I CAME TO BERLIN TO HAVE SOME FUN /// dag ett

Den tolfte december flög jag till Berlin. Det var en snöig onsdag och ingenstans är soluppgången lika vacker som ovan molnen. Tysk luft igen. Ett bitte och ett danke och hur det låter när S-bahntågens dörrar stängs igen. Vinden i ryggen och att promenera förbi Reuterplatz på väg hem till Pannierstraße och Mimmis famn. Hur många tyska verbböjningar och berlinska gatunamn som hinner glömmas bort på fyra månader. Men också hur snabbt allt det där hittar tillbaka, som om Berlin vore en slags förlängning av min kropp, ett slags någonting som jag nu hör ihop med. Och lite är det nog så, hur fruktansvärt töntigt det än låter. I den där staden gjorde jag liksom livet till mitt alldeles egna, jag tog kontroll och formade om precis hur jag ville.

Plötsligt satt jag alltså hemma i Mimmis kök, överexponerad och överlycklig. Vi drack kaffe och jag var så exalterad att jag pratade i falsett och skrattade hysteriskt. Om ni som läser har tänkt att jag är normal, tänk om.
Jag ville bjuda Mimmi på frukost och tog därför med mig henne till min favoritrestaurang Datscha, ett ryskt ställe som ligger i Friedrichshain.

På Datscha väljer jag alltid att synda, alltså att äta fisk. Önskar att jag inte gjorde så, men behöver ibland få känna dessa fantastiska smaker. På tallriken ser ni: två miniblinis fyllda med färskost och laxkaviar, rostat surdegsbröd med tonfisk-, lök- och dillröra, små bitar av inlagd sill serverade med smetana, en råraka, kallrökt lax med citron och pyttelite sallad, krämig äggröra med dill, pepparrotsröra med lingon. Alltså. Den här frukosten får mig att dö och hamna i något slags välsmakande och ryskt himmelrike. Dessutom kostar den bara åtta euro, och ingår gör även en stor  korg med bröd.
Fruktansvärt mätta och belåtna promenerade vi sedan omkring i Friedrichshain. Hälsokostaffären där Mimmi tidigare brukade jobba besöktes och likaså DM där jag köpte väldigt nödvändiga saker (typ fyra nagellack, en knallblå mascara, ett glittrigt hårspray, ögonskugga, ansiktsrengöring och andra saker som är tusen gånger billigare i Tyskland än i Sverige). Efter att jag gått bärsärkagång på DM tog vi oss till ett litet café i Neukölln för att dricka Milchkaffee och träffa Moa. ALLTSÅ ÅH, JAG VILL KOMBINERA MINA OLIKA LIV OCH ALLTID FÅ UMGÅS MED ALLA MINA VÄNNER.
Det blev mörkt och kväll och jag vet inte hur jag kunde ha kvar någon energi alls i kroppen efter bara två sömntimmar och flygresa och runtpromenerande. Men energi kvar hade jag. Mirjam hade frågat mig om inte jag och Mimmi ville dricka te på kvällen, och visst ville vi det. När vi kom fram insåg jag dock att mina bästa hade bakat en jättefin chokladkaka för att fira min tjugo-år-och-tio-dagar-gammal-dag. Först ropade jag dock något i stil med "AAAHHH, JAG HÅLLER PÅ ATT KISSA PÅ MIG, MIRRE, VI FÅR KRAMAS SNART!" och sprang in på toaletten. Stilfull entré till ett överraskningshäng måste jag säga.
(från vänster:  bobbetibobbetiboo, moa, mirjam, matilda och mimmi. förstår inte vitsen med att ha vänner vars namn inte börjar på m.)


Oshogoshogosho, så fina! Utöver jättegod tjugoårskaka fanns det väldigt mycket likör (berlinsk version av en julkalender, haha). Känner förresten att jag behöver ta upp ett stort dilemma här, vad är er åsikt om smaken av konstgjort körsbär? Jag tycker nämligen att det är en helt fantastisk smak, men mina vänner kände sig inte lika benägna att hålla med.

Bobby gav mig veteöl och hårda kramar i present, ahh, hela hösten har jag saknat honom alldeles för mycket! Efter två svepta öl tog vi oss till Jatz Bar för prat och mojito. Fruktansvärt bra första kväll, och redan halv två fick jag somna i soffan i Mimmis vardagsrum.

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

åh du berättar så fint med bilder och text och allt! din blogg är aå fin

Svar: åh åh åh taaaack!
ohhboy.blogg.se


olivia

Fina rum att få dela<3

Svar: bra där <3
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

Utomlands har jag aldrig åkt, och maten ni åt såg väldigt gott ut! :D

Svar: väääääldigt god mat, ja. och utomlands kommer du säkert någon gång i livet, men visst kostar det pengar och visst hade jag egentligen inte ens råd att åka till berlin, haha.
ohhboy.blogg.se


aliengirl- art is my life

Åååh, jag vill också till Berlin! :o :)

Kika gärna in på min blogg! :)
Big kisses from Mini.

