en lång lista om läsning // things i was thinking when you asked me what was on my mind and i said "i don't know. nothing really, i guess."

(bilden är härifrån och listan stal jag brutalt av niotillfem)

Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag läser väldigt fort. Och precis som med allt annat är jag väldigt allt eller inget. Så när jag väl läser en bok som jag tycker om så finns det inte en chans i världen att jag kan lägga ner den eller göra någonting annat. Andra böcker dömer jag ut efter två sidor.

Tegelstenar eller tunnisar?

Oftast föredrar jag tunnare böcker. Mest för att jag ofta upplever att längre böcker har för många transportsträckor och darlings som borde ha tagits bort.

Bibliotek eller bokhandel?

Ä L S K A R att sitta på bibliotek för att skriva. Men jag köper hellre böcker än lånar, detta för att kunna vika hundöron och stryka under favoritmeningar och älska sönder och samman. Dessutom är ju vissa bokhandlar hur fina som helst, till exempel Söderbokhandeln i Stockholm.

Ljudbok eller e-bok?

Ljudböcker kan vara finfint emellanåt, till exempel under långa promenader eller när jag arbetade inom hemtjänsten och behövde drömma mig bort till andra världar när jag städade lägenheter i timmar/tvättade tvätt/cyklade mellan mina pensionärers hus.

Inbunden eller pocket?

Danskt band är min absoluta favorit, annars pocket. Inbundna böcker är jag så försiktig med, och det vill jag ju inte vara, jag vill kunna ha med mig boken i väskan och ut på klubben och så (för att kunna läsa på vägen hem, inte för att agera superpretto och recitera favoritpassager till andra klubbesökare).

Vampyrer eller spöken?

Varken eller, nästan. Dock hellre vampyrer än spöken.

En i taget eller slalomläsning?

Oftast en i taget, men ibland tre eller fyra böcker samtidigt. Brukar dessutom ständigt läsa Sonja Åkesson och Kristina Lugn även om jag samtidigt håller på med någon roman.

Nytt eller gammalt?

Det spelar ingen roll alls.

Bokmärke eller hundöra?

Något gammalt kvitto som bokmärke och så tusen hundöron för att markera favoritsidor.

Snacks eller godis?

Helst bara en kopp te?

Biografier eller memoarer?

Varken eller. Är oftast totalt ointresserad av sådant.

Skräck eller chicklit?

Skräck, definitivt. Men jag läser väldigt sällan skräck, och tycker bäst om skräck i novellform.

Soffan eller sängen?

Skulle så gärna vilja ha en riktigt bra läsfåtölj. Men har varken pengar eller plats. Och vår soffa är inte så läsvänlig, så jag säger sängen.

Inne eller ute?

Mitt i natten i sängen, annars i skuggan någonstans utomhus. Eller i kollektivtrafiken givetvis, allra helst på ett S-bahntåg.

 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?

Om orignalspråket är engelska så läser jag på engelska, tycker att det finns så många urusla översättningar. En gång gjorde jag något riktigt korkat, jag köpte nämligen Jonathan Safran Foers Everything is illuminated på tyska. Huvudkaraktären skriver och pratar på jätteknäpp och inkorrekt engelska, och nu var allt översatt till jätteknäpp och inkorrekt tyska. Inte så bra när en vill bli bättre på ett språk.

Poesi eller prosa?

Båda, tack.

Kvinnliga författare eller manliga författare?

Jag har ingen preferens på det planet, dock tycker jag att det är viktigt att lyfta fram kvinnliga författare som har skrivits ut ur historien. När jag gick på Jakobsbergs folkhögskola skippade vi Strindberg totalt, och pratade istället om till exempel Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Alfhild Agrell. Jag kollade precis igenom vad jag har läst i år, och det är 90% kvinnliga författare.

Boken eller filmen?

Nästan alltid boken.

Kokbok eller Bakbok?

Kokböcker for the win!

Kärlek eller spänning?

Det ena utesluter inte det andra? Gillar båda.

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:

Ingen jäkla aning. Minns att jag läste Den gamle och havet när jag var alldeles för ung, och tyckte att den var så himla torr och trist.

