känns vardagligt. Och när jag är i Sverige saknar jag givetvis allt det där andra. Varenda liten detalj.

Det var alltså en söndagsmorgon och jag fick kramas hårt och länge och diska glas och borsta igenom håret och ta S-bahntåget hem till Mimmi. Väldigt okej ändå, trots ett inre ”var hör jag egentligen hemma?”-kaos.

Jag klarade inte av att somna och inte av att vara vaken. Till slut åkte vi hem till Moa för att laga en fasligt trevlig morotssoppa med koriander. Ovanför diskbänken hängde en karta över hennes kvarter som någon hade ritat. Jag var tröttast i världen och Matilda tittade förbi för att hejdåkramas. Jag skulle ju nämligen flyga hem till Sverige några timmar senare.


Klockan tio i elva ringde Richard (en brittisk vän som jag lärde känna på Hartnackschule), vi hade båda varit så upptagna att vi inte ens hunnit höra av oss till varandra. Han hade gått på tusen diplomatevenemang och druckit öl flera dagar i sträck för att fira sin fyrtiofyraårsdag. Vi bestämde oss för att hinna träffas trots att det var en söndagskväll och vi båda var dödströtta. Så plötsligt satt vi på en bar och drack veteöl och jägermeister till klockan slog fyra. Vi hann diskutera det tyska språket, film, dykning i Mexiko, svenska leksakskataloger, självförtroende och feminism. Väldigt bra kväll.

Här ovan önskar jag att det fanns en bild på en flygplats och en trött Julia i en södermalmslägenhet. Men istället vaknade jag upp i ett ljust vardagsrum i Berlin. För kanske tredje gången i mitt liv hade jag lyckats försova mig. Trots den färdigpackade väskan och den perfekta alarmtiden och den välplanerade kollektivtrafiksresan och den utskrivna flygbiljetten. Jag måste helt enkelt ha varit alldeles för utmattad. Ganska många timmar senare och tusen kronor fattigare var jag sedan hemma igen. Istället för Ryanair och dödsångest fick jag en finfin extradag i Berlin och en behaglig flygresa med Norwegianair. Pengar är ju i slutändan bara papperslappar, även om det skulle vara skönt att ha några fler papperslappar i fickan.

Nu ska jag sova. Och någon annan dag väldigt snart kanske jag kommer att skriva om hur det har känts att besöka Jönköping över jul i år. Förra året kändes det ju såhär på ett ungefär:

"Medan jag blinkade hann avståndet till då och där förvandlas till ett nu och här. Jag vet inte hur många mil det är som skiljer Jönköping från Berlin men helt plötsligt var det noll igen och helt plötsligt satt jag på buss nummer tre in till stan igen. Baklänges allra längst bak. Jag tittade ut genom bussfönstret utan att se någonting. All min distans i en skrynklig liten hög på golvet. Alla nya kapitel, meningar, konstellationer, människor, mognadsgrader till trots. Du bara står där och ditt hår ser fortfarande likadant ut och vi skrattar fortfarande åt samma skämt och fikar fortfarande på samma café och jag dricker fortfarande inte kaffe. Jag undrar om vi egentligen bara tar sönder varandra för att vi egentligen vill ha någonting mer men inte vågar tro att vi förtjänar det och någonsin kommer att få det. Vårt klarspråk har alltid varit grumligt och det tar så lång tid att säga hejdå för att det är någonting mer än luft som hänger i luften och jag vill bara ha en understruken punkt i fetstil eller en fortsättning med ett lyckligt slut och manchesterbyxor.

Jag åker igen. Ifrån dig men hem. Ännu ett kommatecken och jag är tillbaka i staden där tillvarons tillfällighet gröper stora hål i mig men samtidigt gör mig hel och sakta får distansen mig att domna bort och jag undrar om det är farligt."


Sov så gott.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Vill inte att dina inlägg ska ta slut, scrollar försiktigt i förhoppning om att det är ett långt inlägg och det var det. Och ett bra sådant såklart!

Svar: <3 vad fint du skriver, åh, tack!
ohhboy.blogg.se


Frida

Åhhh barnpåjulafton glad över nya ord här<3

Svar: haha, gullig du är då. tack <3
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

Vilka fina bilder!!!!

Svar: Tacktacktack!
ohhboy.blogg.se


JUNITJEJ

Din blogg avger en väldigt go känsla :-)

Svar: Skönt, då har jag lyckats med någonting! :)
ohhboy.blogg.se


Emelie Petersson

Så härliga bilder!

Svar: Jag tackar, jag tackar!
ohhboy.blogg.se


Fanny

Underbara bilder!

