that lonesome feeling, and what it tells us // sleeping on my arm 'til it becomes someone else's

Hej. Här kommer sådant som jag har glömt bort att publicera.

♥ Min bror lämnade Berlin (och mig!) i mitten av mars. Någon vecka senare fick jag ett paket på posten med dillchips, mitt favoritte och en trisslott. Kanske är Jonatan den finaste personen någonsin.

♥ En tisdag åkte jag och Adna till Kreuzberg för att besöka den mexikanska restaurangen Santa Maria. Då var det nämligen taco tuesday! 1 taco 1 euro! 1 tequilashot 1 euro! 1 lycklig Adna 1 lycklig Julia! Tyckte dock att kaktustacosen var comme ci comme ça, men deras andra käk är strålande! Och åh, drick deras drinkar! Tusen utropstecken! Överexalterad!

♥ Jag köpte ett klädesplagg i skrikig färg med skrikig text. Kunde helt enkelt inte låta bli att köpa en tröja med texten "vår i Paris" efter att ha läst Alltings början av Karolina Ramqvist och skrattat högt åt hela "möta våren i Paris"-grejen. Och yes, jag är nu alltså en vandrande reklampelare för varuhuset Printemps.

♥ Jonatans väggmålning var lika fin som alltid och Adna började bygga upp sin studio.

♥ Och i början av april trillade plötsligt våren ner över Berlin.

♥ En natt klippte vi bort ganska många centimeter av mitt hår. Några dagar senare klipptes resten bort.

♥ Vi gick överdramatiska kyrkogårdspromenader.

♥ Det åts glasnudelsallad på From Hanoi With Love ännu en gång.

♥ Min pappa och hans sambo kom på besök. FINT!

♥ Och så hann jag träffa Hanna en liten sväng när hon var på besök i Berlin. Vi hängde runt i Friedrichshain tillsammans med Fanny, hur bra som helst!



♥ Och så har jag hunnit grilla på Tempelhof några gånger. Här tillsammans med Elsa (som har flyttat tillbaka till Berlin, yes!), Olle, Anjel och Nils. Solnedgången över Tempelhof drabbar mig lika hårt varje gång, plötsligt får jag svårt att andas för att världen känns så mäktig och magisk.

♥ Och så fick jag ju ännu ett gäng besökare (India, Frans, Ingrid och Amanda). Här tar vi det lugnt i Körnerpark, en helt sinnessjukt vacker park som ligger precis i närheten av där jag bor.

♥ Och så fotograferade jag inte mina vänner särskilt mycket mer alls, bara umgicks.Den första maj hängde vi dock med Veronica, och då kändes allt ungefär så här. Fint som chips (bästa uttrycket, Veronica!).

♥ Och någon timme efter att alla besökare hade åkt hem så mötte jag upp Zeth som jag har lärt känna genom min skrivarkurs, fett nog var han också på besök i Berlin! Vi ägnade oss åt att dricka vin, somna alldeles för sent, gå upp i tid, hänga på fiket där vår vän Nils arbetar, skriva på våra sluttexter, väldigt medvetet placera vissa författare i jackfickan, skratta högt. Sedan hamnade vi alla på en hemmafest med många svenskar och många personer som jag trodde att jag aldrig skulle träffa igen. Och kvällen blev bara knäppare och knäppare...

♥ Och så har jag haft några besökare till, bland annat magiska Anna som jag bodde med i Stockholm. Så bra!

♥ Och idag är det lite så att jag inte riktigt känner att jag lever, utan istället känner av min lever. På min högerarm finns ett rivsår och en fantastisk gnuggis med paljetter och ponnys/ponnyer/vadheterdetensiplural. På min vänsterarm finns min trubbeltatuering och en stämpel som bevisar att jag nu har gjort en av de saker som jag i januari sa att jag måste göra för att räknas som en echte berlinerin. Igår dansade jag alltså på Berghain efter väldigt fint förmiddagshäng hemma hos Anjel och Olle med ost, kex, raspberry daquiris, dj:ande och tio personer som jag inte hade träffat tidigare. Perfekt söndag.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

iih <3


anjel

börjar känna dig för bra när jag vet det mesta som står på din blogg. let's hänga snart, vackra du


juuuulia.

alltså menar att jag vet det innan jag läser det. otydlig mening det där.


ovanstående

åh gud på allt här!!


oroshjärta

Åh! Så himla fint inlägg!!


Jennifer

Alltså, nu nämnde du Ramqvists bok och jag bara flyger på direkt här, för jag tycker att det är så himla kul att diskutera böcker. Gillade du"Alltings början"? För jag tycker på något sätt att det verkar som om nästan alla utom jag gör det. Bortsett från de uppenbara bristerna i karaktärsdesign så är romanen överlag märkligt konstruerad. Protagonistens fascination för den här Viktor är ju fullständigt omotiverad. Författaren har inte brytt sig en sekund om att förklara Varför hon blir besatt av killen, det kommer bara helt plötsligt och man fattar inte varför. Att fascinationen är för det minst diskret framställda svinet någonsin i en roman gör bara det hela mer obegripligt, karln har ju inte ett enda positivt karaktärsdrag.
Vad som dock gjorde mig rejält sur var hur omodern romanen var: den verkar vilja förmedla någon slags bild av att män är på ett visst sätt, kvinnor på ett annat. Alla män framställdes som kåta och superäckliga. Ironiskt nog nämns "Kvinnor är från Venus, män från Mars" på ett nedlåtande sätt i boken. Jag kunde bara tänka: "Är det inte just den boken jag sitter och läser?" Tror inte det var med ett enda positivt mansporträtt i boken.
Ett annat stort problem var att feministvännerna till mamman (och den osympatiska mamman också) framställdes enbart som löjliga, som om en icke-feminist skrivit boken. Visst var de jävligt löjliga och karikatyrsartade, but still. Det kändes som att boken inte visste vad den ville säga.
För att inte tala om språket. Många gånger sveptes jag verkligen iväg av de fina Stockholmsskildringarna, och humorn var emellanåt fantastisk (som att möta våren i Paris), men vissa liknelser fick mig tyvärr att skratta ihjäl mig, trots att de inte skulle vara roliga, typ det här när Pauline strök huvudpersonen över håret och huvudpersonen funderade på hur det gått till när Pauline "klättrade över heterosexualitetens staket". The fuck? Jag har själv varit i ett långt homosexuellt förhållande och minns inget jävla staket, haha! XD


Melwa

pusspusspusspuss(pusspusspusspuss)


adna

Så fint och bra!


Moa

Ja, men det var mest för säkerhets skull. Det känns mycket bättre nu men är fortfarande lite stel. Åh, men visst var det en bra helg va, värt det febriga?!


martina

hej!!! asså antar att du får jättemycket frågor om berlin och hur-gör-jag-för-att-flytta osv....
jag och min vän har redan gjort ett försök att flytta dit (utan några pengar eller någon plan) men det slutade med att vi i princip var hemlösa i en månad innan vi gav upp och åkte hem... men nu har jag fått nog av sverige och tänkte göra ett lite mer seriöst försök att flytta till berlin

använder du din mejl? tänker om det är lättare om jag skriver på den??? aja hur som helt har lite frågor om språkskolan du gick på och sånt

skrev min mejl iaf om du har lust att svara på den/eller här

tack på förhand

Svar: HEJ. Förlåt, jag har ju alldeles glömt bort att svara på den här kommentaren. Skicka ett mail vetja ([email protected]), så lovar jag att skriva ett ordentligt svar, om det fortfarande är aktuellt. <3
ohhboy.blogg.se


Anonym

Upp