tisdagen den tjugosjätte februari tvåtusentretton


Teater Ohhboy ger föreställningen:

”Antiklimaxet i Skarpnäck”

(obs: denna text saknar väldigt många av dem grundläggande komponenter som gör en text läsvärd)



Det var en afton i slutet av februari. Den lilla tunnelbanestationen i Skarpnäck var som vanligt öppen för allmänheten, men rabatterna voro ännu ej uppgrävda.

Julia. Ostilig användning av intertextualitet, och Röda Rummet hör inte hemma i den här texten. Börja om.

Det var skitkallt och hon den där Julia Nilsson drog upp dragkedjan på sin nya luvtröja. Hon är ganska säker på att hon faktiskt tycker om den där luvtröjan, kanske blir det hela inte ett lika stort misstag som köpet av de röda Nikeskorna i april förra året. Julia får ibland för sig att hon är lite hiphop eller kan bära upp ett par grälla gymnastikskor lika snyggt som resten av Södermalms hipsterbefolkning. Det kan hon inte.

Okej. Det där var totalt irrelevant. Julia, du får bara ett försök till.

Tisdagen den tjugosjätte februari tvåtusentretton. Klockan är 18.57 och du sitter på tunnelbanetåget mot Skarpnäck, har tagit ut 220 kronor i kontanter för att kunna betala för dina fem filmstudiobesök på biograf Reflexen, känner dig exalterad. En man i skinnjacka med en tår tatuerad nedanför vänstra ögat kommer fram till dig, sätter sig mittemot. Han säger att han inte ska störa men verkligen skulle vilja veta vilken musik du lyssnar på. Du frågar om han känner till Annika Norlin. Han nickar och börjar prata om Hello Saferide och sträcker sedan fram sin starkcider mot dig.

”Nej tack, det är ju tisdag. Då är det väl onödigt att bli full.”
”Haha, du kommer ifrån Småland, eller hur?”
”Fan, hördes det så tydligt?!”

Definitivt, skrattsvarar han, fast egentligen använder han nog inte ord som definitivt, det är en efterkonstruktion. Tydligen är han uppväxt i Huskvarna och tydligen började han knarka samma år som du föddes och tydligen tycker han att det är trevligt att prata med dig. Och du gillar ju att prata med främlingar även när de luktar sprit. Vem har egentligen smeknamnet Polle? Du frågar om han tycker om hästar, men det är visst inte därför. Han heter Pål Patrik. Vem heter egentligen Pål Patrik?

Ni går båda av vid Skarpnäcks tunnelbanestation. Han säger att han kan följa dig till biografen men att det skulle vara trevligare om du ville följa med honom hem och knarka. Du vill inte det. Du säger att du inte tycker om knark. Han säger att en måste prova allting åtminstone tre gånger för att veta om en gillar det. Du säger att du aldrig kommer att prova knark av just den anledningen, kanske skulle du gilla det, och hur farligt skulle inte det vara?

Var fan ligger biograf Reflexen?

Det är en halvtimme i Skarpnäck och så många människor som du ber om hjälp, en vägvisning, ett leende. Ingen vill riktigt prata med dig, kanske för att du går omkring med Polle.

”Alltså, gillar du snubbar eller?”
”Nja, vissa av dem är väl helt okej.”
”Alltså, jag vill inte ligga med dig eller så. Alltså, jag skulle ju kunna ligga med dig. Men jag har en kompis som du verkligen skulle gilla. Han är pretentiös och tycker om film och så.
”Tack, men nej.”

Var fan ligger biograf Reflexen?

Klockan är 19.27 och filmen börjar om tre minuter och varför går du nästan vilse i Skarpnäck tillsammans med en narkoman som heter Polle? Varför ska du alltid prata med främlingar? Till slut har filmen börjat och du säger att du ska åka hem till dig igen.

”Hejdå Polle. Ja. Det var jättetrevligt att träffas. Visst visst. Du älskar mig, okej.”

Du tar rulltrappan långt ner i underjorden och sätter dig allra längst bak på tunnelbanetåget. Fönsterplats och Annika Norlin på högsta volym. Några minuter senare åker du förbi Kärrtorps tunnelbanestation. På en husfasad i tegel står REFLEXEN skrivet i röda neonbokstäver.

Varför heter det Skarpnäcks filmstudio om biografen ligger i Kärrtorp? Och varför kunde du inte vara så pass intelligent att du googlade fram det innan du åkte hemifrån?

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

denna var jättefin, finaste jag läst av dig,

Svar: åååh, fint att du tycker så!
ohhboy.blogg.se


A

jag tycker du skriver väldigt väldigt bra


lovisa

puss hiphopjulia!!!

Svar: hiphopflippan har börjat kommentera, YES YES YES!
ohhboy.blogg.se


filippa

åh så fint!


Emilia

BRILJANT!


Melwa

Och GALET vad det påminner mig om "Ett annat sätt att vara ung" av Per Nilsson! Min favoritbok, så det är en jädrans komplimang! :)

Svar: Åhåhåhå. Fint. Jag tänker att jag måste läsa mer av Per Nilsson, Anna som jag bor med har alla böckerna samlade i sin bokhylla för att hon älskar honom så. :)
ohhboy.blogg.se


Melwa

fantastiskt, du är en av mina favoritskribenter

Svar: ååååh. blir ju alldeles till mig. <3
ohhboy.blogg.se


Caisa

woooooow vad bra


Karin

Kärleeeek till dig Jullan! Komik. Småfnissandet är ett faktum.

Svar: <3<3<3 Kärlek till dig min bibliotekarie, för jag gissar att det är den Sanna?
ohhboy.blogg.se


Sanna

Upp