Svar: tacktack!
ohhboy.blogg.se


Ebba Molin

Fan så underbart bra du är på att skriva, satt som fångad i vartenda ord! Bilderna är också gudomliga! Tack :)

Svar: Åhåhå, men tack så väldigt! :)
ohhboy.blogg.se


JENNIFER TRÄNINGSBLOGG och förberedelser för VOLONTÄR I TANZANIA

Hej! en fråga. Klarar en/du/vemsomhelst sig i Berlin utan att kunna tyska? Det gör man väl? Jag menar om man vill ha jobb och så. Kram.

Svar: En klarar sig, visst, men det är mycket lättare (och förmodligen också roligare) om en lär sig tyska. Vissa kan bete sig sjukt drygt om en bara pratar engelska, jag har dock inte varit med om det så väldigt många gånger, men det har hänt. Jobb du kan få om du snackar svenska och engelska inkluderar tusen olika telefonjobb (känner flera stycken som jobbar med kundservice och liknande på till exempel Apple och Canon) och jobb i hippa klädaffärer (svenskar har gott rykte och klär sig ofta trendigare än gemene tysk, på american apparel är typ 80% (vild gissning) av personalen svenskar, dock anställer de ju typ baserat på BMI, vilket är mindre gött). Så det går att klara sig. Men på samma vis som i Sverige öppnar ju tusen och åter tusen fler jobb upp sig om en kan språket. När jag jobbade som servitris och bartender var jag ju tvungen att snacka tyska just precis hela tiden, annars hade jag aldrig blivit anställd. Men jag känner jättemånga som inte pratar tyska och klarar sig i Berlin ändå. När du ska skriva dig där/skaffa intyg som krävs för att få jobb behöver du dock kanske ha med dig en vän som tolkar, haha, alla papper är på tyska och myndighetsfolket vägrar snacka engelska. Långt svar på kort fråga, haha, förlåt och lycka till!
ohhboy.blogg.se


Nora

Kika gärna in på min blogg! :)
Big kisses from Mini.

Svar: Well, detta var ju en väldigt kreativ kommentar. Tack.
ohhboy.blogg.se


Mini

julia! en för inlägget inte helt relevant fråga men ändå; din septumpiercing! gjorde det asont att ta den? känns det någonsin opraktiskt eller obekvämt? plockar du någonsin bort den? kan man ta bort?

(förlåt för tusen ointressanta frågor. men jag vill göra men är rädd för smärta och supermegajätteambivalent.)

Svar: evelina! ursäkta inte dina tusen ointressanta frågor, det är ju trevligt att någon här ens uppmärksammar att jag har en septumpiercing (*bekräftelsebehov*).gjorde det asont att ta den? tjaaa, i typ en halv sekund gjorde det ganska jätteont, men sen var det helt och fullkomligt över och piercingpersonerna var hur gulliga som helst. hade förväntat mig så otroligt mycket mer smärta, men det var verkligen ingen fara alls. började dock gråta, men det gjorde jag liksom redan innan jag blev piercad på grund av att jag låg på någonting liknande en sjukhusbrits i ett kritvitt rum med en jättestark lampa riktad upp i min näsa och mina ögon. (ursäkta sidospåret, haha).
känns det någonsin opraktiskt eller obekvämt? ja, när piercingen höll på att läka var det inte jättebekvämt hela tiden. det gjorde ont när jag tryckte på min nästipp eller råkade stöta till piercingen, dessutom gjorde det ont när jag "med hjälp av en tops rengjorde det piercade området med en desinfektionslösning". i början är liksom hela området ganska känsligt, men för mig gick det över på några veckor. sen kunde jag börja hångla normalt igen, haha. nuförtiden känns den aldrig opraktisk eller obekväm, jag kan rycka och dra i den hur mycket som helst utan att det känns. men visst fastnar jag i grovstickade tröjor ibland. och när jag ska söka jobb i sverige lär den ju inte vara jätteuppskattad, så då lär jag väl vinkla upp den i näsan eller skaffa en pytteliten piercingpinne som inte syns.
plockar du någonsin bort den? nej, det gör jag inte, jag har liksom inte känt något behov av det än.
kan man ta bort? visst visst, det är ett antal månader (kanske 3?) som ska passera innan en får byta piercing, men sen kan en byta och ta bort hur mycket en vill tror jag. och vill du ta bort den helt och hållet för att du har ångrat dig kommer du ju bara att få ett litet ärr i näsan som ingen någonsin ser.

så! spring iväg och pierca dig nu finevelina!
ohhboy.blogg.se


evelina

grymt. fin. blogg.

Svar: tack. så. mycket.
ohhboy.blogg.se


Isabelle

Detta såg allt bra fint ut och bilden på ögat är himla fin. Gott nytt år också.

Svar: Gott nytt år önskar jag dig också, eller ja, ett magiskt 2013!& tacktack!
ohhboy.blogg.se


hanna

Upp