du, det är så mycket som gör ont

Du, det är så mycket som gör ont. Mest är det nog jag själv som gör ont i mig själv. Jag placerar allt tyngre förväntningar på mina axlar men blir ändå förvånad när mina knän viker sig under kroppen. En enda person kan inte rädda hela universum och man kan inte ta tag i alla aspekter av sitt liv varenda vaken minut och att inte gå till språkskolan en dag betyder inte att man är en dålig människa och alltid kan man inte vara sitt allra mest fantastiska jag och att ha bredare lår än flickkvinnorna i Vogue är mer än okej.

Du, jag vet att vad jag tänker och känner låter fullkomligt absurt när jag skriver ner det, det tycker jag också, men i mitt huvud förvandlas alla otänkbarheter till logik och all mänsklighet till otillräcklighet. Ibland önskar jag att jag började gråta över mina egna orimliga förväntningar, men jag tycks helt enkelt inte riktigt förstå hur orimliga de verkligen är. Istället är det min inbillade otillräcklighet som får mig att bryta ihop. Det känns liksom som att jag aldrig kommer att passa in i alla tillräckliga personers tillräckliga sammanhang. Jag vill skratta lika genuint som alla dem tillräckliga och verkligen inte alls bry mig om hur mina Cheap Monday-jeans sitter på kroppen.

Du, jag vet att allt det här handlar om självkänsla och självförtroende. Jag vet att otillräcklighet och tillräcklighet är två ord som är omöjliga att definiera och att det bara är i ens egna ögon som man är just precis sådär skitdålig. Men det är ju bara mina egna ögon som jag kan se med. Det finns ju ingenting som heter total objektivitet. Jag glider omkring i min egen värld med min egen världsbild och mina egna världsliga problem och vet inte alls hur dåligt just du mår när du plötsligt inte kan få de där jeansen över låren längre eller när tid plötsligt förvandlas till en bristvara och du inte längre hinner med ditt allra största intresse.

Du, jag tycker ju egentligen att perfektion är skittråkigt. Ingenting handlar om kroppsstorlek och allt om självförtroende. Jag vet att det inte ska vara såhär och att man ska älska sig själv och vara stolt och nöjd och glad och tacksam. Men det är svårt för mig ibland. För dig också kanske.

Du, jag tynger ner mina axlar med tunga förväntningar för att komma någonstans istället för ingenstans. Och det kan ju vara någonting jättebra. Men när man blir hjärtekrossande besviken av att inte alltid nå hela vägen fram är det någonting som är fel. När man får ångest av att slappna av, för att man känner att man istället borde rädda universum, är det någonting som är fel.

Du, jag försöker få mig själv att förstå att det är mer än tillräckligt att bara må okej och att bara vara. Jag försöker få mig själv att förstå att det är jag själv som gör ont i mig själv. Det finns ingen omvärld som jag måste imponera på. Alla andra är nämligen, precis som jag, uppslukade i sina egna världar med sina egna världsbilder och sina egna världsliga problem.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Du skriver så jävla genialiskt och träffsäkert.


Sara

Du, du skriver för jävla bra.


sara

jag hör dig syster, jag hör dig. Och saknar dig kanske mer än någonsin


bells

Jag lade hela förbannade världens ansvar på mina axlar och jag krossade mig själv totalt. Det är nog det bästa som har hänt mig. För de flesta av mina sjuka föreställningar lämnade jag i askan. Nuförtiden känner jag mig starkare och har fattat att jag faktiskt har rätt att må bra. För som sagt allt det dåliga sitter bara i huvudet. Det är så jäkla svårt att få sig själv att förstå det, men om man övar sig så blir det bättre. Livet ska inte behöva kännas blytungt. Det är inte meningen. Priset för att förstå det är ibland orimligt högt.

Du är himla fantastisk! Säg det till dig själv så ofta du bara kan.


Lisa

Du, den där texten stämde ganska bra överens med mina värdsliga problem och min världsbild. Och du skriver så otroligt bra.


Felicia

oj. jag är nog ungefär mitt i det där. just precis nu. och din text fick mig att behöva gå och gråta i tvättstugan.

du skriver så fint.


Anonym

du är så bra ju fattar du inte det (jag vet att det inte hjälper när någon annan säger det)



men puss ändå.


Maja

du är så bra ju fattar du inte det (jag vet att det inte hjälper när någon annan säger det)



men puss ändå.


Maja

ibland undrar jag om det faktiskt inte är så att vi är samma person i huvudet du och jag. Det liksom låter precis likadant i mitt huvud. och så heter jag också julia


julia

men fina du, såna där tankar fastnar jag också i. du skriver så himla bra. och apropå ingenting: har du skrivit någonstans om tips på bra berlinsaker? ska nämligen dit snart!


anna

så himla himla himla fint!


Emma

Fasligt fint.


