exakt tre år och en dag

Det har varit sommar i mig så länge nu att jag inte skulle bli förvånad om vi redan befann oss i slutet av augusti. Men istället är det juni. Exakt tre år och en dag sedan jag tog studenten. Och då slår det mig plötsligt att jag är vuxen nu. Jag fyller tjugotvå i december, jag är inte ens nästan tonåring längre. Treårsperioderna staplas på hög, nu borde jag ha upplevt lika mycket som jag gjorde under mina år på Per Brahegymnasiet, men i själva verket har jag upplevt så otroligt mycket mer. De som pratar om sin gymnasietid som den bästa tiden någonsin måste definitivt ha gjort något fel efter studenten. För det är ju då allt börjar, det är då det riktiga självbestämmandet tar vid. Så kändes det i alla fall för mig.

Det var då jag slutade ha panikångest och magont. Istället för att lida vidare i Jönköping packade jag mina resväskor och satte mig på ett tåg mot Berlin. Efter att ha varit väldigt duktig i väldigt många år släppte jag kontrollen, kastade mig ut, upptäckte nya gator, hånglade upp främlingar, gick hem i gryningar. Tyskan kom in i mitt liv och jag skaffade mitt första jobb som inte var koncentrerat till en kort sommarperiod. Jag skaffade mig ett liv som för första gången helt och hållet var mitt eget. Men allt detta är egentligen mindre relevant. Den viktigaste förändringen skedde inuti mig, och jag märkte av den redan efter en månad i min nya stad, och skrev då så här på bloggen: ”Jag gläds åt att avstånd ibland är synonymt med distans. Det långa avståndet till Jönköping har skapat en helt ny distans i mig. Jag förminskar och förstorar saker till rimligare proportioner. Att inte längre vara kvar rent fysiskt har förflyttat mig i tanken.” För ingenting handlar ju om hur livet ser ut utifrån, det handlar om hur livet känns inifrån. Det går att känna sig ensam och övergiven mitt i en bombastisk solnedgång på ett tak i Berlin. Det går att känna sig överlycklig på en buss mellan Eksjö och Nässjö.

Att flytta till Berlin är det bästa beslut jag någonsin har fattat, men det betyder inte att mitt beslut var bättre än någon annans beslut. För mig har det alltid varit väldigt viktigt att komma bort. Hemstadsångesten och hemstadsföraktet spelade en tydlig roll i mitt identitetsskapande under tonåren, jag behövde tänka att jag var en av dem som inte skulle bli kvar, jag behövde tro på att livet snart skulle börja på riktigt någon annanstans. Och visst är det inte särskilt sympatiskt att känna ett sådant förakt, men det var nog nödvändigt för min överlevnad.

Nu har tre år passerat sedan jag tog studenten. Föraktet finns inte längre kvar, mitt universum har blivit större än så, min identitet är inte längre relativ till min hemstad. Jag har hunnit bo i fem olika lägenheter i två olika huvudstäder. Jag har studerat tyska på Hartnackschule, kreativt skrivande på Jakobsbergs folkhögskola, en kurs i Latinamerikas historia och en kurs om Harry Potter på Linnéuniversitetet, ett projektår på Sörängens folkhögskola. Jag har bytt Jönköping mot Berlin mot Stockholm mot Berlin. Jag har bytt Tokarp mot Friedrichshain mot Södermalm mot Stureby mot Västertorp mot Neukölln. Jag har suttit på en övergiven tågräls och undrat hur jag någonsin kunde bli förälskad i den där föredetta drogmissbrukaren med fleecetröja, jag har gråtit när människor har flyttat iväg, jag har själv flyttat iväg och inte gråtit alls, jag har sovit med dunjacka och dubbla filtar när elementen inte har fungerat, jag har blivit beskriven som någon som lever författarliv i sina drömmars stad och inte alls känt igen mig, jag har tappat kontakten med gamla vänner, jag har lärt mig att dricka kaffe, jag har varit nära att rusa rakt in i betongväggar när jag har tänkt att det är möjligt att göra allt på en och samma gång, jag har ringt min mamma med panikgråt i rösten, jag har hittat personer som skriver så här fantastiska saker till mig: ”När jag träffade dig i Berlin var du som en frisk fläkt av mod och en mjuk vind av övertygelse. Om du känner dig liten så jämför du dig med fel människor. De som du kan jämföra dig med: Lilith, Kristina Lugn, Niki de Saint Phalle, Jean Michelle Basquiat, Jesus den gamla godingen, Rembrandt, Kirkegaard.” Och även om allt det där inte är ens i närheten av sant, så är det vad som gör mig allra mest himlastormande överlycklig. Jag har hittat människor som jag verkligen älskar och som verkligen älskar mig. Jag har blivit förändrad av människor, jag har förändrat människor.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

<3


MJ

Hur kan du skriva så. Vet ej vad jag gjort för fel, men vissa får faktisk panikångest och magont efter studenten.

