gjort för mycket kaffe sedan den dagen du stack. fortfarande händer att jag dricker upp allt. jag går runt här i huset som om jag var fem. det är så mycket som jag måste lära mig igen.

Jag har hela helgen legat hårt inlindad i mitt duntäcke, febersvettats, emellanåt rört mig ut i köket för pulversoppa/ingefärste/chips, läst artiklar om DDR, hostat, tittat på dystopifilmer. Det har varit helt fantastiskt. Idag finns bara feber och hosta kvar, så då tänkte jag passa på att tipsa om några fina grejer:


♥ In the flesh. En heeeelt magisk zombieserie. Och visst, nu råkar jag ju vara en person som verkligen gillar filmer och serier som handlar om zombies, men oftast brukar jag tvingas lida mig igenom långa passager då könsrollerna skriker artonhundratal. INTE i denna serie dock. Och utöver ganska okej könsroller är zombieapokalypsupplägget nytänkande, klippningen grym, färgerna alltid stämningsfulla, och de brittiska dialekterna som balsam för själen.


♥ I torsdags hängde jag och Adna på Tempodrom här i Berlin för att hon skulle vara förband åt Adam Cohen. Mest drack vi te i den lilla logen, fnisskallade varandra för Honigkuchenpferd (har lärt mig det bästa smeknamnet någonsin?), läste bok och spelade gitarr. Susi från Kultmucke var där för att göra ett backstagereportage med Adna, så plötsligt blev jag en del av allt det där. Kände ändå att Susi verkligen förstod min humor, då jag omnämns som "Adnas roliga lägenhetskamrat" i texten, heh. Här finns bilderna från det lilla reportaget om någon vill se.

♥ Kobra är ju ett väldigt intressant program. Jag tycker att ni borde titta på det tredje avsnittet i den här säsongen som handlar om George Orwells bok 1984 och på vilka vis hans övervakningssamhällesdystopi (eh, bra ord) har blivit verklighet. Mmmmm.


♥ Samma gäng som står bakom reportaget från i torsdags är ansvariga för detta videoklipp där Adna intervjuas och spelar en låt i vår lägenhet. Hon är för bra (och jag är en stolt fågelmamma som skriver om henne för ofta, jag vet). Söndagseftermiddagen när detta spelades in låg jag och sov efter en lite för lång natt på Berghain. När jag vaknade upp var det kväll och då hade allt det här hänt. Jaha. Kontrasterna.

♥ Det här är ett reportage om Berlinmuren då och nu som är fööör bra (hittills, jag har ännu inte läst färdigt hela reportaget). Främst är det kanske ett tips till människor som förstår tyska, men om en inte gör det så kan en ändå klicka runt lite, reportaget är en aning interaktivt. Den nionde november är det dags att fira att det är tjugofem år sedan det här hände (klicka).


ψ Avslutningsvis tänkte jag mest bara informera två personer från ett Skunkforum om att jag använder den mycket praktiska tjänsten Statcounter och därför kan se när någon klickar sig hit via en länk. Ärligt talat är jag lite besviken på ert ironiserande, det känns liksom inte särskilt kreativt? Inte särskilt nytt och fräscht? Det känns ungefär lika innovativt som att skriva någonting om att jag är rödvinsindränkt och mest av allt drömmer om att bo i en vindsvåning i Paris tillsammans med min skrivmaskin och min pojkvän vars nyckelben är det vackraste jag vet. Puss och kram.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

haha men alltså?... en kärleksförklaring till dina vackra formuleringar och tyska namedroppande kommer lastat.<3

Svar: <3!
ohhboy.blogg.se


Alva

hej. det här är viktigt att du läser. jag har följt dig i flera flera år, du hänger liksom kvar på bloglovin prenumerationen flera år senare från då jag började, typ 2007, 2008? jag vet inte när, men jag kommenterar ju då och då, inte särskilt ofta längre. men i alla fall, det jag skulle säga är: DU ÄR SÅ HIMLA HIMLA HIMLA BRA. vet att du skakar av dig sånna idioter som skriver saker på skunkforum (eh, vem hänger på skunk egentligen?) jag skriver också och jag vet att det behövs sådana som tror och peppar. om än i cyberspace. sluta aldrig skriva. jag är den första som beställer din bok när du väl förstått din storhet och skickar in alla de där texterna till något bokförlag som har vett att signa dig.
tills dess,
puss + pop (och PEPP!) till dig.
såg att du ska flytta till malmö? ta hand om min gamla stad åt mig, den behöver lite kärlek
/ skåningen i stockholmsexil.

