EFTER GYMNASIETRYGGHETEN (önskeinlägg den elfte december)

(bild härifrån)
 
Vad är det viktigaste du har lärt dig efter gymnasietryggheten?

 

Det viktigaste jag har lärt mig, och fortfarande håller på att lära mig, är någonting som jag har skrivit om många gånger. Att det är okej att inte vara bäst, okej att inte klara av, okej att göra hur fel som helst. ”Vilken självklarhet!” kanske ni tänker. Och det är ju jättebra. Jag önskar verkligen att det var en självklarhet för mig också.

 

Men så länge jag kan minnas har jag varit väldigt duktig. Jag har stannat innanför alla linjer och skolkat kanske två gånger under hela min skoltid och försovit mig lika många. Jag har alltid gjort alla prov och jag har alltid fått högsta betyg. Jag drack ingen alkohol under min högstadietid, jag rökte inte några cigaretter. Jag kom aldrig hem för sent och jag såg det alltid som en självklarhet att fira midsommar med min familj.

 

Jag har alltid gjort allt det där. Jag har alltid varit den duktiga flickan. Jag har ständigt likställt mina prestationer med mitt egenvärde. Sedan jag slutade gymnasiet har jag börjat utforska vad jag är utan min duktighet och mina prestationer. Jag har försökt ta reda på hur mycket Julia som finns kvar om jag struntar i det där och det där och det där. Jag har undrat varför jag har betett mig som jag har gjort, om det har med mig att göra, eller kanske min uppväxt, eller kanske patriarkatet, eller kanske det svenska skolsystemet. Jag har insett att världen inte går under om jag skolkar från min språkskola en gång i veckan eller går ut och dricker fem glas vin istället för att skriva en text.

 

Jag är medveten om att det inte är särskilt häftigt att vara den duktiga. Den som räcker upp handen hela tiden är inte särskilt omtyckt och det är inte särskilt ballt att umgås med den som ständigt tar på sig en ledarroll och vill att allting ska vara ordnat och färdigt och okej. Jag vet ju allt det där. Men samtidigt är detta ett klassiskt fall av ”damned if you do, damned if you don’t”. Ni vet när någon skön jämställdistsnubbe undrar varför en bryr sig om sexuella trakasserier i Sverige när kvinnor våldtas brutalt i krigsdrabbade områden? Ni vet det där med att en aldrig kommer att bry sig om rätt frågor eller bete sig på rätt vis eller välja rätt karriär? Om jag bryr mig för mycket är det irriterande och om jag inte bryr mig alls så är det också åt helvete. Om jag ständigt får MVG är det fel och om jag aldrig får godkänt är det fel.

 

Vi ska ha total balans i våra liv. Vi ska vara duktiga, men inte för duktiga. Vi ska bry oss om hur vi ser ut, men vi ska inte se konstgjorda ut. Vi ska prestera i skolan, men inte räcka upp handen för ofta. Vi ska resa runt och hitta oss själva, men vi ska också vilja skaffa oss en seriös utbildning om ett år eller två. Vi ska göra allt och lite till. Dessutom blir vi matade med tanken på att vi är våra karriärer och att vi lever för att arbeta. Och då är det fan inte konstigt att många av oss likställer våra prestationer med vårt egenvärde, att många av oss tänker att vi är värda skit och zilch och ingenting när vi ligger under vårt täcke en tisdagsmorgon trots att vi egentligen borde ha varit på jobbet för två timmar sedan.

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Älskar det här. Bra svar. Just nu är jag i Oxford och, typ, skiter i vad jag känt har varit måsten. Främst handlar det om att komma ifrån en socialitet som jag tyckt känts för tung, att vara trevlig och sprudlande och alltid där. Jag tror att jag släppt min duktighet lite allt efter hand, hittat någon slags kombination som jag känner mig bekväm i. Kanske för att jag gått i klasser där det knappt fanns duktighets/skolambition, och det smittade av sig, trots att jag egentligen har duktighetstendenser.

Men hur som helst. Gud vilken bra text. Har just skrivit något riktigt trassligt om konstnärsskap och/som yrke, och kände bara när jag läste detta att allt var så himla strukturerat och innehållsrikt och en kan läsa analyserna bakom en mening, trots att det bara står "kanske är det uppväxt/patriarkat/skolsystem". Väl rutet, och snyggt rutet.

Svar: Tack så väldigt mycket för stora komplimangen i slutet av din kommentar, den värmer hur mycket som helst ska du veta! Kanske mest av allt för att jag ofta sitter i flera timmar med ett blogginlägg för att göra det hela så tydligt och välstrukturerat som möjligt. Fint att det uppskattas, helt enkelt :)
Och du, det låter som att du gör just precis vad du behöver. Åh, jag blir så glad av sådant!
ohhboy.blogg.se


Hanna

Åh, vilket fantastiskt bra blogginlägg! Har själv tänkt väldigt mycket på det här med att vara duktig. Jag var precis som du mån om att få bra betyg i skolan. Först när jag flyttade till Göteborg förra året, för att plugga litteraturvetenskap, började jag strunta i studieresultaten och gick istället in för att bara ha så kul som möjligt. Visst händer det att jag någon gång ångrar att jag inte fick godkänt på litteraturkursen, men allt annat som hände, alla människor jag träffade och alla fina minnen jag har från det halvåret, uppväger allting. Jag lärde mig inte särskilt mycket om litteraturvetenskap, men mer om mig själv och vad jag vill med livet. Det är mycket viktigare.

Svar: ÅH, så fruktansvärt bra ju, vi får se till att fortsätta på precis samma vis! Peppkram.
ohhboy.blogg.se


Emil

Du är klok och bra.

Svar: Du är, du vet!
ohhboy.blogg.se


Karin

Ibland är det bara skönt att läsa att andra känner likadant. Särskilt det sista stycket tycker jag stämmer så förbannat bra, jag menar här sitter jag med ett internship i Sydafrika och stressar över att jag inte kommer hinna resa jorden runt och ha nått mitt karriärsmål vid slutet av 2014. Att jag inte kommer vara tillräckligt berest, allmänbildad, interlektuell och så vidare. Pallar inte.

Svar: Eller hur! För någon annanstans bokar en människa en jorden runt-biljett och undrar varför den inte gör det där internshipet i Sydafrika eller skriver en bok i Berlin. Fuck otillräcklighetskänslorna!
ohhboy.blogg.se


Bea

Helt fantastiskt! Jävlar vad bra skrevet! Och det är så svårt och så orättvist. Jag hatar att vara duktig.

Svar: <3! TACK SOM TUSAN!
ohhboy.blogg.se


Kattmästerskan

känner igen mig så himla mycket <3

Svar: <3!!!
ohhboy.blogg.se


rainbowtrout.

Herregud vad jag känner igen mig i detta inlägget! Det gör seriöst ont i mig<3


Anonym

Upp