OFF IS ON!

Hej. Först tänkte jag att jag skulle skriva tre blogginlägg om våra tre festivaldagar på OFF, men sedan insåg jag att det skulle bli tre väldigt ointressanta inlägg och bestämde mig för att skriva ett enda bombastiskt mastodontinlägg. Egentligen är det nog en sämre idé, men jag är så dålig på att skriva övergripliga och korta blogginlägg som portioneras ut med jämna mellanrum. Är inte bra på lagom, är ju allt eller inget. Så, nu kommer det: mastodontinlägget.

Det var en gång en sen torsdagskväll i Berlin. Mimmi och Fredrik hade hängt runt i mina drömmars stad i en vecka och tillsammans satte vi oss på en buss mot Katowice, Polen. Inte visste vi att bussen skulle ta fjorton timmar istället för nio, att vi skulle lära oss orden katastrof och problem på polska, att vi skulle vara ganska jättetrötta och jättestela när vi kom fram på fredagsmorgonen. Här är vi fortfarande lyckligt ovetande i mitten av ingenstans i Polen mitt i natten.

Och plötsligt hade vi checkat in på vårt hotell, tagit en tupplur, duschat, klätt på oss festivalkläderna och mötts upp i lobbyn. För 120 euro var fick vi varsitt festivalpass och tre nätter på ett fyrstjärnigt hotell. Onekligen helt okejbilligt.

Väl framme på området mötte vi upp Frans, Jonatan och Lea. Någonstans i närheten lurade även Sanna och Siri. På bilden syns från vänster: Fredrik, Jonatan, Mimmi, Lea, Superjulia.

Min finbror Jonatan.

Fredrik dricker kaffe.

Fredrik och Frans blundar.

Siri, Sanna och Mimmi spanar in spelschemat medan Los Campesinos! spelar.

Och knallrosa läppstift är ju ungefär det viktigaste i världen.

Och så kom vi på den briljanta idén att förflytta oss till ölområdet. Fick cider. Fick rosa sugrör. Blev nöjd. Ingen vätska fick tas med in på festivalområdet, och ingen vätska fick drickas vid scenerna. Hur bra koncept som helst, då musikfokusen var total och jag inte blev omkullvält av en enda överberusad person under hela festivalen. Och ja, de polska priserna är ju också helt okej, inne på ölområdet kostade en öl/cider ungefär sjutton kronor.

Och så blev det visst kväll och vi upptäckte att det bästa hängstället var det märkliga iglooformade MasterCard-sponsrade tältet inne på ölområdet. Där spelades det oerhört dansvänlig disco av DJ-gänget Horse Meat Disco. Tillsammans lyfte vi åtta dansgolvet till aldrig förr anade höjder! Min bror är för övrigt den mest fantastiske dansaren någonsin, han har absolut ingen som helst känsla för rytm och takt (förlåt Jonatan!) men dansar lika galet som att världen skulle gå under vilken sekund som helst. Känner ingen annan som är lika totalt likgiltig inför människors stirrande blickar. ♥

Mimmi var lika magisk som alltid.

Och under Michael Rother presents the music of NEU! and Harmonia såg vi alla ungefär så här harmoniska ut. Har sedan dess knappt kunnat lyssna på någonting annat än Flammende Herzen.

Och så åkte vi festivalbuss i sju minuter innan vi promenerade den sista biten hem till hotellet.

En ny dag, alltså dag två, alltså lördag. Att utsikten från hotellrummet var så här drömmigt östig gjorde mig ju givetvis alldeles knäsvag. Men att himlen var så här klarblå kunde jag nästan hellre ha klarat mig utan, luften var så kvav och het att den fastnade i halsen.

Vi promenerade omkring en sväng i Katowice. Regionen som staden ligger i heter för övrigt Śląskie, den sträcker sig även in i Tyskland och kallas då för Schlesien. Gissar att någon som läser bloggen har varit i Berlin ett gäng gånger och försökt lära sig att uttala Schlesisches Tor?

Och så köpte vi strålande polsk mat på en vegetarisk caféig restaurang med rosa tak. Maten åt vi sedan upp på en gräsplätt utanför någon slags offentlig byggnad, vi hittade nämligen inte riktigt parken som vi letade efter.

Spelschemat studerades och min bror var douchigare (eller gulligare) än någonsin förut.

Och vi promenerade vidare till en liten kiosk där vi införskaffade diverse förnödenheter (typ våtservetter, chips och kanske en aning vodka).

Väl tillbaka på festivalområdet var Siri så här gullig med chokladkaka på tänderna.

Och Frans utnyttjade frisören som fanns tillgänglig på området. Vi mumlade någonting om Brolle Jr, men tyckte samtidigt att han var hur gullig som helst. Dessutom använde frisören ett vax som luktade kanel, så sedan luktade hela Frans kanel.

Det ukrainska bandet DakhaBrakha var ungefär hur ösiga som helst. Vi var mest sönderdansade och genomsvettiga och överlyckliga.

