en diffus text om att behöva vara någon annanstans

Jag försöker sammanfatta mitt universum i en mening. Jag försöker komma på hur min verklighet smakar. Jag försöker förstå mig själv och mitt liv.

Misslyckas. Total förvirring. En sekund av klarhet. Diffusa dimmoln. Vart är jag på väg? Behöver man vara på väg någonstans?

Kanske inte. Men för mig är svaret just nu ja. Just nu behöver jag verkligen vara på väg någonstans. Jag behöver skapa mig en ny verklighet. Inte en fantastisk drömvärld, men någonting annat. Någon annanstans där disk fortfarande behöver diskas och måndagsmorgnar fortfarande kan vara helvetiska. Inte här. Det faktumet har börjat te sig allt klarare för mig under de senaste veckorna (kanske till och med månaderna?). En gång yttrade min fantastiskt vackra och kloka vän Camilla några ord som verkligen fastnade: ”Julia, det är så jävla lätt att stanna kvar, men det är också så jävla lätt att sticka”. Och jag inser att det är precis så. En annan fantastisk vän hotar att slå ner mig om jag stannar kvar. Hon förstår hur mycket det skulle förstöra mig, till vilken grad jag skulle förblöda.

Jag vet inte om det handlar om att fly. Vad innebär det egentligen att fly?

Jag tror mer att det handlar om att allt jag vet och känner till är relativt till Jönköping. Aldrig större än såhär. Det handlar om att jag behöver åka till en plats där ingen uppfattning finns om vem jag är. Det handlar om att folk som möter mig på Bongo inte ska kunna säga: ”jaha, du, Julia”. För oavsett om de orden sägs på ett positivt sätt eller ett negativt sådant så ligger däri någon slags värdering. Någon slags tanke om vem och vad jag är. Det handlar om att jag inte längre kommer att möta folk på Bongo för att jag inte längre kommer att vara här.

Det handlar om att mitt hjärta börjar dunka oregelbundet när jag promenerar genom stan. Det handlar om att jag numera oftast väljer bussäten långt bak bara för att, om de kliver på, slippa sitta bredvid eventuella människor jag nästankänner och låtsas att vi har någonting att prata om. Något av det värsta jag vet är när människor är trevliga mot mig enbart för att man ska, trots att de egentligen inte hade kunnat bry sig mindre om mig. Det som är ännu värre är när jag märker av samma beteende hos mig själv gentemot andra. Jag har börjat få problem med att möta blickar och tvingas ibland fokusera på att sakta andas in ut in ut in ut. Oftare och oftare går jag med hörlurar i mina öron och höjer volymen tills jag känner mig frånvänd verkligheten, som att jag bara råkar BEFINNA mig här utan att egentligen VARA här.

När jag inte riktigt vet vem jag är men vet att jag hemskt gärna vill fortsätta ta reda på det under hela mitt liv förenklas inte riktigt proceduren av att jag själv tillsammans med andra människor här gör vad som är enklast: inordnar mig i den kategori som jag vet finns till för mig, lägger mig tyst och stilla i mitt tilldelade fack bara för att det ska vara så.

Vissa dagar kvävs jag. Andra dagar känns ingenting alls. En tredje dag skrattar jag ikapp med solen (eller ösregnet). Ibland sitter jag inne på mitt rum och liksom stirrar tomt mot fotografierna på väggen. Emellanåt bryter jag ihop och börjar gråta. Vissa dagar mår jag sagolikt och känner att jag kan erövra hela världen. Oftast inne i någon fantastisk väns rum eller under en lång promenad i skogen eller på biblioteket när jag helt plötsligt har hela famnen full av böcker jag vill läsa. Jag är liksom inte deprimerad. Jag vill väldigt mycket och väldigt gärna och kan bli väldigt exalterad och känna lyckorus bubbla genom blodådrorna. Men jag är mer förvirrad än vanligt och väldigt säker på att jag behöver miljöombyte. Jag klarar inte av sammanhangen i Jönköping längre och vet att jag själv måste förändra någonting för att någonting ska förändras. Jag måste kasta mig ut även om det kanske varken blir bättre eller sämre. Det kommer åtminstone att bli någonting annat. En annan plats där disken fortfarande behöver diskas och en annan plats där ensamheten ibland attackerar mig och en annan plats där jag kan titta på pretentiös film och en annan plats där jag kan skratta hysteriskt. En annan plats med andra sammanhang och andra människor.

Snart. Snart är jag borta härifrån.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Jag vill bara rymma iväg till någon ö mitt ute i havet och dricka rom till frukost, läsa poesi som lunch och hångla istället för middag. Fly med mig?