Svar: åk! åk! åk! åk! på vintern ser berlin dock exakt precis lika deppigt ut som sverige, om inte ännu deppigare och gråare, men på nätterna går det i alla fall att leva, haha.
ohhboy.blogg.se


Mini

mysiga foton!

Svar: tack!
ohhboy.blogg.se


Pablo

Vilka mysiga bilder! :-)

Svar: tack!
ohhboy.blogg.se


Sofia

Vill dit :)

Svar: åhja! :)
ohhboy.blogg.se


conscious

Åh! ÄLskar Berlin och dess ute-frukostar! :)
Mums!!

Svar: eller hur! älskar hela äta-frukost-billigt-på-restaurang-kulturen.
ohhboy.blogg.se


Cicci

Vill du väldigt enkelt göra en tjej glad så här inpå julen? :) BARA tryck på denna länken, så har du röstat på mitt bidrag (The world of beciell) ALLT du behöver göra är att trycka, sen är det klart, tack så mycket http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=22 GOD JUL! (det är en tävling med CDON.com) skulle vara SÅÅÅ Snällt!


beciell

smaken av konstgjort körsbär är min absolut värsta smak. usch.
dock kan min aversion ha att göra med att jag faktiskt är allergisk mot "vanliga" körsbär.

Svar: alltså, haha, ingen förstår min enorma kärlek till smaken av konstgjort körsbär. en vän argumenterade för övrigt för att konstgjort körsbär inte ens nästan påminner om vanliga körsbär, för att vanliga körsbär inte smakar någonting alls. känner mig inte helt benägen att hålla med, men den konstgjorda smaken är onekligen tio gånger mer extrem och parfymig.
ohhboy.blogg.se


rainbowtrout.

Det ser ju ut att ha varit fantastiskt trevligt!

Angående konstgjort körsbär kan det ju vara både det godaste och något av det äckligaste. Den där läsken, drPepper, är miserabel! Däremot är typ körsbärskola och liknande hur gott som helst.

Svar: tyvärr gör inte bilderna min lilla vistelse rättvisa, men så är det när en inte orkar ta upp kameran hela tiden och inte är så himla bra på att hantera den när den väl är uppe, haha.
Jag hatar dr pepper innerligt, uäääh. men smakar inte den liksom lite vaniljigt också? doften och smaken av vanilj är så himla vidrig. dock älskar jag körsbärslikör och körsbärsgodis (typ maoamkola eller pez, åh).
ohhboy.blogg.se


Frida/Dezdemona

Körsbärssmak är vedervärdigt, men ditt halsband är fenomenalt! Bisous.

Svar: ey! körsbärssmak kickar rumpa! och först undrade jag varför du kommenterade mitt halsband, en ser det ju knappt på bilderna, sen kom jag på vilket halsband det var och att jag har fått det av dig, haha. finaste du. bisous. tu me manques (eller hur en nu skriver det).
ohhboy.blogg.se


superfanny

De en tysk grej tror jag. Du kan få allt i körsbärssmak här. Tyvärr vill jag tillägga.

Svar: Lyckligtvis vill jag tillägga. Borde dock analysera min kärlek till körsbärssmaken ytterligare, om den är uppskattad i Tyskland borde den ju liksom inte vara hundraprocentig, om en tänker på allt annat äckligt som tyskar älskar, haha.
ohhboy.blogg.se


Tara

Takk for tipset om Datscha! Jeg dro dit og spiste frokost og det var veldig veldig godt! Sukk, berlin. Nå er jeg tilbake i stressa Oslo. Men det er fint det også, på et vis.
Fine bilder!

Svar: Åh, vad bra att du tyckte om maten på Datscha! Och ja, visst är det någonting fint med att vara i sin gamla vanliga miljö också, andas ut, alltid förstå vad människor säger, bara vara.
ohhboy.blogg.se


Kaja

hej baby skaru int' lägga ut bilden du skickade mig? HÄHÄHÄHÄH *sliskigt skratt och en hand på låret*

<3 !!!!

Svar: HÄHÄHÄHÄHHÄHÄHÄHHÄ. Eh. Alltså. Jo. Jag tänkte nog det. Kanske. Men den bilden är dag tre och kommer nog därför inte upp förrän någon gång imorgon. Heh. Fast borde kanske inte.
Hur som helst. Nu syns vi hur snart som helst hoppas jag. Bästa Bellsklingen.
ohhboy.blogg.se


bells

Åh så underbara bilder!

Svar: tacktacktack!
ohhboy.blogg.se


Becka [fotoblogg]

Upp