Svar: Åh, men givetvis är det inte så jag menar! Vad jag menar är att det skulle vara väldigt tråkigt om jag tittade tillbaka på gymnasietiden som den bästa tiden i mitt liv, för merparten av gymnasiet var jag mest bara jävligt ledsen och panikångestig och tänkte ”är det här allt?”. Då var det oerhört skrämmande när jag fick höra från olika håll att jag borde njuta av min gymnasietid för att det är den bästa tiden någonsin, jag mådde ju bara dåligt och längtade bort. För mig kom sedan en förändring, jag blev lite stabilare i mitt mående och vaknade inte upp med svullna ögonlock dagligen. Men med det sagt har inte mitt magont eller mina panikångestattacker eller mina meningslöshetskänslor försvunnit för gott, det kommer i slängar det där, till exempel mådde jag helt åt helvete förra sommaren. Och det handlade inte om att jag hade gjort något fel. Och jag menar inte heller att du har gjort något fel om du har panikångest och magont. Psykisk ohälsa tar jag på oerhört stort allvar, förlåt om formuleringen var klumpig, jag försökte bara beskriva hur mitt eget mående har förändrats de senaste tre åren. Kram.
ohhboy.blogg.se


Anonym

Känns som det hade kunnat vara jag som skrev det där, nästan exakt så har det känts när jag flyttade, bestämde mig för att det måste bli bättre än såhär. Och precis så har det känts efter 3 år, inget hemstadsångest eller förakt kvar, för det handlade ju aldrig om hur skit min stad var (eller jag trodde den var), det handlade om att jag var tvungen att se mig själv i nya sammanhang och context, för att känna och tro på mig och att mitt liv var mitt. Så himla bra skrivet och jävligt träffande.

Svar: Tack så väldigt! Och ja, precis som du skriver, angående sammanhangen och kontexten alltså. <3
ohhboy.blogg.se


Fanny

börjar gråta. sista meningen. åh vad fint.

Svar: <3! min baby!
ohhboy.blogg.se


flippan

Tänker på denna videon när jag läser din text https://www.youtube.com/watch?v=VOIXeGGFH0A

Hojta om du passerar Halmstad, du verkar så fin!

Svar: Haha, fint! Och ja, hm, Halmstad har jag nog faktiskt aldrig besökt!
ohhboy.blogg.se


Sara

Du är ju bara helt fantastiskt jäkla bra, inte för att jag inte redan visste det men ändå. Vill liksom bara copy paste:a chipsgos och puss en miljon gånger.

Svar: så här, menar du? chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss chipsgos puss. DU ÄR JU FÖR BRA.
ohhboy.blogg.se


adna

Det är ett år sen jag tog studenten, och jag känner så igen mig i det du skriver. Jag vågade fly, jag vågade kasta mig ut och det är det bästa jag någonsin har gjort. Jag mår så bra här! Nu senaste veckorna så har det börjat göra ont i mig igen, jag känner igen den där gamla ångesten - trots att allt är så bra. Jag vet bara inte hur jag ska få bort den igen.

Svar: Åhåhå, jag hoppas att ångesten snart är borta igen. <3
ohhboy.blogg.se


Anonym

Jag är 37 & still inte sk vuxen;)

Svar: Ja, det fungerar ju onekligen också, heh.
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

Tack så mycket för det här inlägget, det fick mig att känna mig att jag borde på något sätt känna stolthet och glädje över vad som hänt under de sex år som gått sedan jag själv tog studenten. Det bästa man kan göra är att se nyktert men ändå romantiskt på allt som hänt och tänka att det lärt en saker, att det format en. Jag tror att det är så man undviker att bli bitter, även över de saker som hänt som man faktiskt inte kunnat styra över.

Svar: Precis och exakt och just så. <3
ohhboy.blogg.se


Melwa

Hej Julia! Jag och min vän börjar vår tågluff hör i Berlin idag och bah vet ej vart vi ska ut imorgon, vi vill dansa! Och sen kunna ta oss hem utan att det känns läskigt med massa män som ropar saker åt en! Några tips? Maila gärna isåfall ( hehe och om en vill hänga med oss gör vi gärna det med :)))

Svar: Hejhejhejhejhej :) Tyvärr kan det ju finnas läskiga män lite var som helst, men risken för att bli tafsad på när ni är på en klubb i Berlin är i alla fall 0,5%, alltså mycket mindre än i Sverige, heh. Och det är superbilligt att åka taxi hem! Det finns ju onekligen tuuuusen bra klubbar, titta här på http://www.residentadvisor.net/events.aspx?ai=34 till exempel. Några personliga rekommendationer: Salon zur wilden Renate, Berghain, Sisyphos, Griessmühle. Puss och lycka till! Hade jag inte befunnit mig i Sverige just nu så hade jag lätt hakat på, heh.
ohhboy.blogg.se


Irma

wow. jag blir slagen av häpnad. ditt sätt och skriva, vem du är och ditt liv. inspirerande!!

Svar: WOW OCH TACK FÖR DEN HÄR KOMMENTAREN, FÖR TUSAN. <3!
ohhboy.blogg.se


Hanna

det här inlägget var så fint.


alexandra

Det här gör mig så glad att läsa!!!!! Du är, som alltid, grym på att skriva. Så roligt att du blivit lycklig sen gymnasiet slutade.

Svar: Fiiiiiint! <3!
ohhboy.blogg.se


Frida

Du skriver fantastiskt. Fortsätt!
Jag blir så glad och lättad av det här inlägget. Mina gymnasieår var tre långtråkiga bajsår. Prestationsångest och den där jäkla duktigheten. Jag har verkligen inte spenderat gymnasiet levandes i nuet utan hela tiden blickat framåt mot studenten, räknat mer dagarna till friheten och livet. För jag har hela tiden varit övertygad om att det måste bli precis som du skriver. Man kastar sig ut från den destruktiva tryggheten och utvecklas på sätt som är omätbara i betygsmatriser. Tog studenten för en månad sen och jobbar just nu ihop min reskassa för det nya äventyret. Ska göra precis som dig och kasta mig ut för det funkar uppenbarligen, och det var så skönt att läsa. Tack!

Svar: Du, jag är helt säkert på att det kommer att bli fantastiskt för dig! Lycka till med allt och tack för den här fina kommentaren. <3!
ohhboy.blogg.se


Ada

Upp