Rhododendron

Vår första veckouppgift i skolan var att beskriva en barndomsplats med hjälp av så få adjektiv och adverb som möjligt.
Och helst med alla sinnen inkluderade. Jag skrev en text som kanske heter Rhododendron.




Rhododendron,
ett ord som beskriver en ö som ingen vet var den finns i ett hav som aldrig har existerat
Busken utan namn utan solljus utanför tamburen, den blommade alltid när jag borstade tänderna
antingen är det en efterkonstruktion eller så är tandkrämsskum än idag
ett väldigt underskattat gödselmedel
Mina barnhänder, som plockat lupiner, rensat abborrar, luktade bliwtvål
Fötterna luktade nog bara jord
Världsalltet bestod av gaffelkakor och hallonsoda, mormorsimtag och mammakramar
Jonatan kittlade mig, jag bet honom i armen, vi lekte hemliga agenter och badade bara när det åskade
Där skogen tog vid tog universum slut
Där skulle det finnas myrstackar större än bilkarosser
och blåbär tyckte jag ändå inte om


Det är så längesen nu

Det var alltid sommar och det var alltid dag och när det inte var det gömde jag mig under
sjuttiotalslakanen i våningssängen högst upp med en ficklampa redo under huvudkudden
om någon skulle komma på idén att bryta sig in
om jag skulle komma på idén att svinga ficklampan i denna någons huvud
allt för att undvika stöld av spetsgardiner och ostbågar
Det blev alltid morgon och vi åkte alltid hem och kom alltid tillbaka
Det blev alltid morgon och vi åkte alltid hem och kom alltid tillbaka
Det blev alltid morgon och vi åkte alltid hem och kom alltid tillbaka
Huset behöver verkligen målas om, sa någon
Falukorvrödfärg, föreslog någon
Det är så jobbigt för morfar att komma ut hit nu med syrgasen och allt, sa någon
Varför har ingen krattat bort alla ruttnande löv, undrade någon
Det blev en morgon och vi åkte hem och kom aldrig tillbaka.
text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Så tokfint skrivet verkligen.

Svar: <3
ohhboy.blogg.se


Lisette

Så himla fint skrivet.

Svar: <3
ohhboy.blogg.se


Lina

Kärleksförklaringar saknar ofta ord. Ja, så bra.

Svar: gah! <3
ohhboy.blogg.se


Malin

orkar inte hur bra du är på att skriva.
alltså haha, min förra kommentar känns ju nästan på gränsen till stalker-ish, men men :)) och yes, vi lär ju ses nånstans!

Svar: snart kommer jag att ha utvecklat en brutal förföljelseparanoia och tro att alla söders pensionärer läser min blogg, då blir det riktigt roligt, haha. <3
ohhboy.blogg.se


rainbowtrout.

det här, är så bra.

du är en av mina favoritförfattare

Svar: <3 ååååhh tappar alla ord.
ohhboy.blogg.se


pamela

Så himla himla fint!

Svar: <3
ohhboy.blogg.se


M

Det här är så otroligt fint! Det är som att det skulle beskriva min egen relation till mitt sommarställe! Förresten har jag bott en månad i tyskland, och drömmer lite om berlin. Och jag måste säga att jag bara älskar, älskar din blogg!

Svar: <3! Och du, om du börjar drömma ännu mer om staden borde du försöka flytta dit. Själv funderar jag lite smått på om jag inte måste bo i Frankrike inom en relativt snar framtid. Och tacktacktack för det där sista, jag blir rysligt glad ska du veta.
ohhboy.blogg.se


Tara

Nu saknar jag dig för mycket.

Svar: OCH JAG DIG. Kom hit snart. Snällasnällasnälla.
ohhboy.blogg.se


Superduperfanny

Helt otroligt bra, dina texter är verkligen något utöver det vanliga.

Svar: <3! tack så väldigt!
ohhboy.blogg.se


Petter

alltså det här är så jävla bra.

Svar: <3<3<3!
ohhboy.blogg.se


elin

Jag gillar den! Och extra snitsigt med tanke på ordklass-celibatet! Vad/var pluggar du nu och trivs du? :)

Svar: tackartackar! jag hänger på jakobsbergs folkhögskola utanför stockholm, kursen heter "Skriv! Poesi, prosa, dramatik". stormtrivs verkligen! utöver att skriva läser vi hur mycket som helst, besöker internationell författarscen och går på teater.
ohhboy.blogg.se


Frida/Dezdemona

Gillar!

Svar: gillar att du gillar!
ohhboy.blogg.se


P.J

Hej,

Du har en mycket valskriven blogg (detta skrivs fran Frankrike, darav avsaknad av svenska bokstaver).

Jag har ett tips till dig: borja las! Forsok att ta dig igenom varldslitteraturen sa noga och fort du kan. Om du ar serios med ditt skrivande, sa vill jag verkligen saga dig, att det ar i lasningen allting borjar. Annars ar det latt att snoa in sig pa sina egna ord, eller andra bloggares. Och med lasning menar jag inte Krauss och Safran Foer - las aldre och "storre" litteratur; annars ar det latt att bli for modern.

Bonne chance!!!!


Cathrine

okej. vet inte varför jag kommenterar nu, men i alla fall och ändå! minns när jag läste det här inlägget för första gången. blev så häpen, hänförd och blir fortfarande. texten är alla positiva superlativ i hela världen tycker jag.

p.s. längtar så mycket efter att få läsa en bok skriven av dig. det gör inget om det dröjer lite.


Jennifer från Stillheten

Upp