Svar: Åh, Pamela, jag blir så infernaliskt genomglad av att läsa det här. Det känns så himla fint att du är här, att du läser, att du uppskattar. Jag lovar att försöka ta väl hand om Malmö, det förtjänar den staden. Puss och pepp och kram och puss och peeeeppppppp.
ohhboy.blogg.se


pamela

Puss (pusspusspusspusspusspusspuss) tycker om dig så mycket att mitt hjärta sjunger one direction-låtar och att jag nu ska springa till köket och poppa popcorn till dig (och kanske några till mig själv med hehe och ja, jag ska använda mer olja, har ju blivit bättre på det nu)

Svar: hahahahaha, åh, min honigkuchenpferd. tycker om att du tycker om mig så mycket att ditt hjärta sjunger one direction-låtar<3 det är typ den bästa, och värsta, komplimangen jag någonsin har fått.
ohhboy.blogg.se


honigkuchenpferd

Men vafan tror folk om sig själva?? Du är bäst, älskar alla dina texter<3333333333333333333333333333333

Svar: <333333456789!!!
ohhboy.blogg.se


Lina

amen HERREGUD vad duktig adna är!!!!!! får gåshud. finns hon att hitta på spotify???

Svar: Åhja, visst är hon grym? MVH stolt fågelmamma. Här finner du henne på Spotify: http://open.spotify.com/artist/1pduOlnYE5rd4VChXbeU8g och här är hennes Facebooksida: https://www.facebook.com/Adna0?fref=ts
ohhboy.blogg.se


emma

Jamen lol så trögt! Tyska namedroppingar, "vackra formuleringar" som är vackra formuleringar och att du ska vara en litterär feminist som skriver om ungdomens meningslöshet är ju precis det vi älskar!! Puss

Svar: Hahaha, precis så. Puss Vendela<3
ohhboy.blogg.se


Vendela

Hej! Jag har läst din blogg ett bra tag och måste verkligen säga att du skriver helt fantastiskt. Och verkar vara en underbar människa.

Jag har febrilt letat lägenhet i Berlin i flera månader, och blivit lovade flera stycken, som sedan har hyrt ut till någon annan..
Så jag undrar mest om han du bor hos behöver en ny inneboende (eller du kanske ska flytta just för att han inte längre vill ha en inneboende eller så?) I alla fall, om han letar efter någon som kan bo där efter dig så är jag jätteintresserad.

Hoppas att du får en fin dag!

Svar: Hejhejhej Lovisa. Först och främst: tack och puss och kram och tack.
Jag har ju ett eget lägenhetskontrakt, och det ska Adna ta över efter att jag flyttar. Och hon har redan löst hur hon ska ha det här i lägenheten efter att jag inte längre bor här, så det är tyvärr inte så att hon letar efter någon ny person att bo med. Men jag har några andra tips! 1) Fråga i Facebookgruppen ”Svenskar i Berlin” och Facebookgruppen ”Ung i Berlin”. 2) Leta via hemsidan https://www.wg-gesucht.de 3) Googla typ ”Wohnung mieten Berlin” 4) Kolla via Lotz, det är de som är ansvariga för mitt kontrakt, och de brukar ha ganska många feta lägenheter: http://www.lotz-consulting.com

Det är ju dock ganska mycket som du bör tänka på om du vill skaffa ett eget hyreskontrakt, till exempel att minimihyrtiden brukar vara ett år. Lycka till med allt och ha en fin dag!
ohhboy.blogg.se


Lovisa

Grymma du!

Svar: Pusssss!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

:D <3

Svar: :D & <3 tillbaka till dig!
ohhboy.blogg.se


Britta E

haha det sista... du är bäst!!! <3

Svar: hehehe, tack! <3!
ohhboy.blogg.se


evelina

Upp