En secondhand-guide till ert förfogande


Det här är precis vad det ser ut som - en skrivmaskin. Min alldeles egna skrivmaskin i grågrön metall av märket Rheinmetall. En skrivmaskin som har skrivit många tusen ord och som ska skriva tusen åter. En skrivmaskin som bor i en rutig låda med ett brunt skinnhandtag. En skrivmaskin som jag idag köpte på Erikshjälpen secondhand för trettiofem kronor.

Det där med att fynda på secondhand i Jönköping, ja. Två personer har bett mig att skriva någon slags second hand-guide... Och samtidigt som jag tänker "ja, varför inte?", så tänker jag också "herregud, jag kan inte adressen till någon av secondhand-affärerna jag brukar besöka!". Men här kommer den i alla fall; någon slags Jönköpingiansk secondhand-guide (och jag lyckades hitta adresserna).


♥ Röda Korset (Klostergatan 3)

Affären ligger i slutet av Klostergatan, precis innan Juneporten.

En fin och mysig secondhand-affär som ännu inte har hutlösa priser. Den är ganska liten men man kan hitta riktigt fina kläder! Skor, väskor, smycken, kläder, tyg, böcker och allehanda fula och mindre fula köksattiraljer kan du fynda här! De säljer våfflor för ungefär 25 kronor och pensionärspersonalen är helmysig! Har du tur träffar du till och med på den smått tragiska herren som alltid ska skoja med alla. Han pratar jättehögt, skrattar ännu högre och sätter lampskärmar på huvudet. Han känner nog inte igen mig, för han har dragit samma lampskärmsvits tre gånger. Jag gillar verkligen denna Röda Korset-affär, läget är perfekt och kläderna och personalen likaså!


♥ På Pricken Röd (Klostergatan 4)

På Pricken Röd ligger liksom Röda Korset i slutet av Klostergatan. Ja, mittemot Röda Korset till och med.

Det här är, precis som det låter, en vintage-affär. Ägarna är hur trevliga som helst och blandar orörda sextiotalsklänningar med dyra märkesskor, moderna tingester och träapor för flera tusen(!). Det bjuds även på gratis kakor, karameller och kaffe medan man tittar runt. Jag gillar På Pricken Röd, men har bara köpt ett fåtal saker där inne på grund av de höga priserna. Kläder, möbler, smycken och skor kan du finna här, men var beredd på att få betala lite mer. (Kanske är det bara jag som är bortskämd med låga priser, men ja, då får jag väl vara det helt enkelt. En gång köpte jag ett halsband på Röda Korset för fem kronor, gick tvärs över gatan och fann samma halsband inne på På Pricken Röd för nittiofem kronor.)


♥ Röda Korset (Tändsticksgränd 8)

Affären ligger nere på Tändsticksområdet ungefär mittemot Klasses skivor och Nyfiket.

Det finns tre Röda Korset-affärer i Jönköping (jag ska dock inte skriva om den som ligger i Huskvarna, den är ganska trist) och det här är den största. Kläder, möbler och böcker finns det mängder av! Bokavdelningen är välsorterad och det finns många soffor som man kan sitta ner i om man blir trött... Man får som vanligt gå igenom ganska många fula klädesplagg innan man hittar något snyggt, men det är det värt.


Loppisen på Tändsticksområdet (Tändsticksgränd någonting)

Loppisen äger rum varje lördagsmorgon inne i Kulturhuset, ijämte Nyfiket.

Det här är, som ni kanske förstår, inte en secondhand-affär. Men underskatta aldrig en loppis, speciellt inte den här! Man kan hitta så himla mycket fint för en liten peng. Se till att vara där tidigt bara, annars är allt det bästa borta. Jag har fyndat allt ifrån tröjor, till jackor, till väskor, till skivor till solglasögon på denna loppis. Och om ni av någon märklig anledning älskar stenar som inte fyller några medicinska, lugnande (eller på annat sätt fantastiska) funktioner kan ni finna dem här. Fynda mera, fynda flera (stenar)!


♥ Erikshjälpen (Bangårdsgatan 23)

Affären ligger vid Biltema, Jula och Sängjätten - precis ijämte Solåsrondellen. Titta efter en silvrig barack-liknande byggnad med en stor brun skylt och du skall finna vad du söker!

