en torsdag i stockholm // klampar krukmakargatan fram

Idag vaknade jag upp i en mjuk säng på Södermalm. Innanför lägenhetens väggar var ljuset krispigt, utanför lägenhetens väggar var himlen mest bara kritvit och gatorna februarigråa. Det känns lite märkligt att åka ifrån Berlin hux flux i början av februari, som att sätta punkt mitt i en mening.


Sedan promenerade min mamma och jag iväg för att hämta ut ett gäng böcker som jag hade beställt via Adlibris några dagar tidigare. Simone de Beauvoir - Det andra könet, Stephen King - Att skriva, Maken: en förhållanderoman - Gun-Britt Sundström, Sommarljus, och sen kommer natten - Jón Kalman Stéfansson, Smärtan - Marguerite Duras och Den Drunknade - Therese Bohman. En skön blandning av tips från andra (läs; Julia), missade klassiker och spontana framgooglingar.

Kanske köpte vi kardemummabullar på Gateau, kanske var det huuuur gott som helst, kanske kirrade jag ett litet stilleben på köksbordet.

Klockan tre promenerade jag hem till Lotta, min förra folkhögskolelärare (från kreativt skrivande på Jakobsbergs folkhögskola, alltså). Vi åt semlor (bra matdag det här), drack kaffe med mycket mjölkskum, och pratade om böcker, skrivande, flygresor, psykologi, klass, feminism, bloggar, att vara ung, att bli äldre, att hantera livet. Åh, vilken människa!

Efter ett gäng timmar mötte jag upp bästa Julia (aka boktipsaren lite högre upp i inlägget) på Morfar Ginko. Vi drack vin, förfärades över vinpriserna (kanske brukade vi bli mitt-på-dagen-fulla tillsammans i Berlin), och pratade om viktigheter. Ett gäng riktigt brusiga bilder hann jag också knäppa.

Nu ska jag öppna någon av mina nyinförskaffade böcker. Imorgon blir det Småland och mormorskramar.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Ååh, semlor! Vilken fin dag, och gud vad kul på nytt det kommer vara när du återvänder till Berlin :D Vååår! :D

Svar: SEMLOR! SEMLOR! SEMLOR! Har börjat få rejäla cravings här borta igen, har liksom bara fått äta en enda semla i år. Ska leta upp ett svenskt fik i Berlin eller kanske baka ett gäng själv. Och ja, vååååååååååren!!!! :):):)
ohhboy.blogg.se


Josefine

Va mysigt<3

Svar: helt klart! <3!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

alltså!!! har du börjat läsa maken än? du måste säga vad du tycker sen. älskar den s å m y c k e t. älskar martina, hon är så cool och bra och jag älskar henne på ena sidan och blir arg på henne på nästa och det är bara så himla bra.

Svar: jag längtar veeerkligen efter att börja läsa maken, tänker att jag också kommer älska den sönder och samman! håller dock på med "sommarljus, och sen kommer natten" för tillfället, mmmmmm, vilket språk och vilken känsla!
ohhboy.blogg.se


evelina

Kul att du läser "Maken"! Det är en av de bättre svenska böckerna som skrivits i relativt modern tid, enligt mig. "Det andra könet" är givetvis också fantastisk, den är dessutom förvånansvärt lättläst (jag kan även rekommendera de Beauvoirs romaner) och "Den drunknade" är en mycket stämningsfull och fin bok (är bekant med Therese som skrivit den, hon är fasligt ödmjuk. :) Har du sett hennes fantastiska Pinterest? http://www.pinterest.com/theresebohman/)

Hur som helst. För det första vill jag om igen säga hur mycket jag uppskattar din blogg, och be om ursäkt för att jag inte skriver kommentarer alls så ofta som jag borde. För det andra har jag en konkret fråga, eller ja, kanske flera: jag vantrivs på mitt jobb och funderar på att säga upp mig. Jag har därmed två alternativ till hösten, att bara skriva på min roman eller söka doktorandtjänster. Eftersom jag ondskefullt ignorerat mina författardrömmar under de senaste åren tycker jag att jag fanimej kan ta mitt förnuft till fånga och välja det förstnämnda. Så, därför vänder jag mig till dig: jag litar på ditt omdöme, och du har sagt att Jakobsbergs utbildning var bra. Så den funderar jag på. Har du gjort något mer utförligt inlägg om vad du sammanfattningsvis tyckte om utbildningen? Jag tänkte gå en utbildning som är på en termin (två terminer om man vill) som riktar sig till de som jobbar på ett skrivarprojekt (har en roman som hittills är 50 sidor som jag vill skriva klart.) Vet du något om dess kvalitet?


Melwa

HEJ DU! Jag funderar på att läsa skrivande på folkhögskola, och en ska ju skicka in textprover osv osv osv. Jag undrar liksom om du hade några riktlinjer för det där, eller var det bara "skicka in max 20 sidor av saker du skrivit"? Är så FÖRVIRRAD och vet inte alls hur jag ska lägga upp det. Förövrigt; har du några tips när det gäller sånt där? kan du inte skriva lite om skrivandkursen som uppevelse/helhet? SNÄLLA <333


HELP ME

nää, är du kompis med Lotta? så avundsjuk jag blir. hon är verkligen en av livets finaste personer/bästa lärare. åh åh åh

Svar: Hon är definitivt en av livets finaste personer, åh, Lotta!
ohhboy.blogg.se


A.

Upp