berlin som stödhjulsverklighet

Mitt i ett steg vänder jag mig om, tvekande. Mina ögon sveper över allt som har varit och allt som kommer att bli, att titta åt alla olika riktningar samtidigt är det enda jag klarar av just nu. Det är som att min kropp vill komma över allt på en gång, sörja färdigt Berlin innan jag ens har hunnit lämna staden. Delar av mig längtar efter att inte längre vara här bara för att det gör så ont att göra saker för sista gången. Andra delar av mig vill att det här aldrig någonsin ska ta slut, vill bygga bo i sängen, vill att tidsbegreppet oändlighet ska sträcka sig ännu längre.

Det kan vara mjukt och tryggt att ge någon eller någonting oproportionerligt stor betydelse i det egna identitetsskapandet. Då finns det alltid en konstant kvar när allt annat rämnar. Vissa människor faller fort in i långa kärleksrelationer, börjar prata i vi istället för jag, slipper förhoppningsvis vara fast inuti sig själva hela jävla tiden. Mina förälskelser är nästan alltid flyktiga, men någon gång tillät jag den här platsen att bli min konstanta faktor. Det kan vara mjukt och tryggt att låta någonting utanför sig själv betyda så mycket, men det kan också vara väldigt viktigt att släppa taget om allt det där för att få se vad som finns kvar av det egna.

Lite så känns livet i min kropp just nu, på ett ungefär. Berlin som stödhjulsverklighet, Berlin som någonting som alltid kommer att finnas kvar men kanske inte längre på samma vis, Berlin som precis vad jag behövde men förhoppningsvis inte behöver lika fullkomligt längre.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Dette er så fint, og så trist, på samme tid. Har et helt ekstremt ambivalent forhold til Berlin selv. Berlin er mitt hjertebarn som har gjort meg til den person jeg er idag, og har åpnet opp så mange sider av meg, at jeg liker å holde byen litt på avstand, og bare besøke den innimellom, som en karamell som man vil suge på lenge i munnen, så ikke den blir oppbrukt på et sett.

Svar: <3! Jag förstår verkligen vad du menar!
ohhboy.blogg.se


Caroline

<3

Svar: puss!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

"stödhjulsverklighet" <3

Svar: hååhå, puss!
ohhboy.blogg.se


fanny

precis så.

Svar: mmm, jag tror så.
ohhboy.blogg.se


julia.

<3<3<3

Svar: baby!!!
ohhboy.blogg.se


gm

Du beskriver allt så himla rakt på, liksom, precis så som det är. Och jag tycker det är så fruktansvärt fantastiskt. Det är så ärligt.

Svar: TACK. Blir så jäkla glad av kommentarer som den här. Puss.
ohhboy.blogg.se


Emma

ville bara säga att du skriver så otroligt fint !

Svar: tacktacktacktacktack!!!
ohhboy.blogg.se


sara

Orkar inte hur bra du skriver.

Svar: Åhååhh, nu börjar jag ju nästan rodna.
ohhboy.blogg.se


kaneli

Hej, tycker så mycket om dina inlägg och vad du delar med dig av.
Har en tråkig fråga men tänkte om du hade lust att svara vore jag så väldans tacksam. På jakt efter ett hyreskontrakt i Berlin. Undrar dels om du har något speciellt tips generellt man bör tänka på gällande att äga en hyreslägenhet i Berlin?

Sedan även om du vet om det brukar vara tillåtet att hyra ut i andrahand om man skulle resa bort från Berlin ett tag? Eller bör man ha köpt lägenheter för att få göra det?

Lycka till med allt du har för dig och Malmöflytt.
/Miriam

Svar: Hej Miriam. Jag önskar att jag kunde svara utförligt på din fråga, men jag har ärligt talat inte full koll på vad de tyska lagarna säger om hyresrätter och bostadsrätter och så. Jag har mest koll på vad som stod i mitt specifika hyreskontrakt och vad som gällde för min lägenhet. Minns ju till exempel vissa tidningsartiklar som jag har läst om att förbjuda vissa typer av andrahandsuthyrning (pga hela airbnb-grejen och människor som tjänar multum på att äga massa olika lägenheter och hyra ut dem till turister för hutlösa summor), men vet inte vad som hände med allt det. Så istället vill jag nog rekommendera att du går med i Facebookgruppen Svenskar i Berlin, där kan du slänga ut frågan och få svar från alla möjliga olika Berlinsvenskar med erfarenheter av lägenhetskontrakt och lägenhetsuthyrning och så. Du måste bli inbjuden av någon som är medlem i gruppen, så lägg till mig på Facebook.com/superjulianilsson om det behövs :)
ohhboy.blogg.se


Miriam

"vill att tidsbegreppet oändlighet ska sträcka sig ännu längre." så fint

Svar: och plötsligt tvingades jag ännu en gång inse att oändligheter inte existerar. försöker trösta mig med att stockholms himmel är större än berlins, att luften är friskare här (men ändå svårare att andas).
ohhboy.blogg.se


linn

Upp