Denna affär har egentligen lite allt möjligt (kläder, tyg, väskor, elektronikartiklar, tavlor, köksartiklar, smycken, skor m.m.) men deras huvudsakliga fokus tycks ligga på möbler. Affären är enorm men du måste hålla dina ögon öppna om du ska hitta något fint. Längst in i byggnaden finner du ett litet café där du kan köpa lite allt möjligt. Det brukar vara mycket folk i denna butik och jag har oftast svårt att finna något över huvud taget i den, men jag antar att jag mest blir avskräckt av den höga ljudnivån och den sterila byggnaden. Det var dock här jag fann min underbara skrivmaskin, så affären får ändå ett plus i kanten.


SAM-hjälp (Kungsängsvägen 5)

Jag ska knappt ens försöka mig på att förklara var den här affären ligger. Du åker till Ekhagsrondellen, vidare förbi Lidl och Willys, följer Kungsängsvägen tills du kommer till en busshållplats som heter Gullregnsbacken, affären ligger precis där. Om du åker buss är det linje två som går till SAM-hjälp.

En liten affär som ligger i någon slags lagerbyggnad. Utbudet är inte så stort, men har man tur kan man hitta något fint. De säljer allt möjligt (kläder, möbler, böcker etc.) och har även ett litet fik med hembakade kakor. Jag har väldigt positiva fikaminnen från denna secondhand-affär då min vän Lisas mormor en gång bjöd oss på bullar, hallongrottor, banankaka och saft. Det var väldigt gott. Personalen här är väldigt gullig och de har ett stort utbud av oerhört fula ljusmanschetter som min mor av någon anledning alltid vill köpa.


Bra & Begagnat (Kungsängsvägen 25)

Du fortsätter följa Kungsängsvägen förbi SAM-hjälp, förbi ett koloniområde och förbi en sortergård. Bra & Begagnat ligger vid Kungsporten, mittemot Kungsängsskolan och precis ijämte Kungsgymnasiet.

Bra & Begagnat känns som en väldigt opersonlig affär, men de har väldigt många bra saker. Deras köksattiraljer är väldigt fina. Även möbler, elektronikartiklar, skor, väskor, kläder, böcker och allehanda andra saker finns. Ett café med Vätternutsikt hittar du också om du går in till nästa byggnad. Utsikten är verkligen inte fy skam och du kan fynda både det ena och det andra om du håller båda ögonen öppna. Jag brukar dock inte hitta några kläder i denna affär.


Erikshjälpen (Birkagatan 38)

När du har åkt förbi även Bra och begagnat svänger du vänster på Öxnehagaleden och sedan vänster igen (efter att du har passerat Huskvarna Folkets Park) in på Birkagatan. Efter ett tag ser du Erikshjälpen på din högra sida (om du inte gör det har du åkt fel).

Jag älskar denna butik! Atmosfären, personalen (oftast), deras fina fika, skivavdelningen, allt! Här har jag köpt många fina klädesplagg och väskor. De säljer allt ifrån tallrikar, till lampor, till möbler, till inlines, till pianon. De brukar ibland ha skyltningar som ska spegla olika decennier och du kan alltid höra någon pensionär som klinkar på ett piano.


Myrorna (Herkulesvägen 6)

Affären ligger mittemot ICA Maxi, ungefär. Du kommer att hitta den, annars är det bara att fråga någon.

Två våningar fyllda av vaser, leksaker, slipsar, underkläder och träningscyklar. De har allt möjligt, verkligen allt möjligt, men framför allt väldigt mycket snygga kläder. Möbler är inte heller någon bristvara på Myrorna. Jag stör mig dock på deras prishöjningar, de brukade vara riktigt billiga.


