identitetskris som permanent tillstånd

Sol mot plåt har en lukt och att få känna den redan i mars är så obegripligt att jag tappar fattningen. Och när fattningen är tappad följer ansvarslösheten. Vi dricker alkohol för många nätter i rad och ljuset trillar ner på fasaderna och utanför caféerna med fula typsnitt och halvfabrikat sitter gubbarna på rad och det luktar marijuana i varje parkhörn och vi sitter i en klätterställning och pratar om familjekonstellationer och vi sjunger något av Håkan Hellström och vi går genom ett ösregn och jag tappar min telefon i ett ösregn och det finns en jukebox där jag lägger i pengar och väljer Dancing Queen och jag förälskar mig i blickar och handrörelser och ögonglitter men bara på avstånd och technon tar sig in i hela mig och dansgolvet är en enda dundrande kropp och jag skakar på huvudet ännu en gång när ännu en någon undrar om jag inte vill köpa lite MDMA eller kanske prova ketamin?

Det är gryningspromenaderna och hur jag älskar dem. Himlen känns som mjukglass smakar. Människorna är på väg till sina jobb och jag är på väg hem till min tystnad. Tomflaskorna slängs, duschen sköljer bort allt, sömntimmarna samlas på hög. Och så är det möjligt att hålla på ett tag. Det är möjligt att börja om och om och om igen, vissa människor fastnar där, vissa människor gör aldrig någonting annat. Och det skrämmer mig så förbannat. Jag skapar linjer att rätta mig efter, regler att följa. Jag provar aldrig alla drogerna för att jag vet att jag skulle älska dem. Jag kombinerar verklighet med overklighet för att inte råka fastna för länge i någondera. Jag byter riktning och försvinner in i böckerna och skrivandet och långpromenaderna och sitter på Leuchstoff ännu en dag och beställer in ännu en kopp te. Jag befinner mig i köket i flera timmar för att laga en avancerad middag och jag broderar med guldtråd och läser artiklar på Wikipedia om berlinska stadsdelar och fäster paljetter i ansiktet och åker på utflykter till små förorter för att titta på låga stenhus och bländas av ett främlingsleende på en trång klubb.

Jag vill uppleva allt av allt, eller snarare mycket av mycket. Det enda viset på vilket jag tycks kunna skapa en känsla av helhet och sammanhang är att kombinera otaliga liv. Förstår ni hur jag menar? Jag är den som vill fly ut till en stuga i skogen men ständigt dansa i stroboskopljuset, den som vill dedikera hela sitt liv till skrivandet men mellan raderna hinna uppleva mer än någon författare någonsin har gjort. Och tidigare har jag valt att se på detta som en identitetskris, något förvirrat och förvirrande, något aningslöst. Men sakta försöker jag lära mig att acceptera att det inte handlar om en ständig flykt, att mitt liv inte är uppbyggt av motsatser, att det är helt okej att spreta, att det är okej att inte veta, att många andra människor fungerar på exakt samma vis. Och mitt i alla dessa funderingar känner jag mig märkligt nog helare än på väldigt länge.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

jag förstår exakt, och det där är det jag längtar till. det känns som om berlin är det bästa stället att känna allt det där. den bästa platsen att vara borttappad men ändå inte. om tre månader får jag uppleva det igen, orkar inte vänta mer.

Svar: jag är så förälskad i den här staden att jag inte kan göra något annat än att hålla med dig. den här staden är det bästa stället på så många vis (och genom alla mina semi-kriser).
ohhboy.blogg.se


Antonia

Alltså gud, dör varje gång jag läser nåt du skrivit! "Himlen känns som mjukglass smakar"? Ahh, så slående.