Melwa

åh fina du. det är okej att känna sig otillräcklig.

det är okej.


Anonym

om en månad spränger vi de här sjuka tankarna tillsammans. Om en månad sväljer vi dem tillsammans med den billiga ölen. Fy bubblan vad jag saknar dig.


fanny

<3<3<333<<3<3<33<<3<3<3<<3<3<3<3<3<3<3 ALL KÄRLEK JAG HAR RAKA VÄGEN TILL BERLIN


björk

anna: en dag ska jag ta tag i att skriva någon slags berlinguide, men inte just nu, heh. vill upptäcka så mycket mer. här kommer i alla fall något litet och substitutigt:



min favoritklubb är salon zur wilden renate som ligger ungefär vid ostkreuz (där och runt warschauer str. ligger ju mycket av det bästa). det är ett gammalt hyreshus med röda och gröna lampor där man i princip dansar i vardagsrummen bland mängder av berliniga hipsters. åldersgränsen tror jag är tjugoett, men är man inte dryg och otrevlig och struntar i att ljuga om sin ålder kan man komma in ändå. dock skulle jag gissa att det är ganska kört om man är under arton (bortsett om man kommer gående hand i hand med en skäggig typ eller så, haha). musiken är monoton techno när den är som bäst. annars tror jag att katerholzig är riktigt fantastiskt, det var rysligt hippt i somras, och det ska vara grymt! har tyvärr inte hunnit med att gå dit, blir jämt sjuk efter mitt klubbande och har inte riktigt råd att leva helvilt. avråder starkt besök på till exempel spindler und klatt, lieblingstag, tresor och about blank. blö.

jag skulle nog inte säga att det är särskilt värt att besöka olika typiska sevärdheter, speciellt runt alexanderplatz och fernsehturm kan det bli förbaskat dyrt och opersonligt. jag rekommenderar dock att ni går allra högst upp i siegessäule, det kostar typ bara tre euro och utsikten är magisk.



känner ni för att besöka övergivna berliniga saker tror jag att spreewald/kulturpark plänterwald (ett övergivet nöjesfält) och teufelsberg (teufelsberg betyder djävulsberget och är ett slags övergivet, konstgjort berg byggt av amerikanerna efter andra världskriget. utsikten däruppe ska vara magisk) kanske är allra häftigast. själv har jag dock inte varit där ännu, tänkte vänta tills det blir lite vårigare och varmare ute.



häng så mycket i öst som möjligt, väst är väldigt tråkigt. Bästa områdena är typ Kreuzberg, norra Neukölln och Friedrichshain (jag må vara lite partisk då Friedrichshain är min stadsdel, men allt här är så prisvärt och marknaderna på boxhagener platz & raw-området på söndagar är så fina). I Prenzlauer Berg är det givetvis också väldigt fint, men på sina håll och kanter är det lite väl moget, dyrt och turistigt. Allt runt Hackescher Markt är strålande, liksom lite varmt och luddigt i kroppen. Där (typ runt u-bahnstationen Weinmeisterstraße) ligger Neue Schönhauser Straße & Münzstraße med alla de bästa butikerna (typ Weekday, American Apparel, COS, Made in Berlin m.m.). Bästa barerna hittas i Kreuzberg och bästa caféerna i norra Neukölln runt Hermannplatz och ut mot kanalen (gå inte åt andra hållet eller längre åt öst där dock, både Karl-Marx-Straße och Sonnenallee är jättetråkig). Turkiska marknaden på Maybachufer (tisdagar och fredagar) är ett måste.



glöm inte att drick svinstarka, svinbilliga drinkar förresten! que pasa är typ billigast, det är en ful kedja med låtsasmexikansk inredning. knock-out-drinkar för 3,50 är grejer det. det ligger ett que pasa precis vid görlitzer bahnhof i kreuzberg. därifrån är det sedan gångavstånd till toppenställen som till exempel Mano (myshängsbar), Roses (gaybar med rosa, luddiga väggar)( och Bohnengold (bar med typ sex stora rum och ett dansgolv, ett ganska okej gratisalternativ om man inte ska dansa till techno hela natten men vill ha lite klubbig känsla, väldigt varierat folk dessutom).



Kimchi Princess har godaste koreanska maten, stället Habibi (finns till exempel vid Oranienstr.) godaste friterade halloumin och restaurangen Transit fint asiatiskt, billigt tapaskoncept.



har ungefär noll shoppingtips då jag istället väljer att lägga min pengar på mat, överlevnad, drinkar och klubbar. har dessutom tusentals ställen kvar som jag vill och måste besöka, ayayay, man hinner med så lite när man väl bor här och måste skapa sig en vardag.


julia

och till alla er andra:

ni lyfter upp mig när jag ligger på botten och kravlar, ett enda mjukt ord från er vadderar för en liten stund alla mina skarvar. tack. tack. tack.


julia

DINA ORD!


Rebecca

Upp