Och här har vi ballaste mamman och barnet på hela festivalen!

Fredrik ser alltid så GIF-vänlig ut.

Sandstrandshäng med kaffe och öl.

Finbror som äter pierogi mitt i natten.

Och så var Mimmi übergullig.

Fast egentligen var vi übergulliga allihop. Och, alltså, jag har nog aldrig haft ett lika bra festivalgäng? Vi var en så perfekt blandning av personligheter och viljor? Allting fungerade? Vi dansade oss svettiga framför olika scener, klappade varandra i håret, drack en klunk öl, pratade om politik, kramades, skrattade åt precis samma knäppa saker, pratade lite mer om politik, låg och sov i varandras knän när kroppen inte riktigt orkade med alla intryck, drack en klunk öl till, skrattade ytterligare en stund.

Älskar den här bilden så mycket, åh ♥

Siri och Sanna valde kvällen till ära att tatuera sig. Varsin kvinnosymbol blev det ♥ Så fint med tatuerare på plats, trots att jag inte lyckades komma på ett perfekt motiv och därför inte skaffade ytterligare en tatuering.

Och så var det plötsligt söndag, den tredje och sista dagen. Jag var till en början huuur trött och seg som helst, men efter att vi hade ätit på en övergrym asiatisk restaurang inne i Katowice ordnade allt upp sig. Men här vilar vi lite ändå.

Och om vi tittar på vilandet från mitt håll, så var min bror så här cute.

Och så fotograferade jag ingenting alls förrän Artur Rojek spelade på kvällen. Blev verkligen helt salig och fast övertygad om att jag måste lära mig polska bara för att förstå hans låttexter. Åh. Lyssna här vetja, det gör jag just nu.

Och lite silvrigt konfettiregn som här mest ser ut som snö.

Och så satte jag mig framför den största scenen en timme innan någonting viktigt skulle hända (kanske det viktigaste på hela festivalen).

BELLE & SEBASTIAN!!!!!! Jag var så så så så så så så så så lycklig. Bara fånlog och hoppade och skrek och dansade och jag vet inte vad. Tyckte att den här konserten slog den på Popaganda 2010 med hästlängder, men kanske mest för att känslan i min kropp var en annan nu och för att sångaren pratade så fint om så vettiga saker. MVH tonårsjulia

Och det är ju så fint när de låter ett gäng personer från publiken dansa på scenen.

Här sitter jag ner framför Svengalisghost och känner mig comatozed för att jag var lite (mycket) ledsen i ögat på grund av att Belle & Sebastians spelning plötsligt var över och förbi.

Framför mig dansades det dock vilt och magiskt ♥

Och så fick vi erkänna för oss själva att festivalen nu var över, att den hade varit r i k t i g t grym, att det inte hade blivit några alkoholrusiga danssteg klockan sex på morgonen, men att det inte heller hade varit poängen. Så bra alltihop.

Och nu är jag så trött att jag inte kan formulera en enda mening till. Med andra ord: dags att somna till Arkiv X för att kunna vakna upp utvilad till en fredag fylld med tysk grammatik, tvättomathäng, matinköp, mexikansk matafton, mojitos och möjligtvis klubb. Egentligen borde jag ta tag i massa tysk byråkrati, men ångestmolnet i magen växer sig enormt bara jag snuddar vid tanken. Puss.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

nä detta verkar ha varit överdrivet bra!!

Svar: mhm, heeeelt klaaart!
ohhboy.blogg.se


frida

så mycket liv!! älskar!

Svar: fiiint <3!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

ALLTSÅ VAAAAAA!!? Hur har jag kunnat missa att Artur kör solo nuförtiden?!?! Gudars, detta gjorde verkligen min dag! TACK SOM FAN FÖR ATT DU NÄMNDE DET, JULIA!! Och festivalen såg ju ut att vara hur magisk som helst. Hoppas att de kör nästa år med- har länge varit sugen på att åka på en polsk musikfestival och denna vore ju onekligen perfa!

Svar: ja, alltså, artur rojek är ju verkligen bortom allt, blev överlycklig när jag upptäckte hans musik bara några dagar innan festivalens början:))) och yes yes yes, åk på någon polsk musikfestival, det verkar finnas hur mycket bra som helst! bara i katowice tror jag att det är flera festivaler per år, en verkade luta åt techno- och electrohållet och äga rum i någon gruva. tänk dig det, att dansa under jorden med andra fantaster. puss!
ohhboy.blogg.se


Annelie Komorowska

Alltså Frans, så himla drömmig grabben ser ut?!

Svar: Frans är onekligen hur drömmig som helst, en av mina absoluta favoritmänniskor!
ohhboy.blogg.se


F

yo julia! du är typ världens fetaste inspirationskälla! varje gång jag känner att jag är trött på mitt liv i malmö läser jag din blogg & drömmer mig bort till ett liv fyllt av allt det du har i berlin!


Svar: <33333456789!!!! fett fint att höra, verkligen!!!
ohhboy.blogg.se


anja

Upp