Svar: Åh, fint! Fylleskrev mjukglassformuleringen när jag stod på Ostkreuz S-bahnperrong på väg hem från en klubb en fredagsmorgon.
ohhboy.blogg.se


Jessica Pettersson

Förstår dig<3 att leva i så många riktningar som möjligt xxx Tack för du delar<3

Svar: <3! och tack för att du läser!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

JA. Detta är mitt ständiga onda. Det känns ju som att alla andra är så jävla bestämda och självklara, att det bara är jag som fumlar. Som inte kan bestämma mig. Som googlar turbiljetter på föreläsningen och sen hetsläser kurslitteraturen på pendeln hem. Det är verkligen jobbigt.

Svar: <3! men tänk att det kan bli ditt ständiga goda!
ohhboy.blogg.se


my

Känner verkligen igen mig i din önskan om att vara med om så mycket som möjligt, och då tvingas leva flera olika liv. Men precis som du skriver är det inget fel med att vara splittrad, med att spreta åt alla håll och inte ha en enda specifik riktning på livet. Jag tror det snarare är en stor fördel att prova på att leva flera olika liv, med den tid vi har. Om någon del känns mer lockande kan vi ju enkelt låta den får ta mer plats, och minska på något som för tillfället inte är lika attraktivt. Jag lever hellre ett märkligt, svåröverskådligt och spretigt liv än ett tryggt, hämmat och utstakat. Då och då byter jag ut något i mitt liv, lägger till något annat och känner efter hur resultatet blev. Allt för att inte stagnera. Livet behöver nog viss fart för att inte ramla ihop, som en cykel. Vi trampar ofta på krokiga grusvägar, med höga backar och farliga krön, men nog är det oändligt mycket mer intressant än den där släta asfalten.

Svar: Just precis exakt så. Fint.
ohhboy.blogg.se


Emil

Ja, det finns nog många som vill allt. Det är så splittrande tills en faktiskt inser att det kanske inte bara är dåligt att känna så. Det är ju ett tecken på livsbejakande och en vilja att testa saker. Och inte minst en nyfikenhet. Bättre att ta till vara på än att försöka motverka. Och en måste inte bara leva ett liv. Det går att leva flera stycken, utan att vara schizofren. Tack för att du alltid skriver sånt som går runt i mitt huvud :) och så bra dessutom!

Svar: Åhja! Och superfint att du får ut något av vad jag skriver! :)
ohhboy.blogg.se


Josefine

Julia, lika fantastiskt skrivet som vanligt. Blir alldeles grön av avund och hela jag blir som ett stort ordlöst monster. Allt jag skriver efter jag läst dina inlägg blir så otroligt bajsnödiga, med dina formuleringar låter allting bara, rätt.

Svar: Gaaaah, visste typ inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste den här kommentaren, blev bara helt sinnessjukt jag-vet-inte-vad-typ-lycklig-tror-jag. Tack så väldigt, helt enkelt. Men sluta tänka så där hemskt om dina egna ord, de förtjänar också kärlek! :)
ohhboy.blogg.se


caisa

Jag känner precis som du. Författa och stroboskopljus - gah - you nailed it!


Joss

Alltså känner igen mig så mycket. Har så många gånger känt att jag har så många, vitt skilda viljor och så många saker jag vill göra och personer jag vill vara som inte alls går ihop. Har hela tiden tänkt att det här är en period, att jag bara försöker hitta mig själv. Att jag, om några år, kommer vara en balanserad, perfekt ordnad och välkomponerad person. Mina spretiga trådar kommer vackert fläta ihop sig och forma mig så som jag egentligen är. Dvs, antingen det ena eller det andra. Men jag börjar som du inse att det nog inte är någon slags personlighetskris det här, utan att jag helt enkelt är så. Allt och inget, på en och samma gång.


Daria

Baparadaaaa så grym du är!!! Och visst är vi alla vilsna och förvirrade och vill allt, men det är liksom helt okej! Låt oss ha kul tillsammans tills vi kommit på vad vi vill vettja!


Elsa

du <3 hur den här texten sätter ord på så mycket <3

Svar: <3<3<3!!!
ohhboy.blogg.se


Alma

Upp