2014.

MVH en person som inte riktigt bemästrat konsten att kontrollera sina ansiktsuttryck

Ångest är jag alldeles strålande på att bygga upp inom mig själv. Dessutom är jag väldigt duktig på att argumentera omkring i cirklar och göra mitt stackars lilla jag ännu mer förvirrat. Allra bäst är jag givetvis på att blogga om det. Det är först i texten som jag tillåter allt det mörka och allt det svarta att verkligen ta plats, i verkligheten ler jag oftast väldigt stort. Men just nu är faktiskt både mitt textjag och mitt verklighetsjag lika lätt och fluffigt som nyfallen snö. För det är ju ändå någonting visst med nya år! Älskar känslan av att få stryka över och lämna bakom och börja om, konkretisera känslorna och tankarna, fokusera på förändring och förbättring, skriva långa listor. Kanske är det bara ännu en verklighetsflykt eller kanske är det faktiskt konstruktivt. Oavsett, det här är sådant som jag vill försöka göra 2014 (helst utan ångest, but that ain’t gonna happen):
 

♥ skriva färdigt min bok (just nu känns det hela väldigt mörkt och väldigt ljust på en och samma gång. jag trampar runt i min synopsis och kliver min huvudkaraktär på fingrarna och vill allting och ingenting alls och skriver tre sidor och raderar alltihop och får ihop ett kapitel och slänger det sedan i papperskorgen och någon frågar mig hur många sidor jag har skrivit och jag vill bara skrika rakt ut eller krypa ihop till en liten boll i ett hörn)

 

♥ bli mer medveten om, och bättre på att problematisera, min vithet och vad den innebär (länge har det varit en självklarhet för mig att dissekera könsförtryck och klassförtryck (pga kvinna och arbetarklass), men när jag för ett tag sedan började läsa falskheten insåg jag hur oerhört mycket jag har kvar att lära mig om till exempel cultural appropriation)

 

♥ läsa minst 30 böcker (för att jag alldeles för ofta glömmer bort att välskrivna böcker är något av det absolut bästa jag vet, något som får mig att må jättejättejättebra. hur kan en glömma bort det? vad håller jag på med? hur fel är det möjligt att prioritera?)

 

♥ lära mig att baka bröd (jag har ärligt talat nästan aldrig bakat bröd, men det skulle ju vara fett att kunna bjuda på när folk dricker te i mitt kök)

 

♥ besöka Berghain (jag kan ju inte fortsätta bo i Berlin utan att någonsin besöka klubbarnas klubb. skärpning!)

 

♥ hångla mer (obviously. hånglade alldeles för lite 2013, måste hångla like it’s 2012)

 

♥ rösta i det svenska riksdagsvalet för första gången någonsin (YESYESYES! fyllde alltså arton ett gäng månader för sent förra gången)

 

♥ skriva ungefär tre blogginlägg i veckan (när jag klarar av och hinner med och verkligen vill)

 

♥ besöka valfritt ex-sovjetiskt land (allra helst Ukraina tror jag)

 

♥ bli ännu ärligare mot mig själv i mina relationer (ska försöka se till att enbart ha relationer med människor som jag tycker om och mår bra av, relationer där ett ömsesidigt utbyte av tankar och åsikter är regeln och inte undantaget, relationer som planterar en varm och luddig känsla i min mage och inte en känsla av att göra fel eller inte räcka till)

 

Så. 2014. Här kommer jag.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Jag ser fram emot din bok! Jag köper en, skicka så fort du är klar!! kosta vad det kosta vill.

Svar: Åh, vi får verkligen hoppas att någonting någonsin blir så klart att jag vill att någon ska läsa det!
ohhboy.blogg.se


Henrik

Hallå, hej! Det här har ju inget med ditt 2014 att göra men snälla kan du berätta om hur det gick till när du flyttade till Berlin första gången? Var pluggade du tyska? Var det genom något svenskt tjohejsan? Jag vill så himla himla himla gärna kunna bra tyska och jag är så himla himla himla redo för att flytta till ett nytt land. Jag har googlat tyska i Berlin och letat igenom ditt arkiv men jag tänkte att det lättaste kanske bara är om jag frågar.

Svar: Åh, givetvis ska du flytta till Berlin och lära dig tyska! Om du läser inläggen som finns i kategorin "berlinsk information" så tror jag att du hittar en del hjälp. Jag läste tyska på Hartnackschule ( http://www.hartnackschule-berlin.de ), många vänner har gillat Die Deutschule ( http://www.die-deutschule.de ) och Sprachenatelier ( http://www.sprachenatelier-berlin.de ). Sprachenatelier är dyrast, men har färst personer i klasserna och ska vara grymt! Hartnackschule har mer eller mindre enorma klasser (typ 25 personer kanske), anledningen till att jag stannade var att jag hade en grym lärare och att det finns en stiftelse på skolan som heter Lauterbach Stiftung som betalade för mina tyskakurser. Die Deutschule är snäppet billigare än Hartnack och har dessutom lite mindre klasser såsom jag har förstått det. Många väljer en språkskola i närheten av där de bor, och eftersom så många svenskar väljer att bo i Neukölln just nu så pluggar de givetvis på Die Deutschule. PLUGGA INTE GENOM NÅGOT SVENSKT TJOHEJSAN, DET BLIR SÅ HIMLA MYCKET DYRARE! Alla skolor som jag har nämnt ovan är CSN-berättigade! Maila jättegärna om du undrar något mer: [email protected] PUSS!
ohhboy.blogg.se


lovisa

jag är inte största fanet av nyårslöften men dina var ju grymma. baka bröd, läsa, hångla, och rösta låter perf

Svar: yes!!! hoppas att det blir av alltihop!!! (:
ohhboy.blogg.se


frida

fab nyårslöften. speciellt böckerna, soon-to-be-boken och problematiserandet. you go gurl.

Svar: soon-to-be-boken är väl tyvärr det nyårslöfte som kommer att bli allra svårast att hålla. andas in andas ut andas in andas ut ta det lugnt nu julia...
ohhboy.blogg.se


maja

om du skulle trenge noen nye å drikke øl med i berlin- hei!

Svar: givetvis! låt oss! :)
ohhboy.blogg.se


thea

Love den här listan. Hångelunkten känns skitnice, gotta hångla like it's 2012!

Svar: GOTTA HÅNGLA LIKE IT'S 2012!!! jag säger då det.
ohhboy.blogg.se


Bea

Upp