Moa

Det här kan vara den mest klockrena text jag läst om känslan att vilja bort. Jag känner precos som du nyss beskrev. Så nu jobbar jag stenhårt och sparar mina slantar. Eftet årsskiftet flyttar jag till Australien i ett år. Lämnar vänner, Stockholm, pokjvän fast det gör förinihelvete ont att tänka på det, familj och allt. Kalla det att fly men jag måste ha en ny plats att kalla vardag. Och Australien känns precis rätt.



Pussar och kramar från en trogen läsare, du är en av de bästa!


Emilia

(bered dig på en hel del babbel:)

Blev väldigt berörd av det här inlägget på något vis, och känner även igen mig lite... för jag har också känt ett krav på att uträtta sådana där irriterande sociala grejor, som kallprat på bussen... men till slut kom jag fram till att det här faktiskt bara är människor jag bara möter på bussen: alltså människor jag aldrig brytt mig om och aldrig kommer bry mig om heller. Och om de tror att jag är ett fall av extrem social inkompetens som bara skiter i det där kallpratet, bara säger ’hej’ och sedan ingenting mer, då spelar det ju faktiskt ingen roll. För jag bryr mig inte om dem, och de bryr sig nog egentligen inte om mig heller. Och tycker de att det är en stor sak att jag var en smula otrevlig och konstig, så... ja, vad spelar deras åsikt för roll? Det är väl deras problem hur de uppfattar mig.



Jag kommer från en ännu mindre stad än Jönköping, och om jag skulle försöka vara trevlig mot alla gamla spöken som bor där skulle jag gå av på mitten. Jag ser dem jämt, så jag har bara helt slutat bry mig om vad andra tycker. Vi går inte i samma klass längre, jag har ingen trevlig stämning att bibehålla. Det låter kanske hårt. Men till slut får man bara skita i vad andra tycker om en: jag bor i Stockholm sedan några år tillbaka, och det är heller ingen vidare stor stad. Man träffar på folk man känner och känner igen förvånansvärt ofta. Man kommer aldrig ifrån det där. Men man kan däremot komma ifrån den där onödiga pliktkänslan om att man absolut måste vara trevlig. Tycker du ska göra det, för du verkar ju vara en cool och inspirerande person oavsett om du är supertrevlig mot alla eller ej! Viktigaste rådet någonsin från mig: gör bara det som känns roligt för dig! Känns det inte kul att kallprata i Jönköping, gör inte det. Känns det kul att fly ifrån Jönköping, gör det!


Melwa

moa: let's! jag säger bara let's! fantastiskt är vad det hade varit, fullkomligt fantastiskt. jag vill äta lite avocado också. och dricka mojitos.



emilia: vilka fina komplimanger du flätar in i din kommentar till mig. tack tusen gånger om. och jag tror att du gör precis rätt. och vet du vad det absolut mest fantastiska är? det spelar ingen roll om du inte gör helt rätt för man kan aldrig riktigt veta vad man ska göra och det gör ju just precis ingenting om man råkar göra helt fel, då är det ju bara att göra om igen. livet. ahhh. det pirrar i min mage. när jag var liten läste jag en serie böcker som alla utspelade sig i australien, jag minns inte exakt vad de heter nu, men jag tror att de var postapokalyptiska och utspelade sig på västkusten. deprimerande egentligen kanske, men de fick mig verkligen att vilja besöka landet. och det vill jag fortfarande. någon dag måste jag göra det. någon dag. puss och kram emilia.



Melwa: den här sommaren har jag tänkt precis som du skriver i slutet: känns det inte kul, gör det inte. precis så har jag tänkt och precis så har jag agerat och det har lett till både det ena och det andra. delvis har jag nog lärt känna mig själv bättre, men också andra människor. jag har blivit ledsnare och jag har blivit gladare. jag har vågat mer och därför upplevt mer. men också ångrat mer. åh. livet. åh. här sitter jag och fascineras av hur saker och ting fungerar, och ofta heller inte fungerar alls. galet alltså.


julia

idag fann jag din blogg genom niotillfem. fan vilken vinst. du skriver helt fantastiskt! exakt mina känslor inför livet just nu (förvirring. kaos. rädsla. tveksamhet. förhoppningar. drömmar) sätter du ord på. ord jag letat efter i cirka ett år. försökt få ner på papper. försökt förklara för mina nära. tack! ohhboy på favoriter - check.


emma.

jag känner som emma, det här är så vackert.


moa

Upp