Sammanfattning
Det där var merparten av de Jönköpingianska secondhand-affärerna. Ett fåtal struntade jag i att nämna, men de är helt enkelt inte värda ett besök. De flesta butikerna har öppet på lördagar och onsdagar, men vissa har öppet alla dagar utom söndagar. Det är extra bra att besöka butikerna tidigt på lördagsförmiddagarna, då finns det mycket fint, du kommer dock att få armbågas med pensionärerna. Priserna är varierande, men aldrig särskilt höga. Skor brukar kosta max femtio kronor och koftor likaså, en fin väska kan man oftast hitta för en tjuga. Och snälla, ursäkta eventuella stavfel, det tog mig en smärre evighet att färdigställa denna guide. Jag avslutar med en länk till en (förhoppningsvis) välfungerande karta på Eniro.

http://kartor.eniro.se/query?mop=yp&mapstate=6%3B14.16261%3B57.78051%3Bs%3B14.13899%3B57.79166%3B14.18622%3B57.76935%3B876%3B781%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map&search_word=Second%20Handaff%E4rer&geo_area=J%F6nk%F6ping&header_code=R1001280&disable_ka=1&hits_on_map=1
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

ganska synd att jag inte bor i jönköping känner jag.

i min stad finns det bara en dålig second hand med mest tråkiga kläder, sen finns det en bra erikshjälpen som bara är öppen två dagar i veckan. det är det ..


sofia

För att citera alex schulman (älska den mannen)

"Väl rutet, Julia. väl rutet"


Sanna

Tack!


marie

bra med en guide, ifall jag ska besöka jönköping nån gång framöver!


Linnéa

What a splendid list, Julie! Loppisen på tändsticksområdet är min nya kärlek. För någon lördag sen när jag, min mor och Marie sällskapade dit lyckades jag lägga händerna på ett par ytterst fulsnygga brun-beiga gummistövlar för endast en tia - bra investering inför emmaboda, tänkte jag. Det enda stället av de som nämns i din lista som jag inte ännu har besökt är SAM-hjälp.. Kanske borde jag titta in där någon gång under den närmaste framtiden.





(Och förresten så måste jag tillägga att jag är superavundsjuk på att du lyckats fynda till dig en finelifinfin skrivmaskin för enbart trettiofem kronor! Jag är fortfarande på jakt efter en fungerande..)


Camilla

Lite olika svar från mig



Sofia: Det lät inte som ett roligt secondhand-utbyd tycker jag... Det finns väldigt mycket som är fint med Jönköping faktiskt, men ibland längtar jag bort...



Sanna: Hahaha, och vad betyder det citatet?



Marie: Varsågod!



Linnéa: Då hoppas jag att den kan vara till lite hjälp i alla fall(:



Camilla: Well thanks, Camille! Loppisen är superb, verkligen! Och SAM-hjälp, ja, besök denna butik! Pensionärerna där är så himla gulliga och fikat är riktigt välsmakande.



Vilket stövelfynd förresten!



Och ja, jag blev verkligen galet glad när jag hittade min skrivmaskin! "Gaaaalet" tänkte jag och köpte den hastigthastigthastigt.


Julia

Åh, jag har en nästan likadan skrivmaskin. Det där svarta bandet, du vet, som gör att texten får färg. Vet du hur man byter det? Och vart man kan hitta nytt? :(


ida somfan.

Hej! Vilken bra sammanställning. Hittade precis hit via en google sökning. ;) Du har väl inte missat Stallqvarn i Dunkehallaravinen? Både secondhand och nya saker i gammal stil. Bara helgöppet dock. Allt gott! Emma


Emmas husbestyr

Hej, jag har också en Rheinmetall skrivmaskin men bläcket börjar bli lite dåligt. Du vet inte vart man få tag i bläck till den här skrivaren? Eftersom att mina färgband är tyska hittar jag ingen svensk hemsida som säljer. Men ditt bläck kanske är såpass bra än så länge så att du inte behöver köpa nytt :)

Svar: Hej Sofia. Nej, tyvärr vet jag inte vart man får tag i nya färgband. Jag behöver köpa nya till min också, och tänkte att det åtminstone var värt att fråga runt i lite olika kontorsmaterialsbutiker, men det kanske är svårare att finna än vad jag tror. Hm. Specialbutiker med rätt typ av färgband bör ju dock finnas. Tusan, jag kanske borde ha köpt när jag bodde i Tyskland...
ohhboy.blogg.se


Sofia

Upp