Klassiker jag hävdar att jag har läst men aldrig tagit mig igenom:

Hm, jag tror inte att jag någonsin har låtsats att jag har läst någon bok som jag inte har läst? Det finns mängder av klassiker som jag inte har läst.

Jobbigaste bok jag läst:

Hm, jag glömmer ju verkligen bort allt jag läser, sorgligt, men sant. När jag läste Therese Bohmans Den drunknade i våras så hade jag verkligen ont i magen. Så grymt bra bok, för övrigt! Mest vill jag dock svara Smärtan av Marguerite Duras, men se frågan ”bok som berört mig mest”.

Bästa barnboksförfattaren:

När jag var liten hade jag snarare favoritböcker än favoritförfattare. Jag tyckte mycket om Momo eller kampen om tiden av Michael Ende, den träffade helt rätt! Jag önskar också att Cornelia Funke hade börjat skriva böcker lite tidigare, så att jag hade kunnat få njuta av Tjuvarnas herre och Bläckhjärta i en yngre ålder. Men mest av allt vill jag svara Tove Jansson på den här frågan, trots att jag inte läste så mycket av henne när jag var liten. Världarna som hon skapar är ju bortom all beskrivning.

Bok som berört mig mest:

Smärtan av Marguerite Duras som jag skriver om i nästa fråga. Den påverkade mig på så många plan, jag bara grät och svalde och grät och grät och grät och förbannade mänskligheten. Duras språk är dessutom helt magiskt.

Recensera din senast lästa bok:

De senaste veckorna har jag mest läst mina tjugosju klasskamraters olika textprojekt, jag håller ju på att ge respons och analysera till mitt slutseminarium. Innan slutseminarietexterna sträckläste jag dock Smärtan av Marguerite Duras, en bok som jag hade haft på min vill-verkligen-läsa-lista jättelänge. Och ahhhh vad den tog mig med storm!!! ”Jag vill inte åt tyskarna längre, det kan inte kallas så längre. Jag har velat det en tid, klart, tydligt, så långt som till att massakrera dem allihop, alla Tysklands invånare, utrota dem från jorden, få ett slut på det. Nu kan jag inte längre skilja på den kärlek jag känner för honom och det hat jag hyser för dem. Det är en bild med två sidor: på den ena finns han, vänd mot Tyskland, tolv månaders hopp drunknar i hans ögon och på den andra sidan tyskens ögon som siktar. Detta är bildens två sidor. Jag måste välja mellan dessa två, han som rullar ner i diket eller tysken som hänger tillbaka kulsprutan över axeln och går därifrån. Jag vet inte om jag ska bry mig om att sluta honom i mina armar och låta tysken löpa, eller lämna Robert L. och få tag i tysken som dödade honom och sticka ut hans ögon som inte såg hans.” Åh. Jag bara dog om och om och om igen. Dessutom är det oerhört känslosamt att sitta på ett S-bahntåg genom Berlin och läsa en bok som delvis handlar om Tysklands blodiga historia, en bok där meningen ”Berlin brinner” upprepas fler gånger än vad som går att räkna.


Ikväll flyger jag iväg på semester. Tre och en halv vecka i allra finaste Sverige. Berlin → Stockholm → Sörängens folkhögskola → sommarstuga utanför Nässjö → Göteborg → Berlin. Finemang!

KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

Åh, vilken trevlig lista! Blir lite lockad att stjäla den idén.

Svar: Stjäl idén på en endaste gång, det är verkligen alldeles för längesen du uppdaterade din blogg, klickar in och klickar in och klickar in och blir besviken.
ohhboy.blogg.se


Emil

Jag hittade din blogg ganska nyligen, och tänkte att oj vilken fin och du skriver så bra! Och nu ser jag att du går på Sörängen? Så himla roligt, där har jag också gått skrivarlinje (fast inte på distans) för några år sedan. Och mer har jag inte att säga om det, mer än att jag blev glad över den gemensamma nämnaren. Hälsa de små röda husen!

Svar: Åhåhå, så fint! Jag klappade husen medhårs (eller medbräds eller medfaluröds) i dagarna tre, bara njöt och njöt och njöt.
ohhboy.blogg.se


Karin

Bon voyage!!


oroshjärta

Upp