ÅNGEST I VERSALER

29/8, en augustifredag. Dagens sista solglitter som kastar sig mot fasaderna på Karl-Marx-Straße. I ryggsäcken min nyinköpta tyskabok, nivå C1, verbböjning deluxe. Människor som helghandlar grönsaker och frukt i den turkiska mataffären. Luften som är sommarsval (höstljummen). Rabarberläsk och bagel på veganfiket Vux för att lyckas få i mig någonting alls. Genomläsning av allt det finstilta på Kabel Deutschlands och Naturstroms hemsidor. Ett brev till min hyresvärd där jag officiellt säger upp mitt lägenhetskontrakt. Den mjuka koftan som slänger längs mina strumpbyxben. Dagens sista solglitter som kastar sig mot fasaderna på Karl-Marx-Straße.

Ändå: ÅNGEST.
Trots allt: ÅNGEST.
Hur mycket jag än försöker: ÅNGEST.

Det finns dagar då ingenting hjälper. Det finns dagar då allt känns åt helvete vad jag än tar mig för. Det finns dagar då skevheten i magkänslan och tyngden i stegen vägrar att försvinna bort. I samma ögonblick som hela jag målas solnedgångsguldig på Karl-Marx-Straße vill jag bara trilla ihop. Men någonting får mig ändå att fortsätta framåt, att med högerhandens ovansida stryka kinderna torra, att med en bläckpenna kryssa för ännu några måsten och borden på en av listorna som brukar hjälpa mig att strukturera upp verkligheten.

Sedan, när helgen faller över mig, ger jag mig fan på att den ska kännas bättre än föregående ångesthelger. För att uppnå detta ägnar jag mig åt att dissekera livet tillsammans med Adna, lyssna på glad musik, inte plugga någon tyska alls, försöka sluta fokusera på diverse mansobjekt som inte förtjänar min uppmärksamhet, köpa kinderägg, gå på kräftskiva tillsammans med finaste Anjel och Olle och tio nya bekantskaper, dricka vin, klubbdansa runt, sova näst intill ingenting alls, äta choklad, sitta på ett kolsvart Tempelhofer Feld med Adna vid min sida, djupandas in nattluften.

Och så övergår augustihelgen i en septembermåndag och jag inser att jag har överlevt. För det finns ju sådana dagar också. Dagarna efter stormen då kroppen återigen känns okejlätt och lungorna fungerar. Jag kan fortfarande urskilja tre olika klubbstämplar på min högra handled och har inte ens tillräckligt mycket pengar på kontot för att kunna köpa havregryn. Men ibland är det precis en sådan helg som behövs.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

<3 <3 <3 .......bobbo....... <3 <3 <3

Svar: <3 <3 <3 BOBBOMYSISPLUTTISGULLISBABY <3 <3 <3
ohhboy.blogg.se


chipsgos nr 2 (för du är nr 1)

Ja Augusti har blivit September & jag insåg nyss jag överlevt sommaren<3

Svar: fint att även du drabbades av den insikten, åh, det gläder mig! <3!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

Sådana helger är verkligen precis vad man behöver för att versalångesten ska dämpas och förvandlas till lite mer lätthanterlig gemenångest. Lycka till, hoppas att det fortsätter att kännas lite lättare att andas

Svar: ångesten är av någon anledning ständigt återkommande i mig just nu, men den har blivit lite mer lunarstormnick, du vet varannan gemen varannan versal. hipp ångest, onekligen! :))) kram och tack för peppen!
ohhboy.blogg.se


Moa

bästa julia! vela väl egentligen bara säga att jag hoppas att du mår bättre snart igen. hoppas du mår bäst snart!

Svar: ååhåhåhå, blir så glad av att det finns människor som verkligen bryr sig. puss!!!
ohhboy.blogg.se


elina

hittade precis hit och är så glad för det. vad fantastiskt du skriver! igenkännighetesfaktorn är stor. ibland behöver en så himla mycket en helg med för mycket vin för många cigg för mycket dans för att kroppen bankkontot. men det är så värt det.
här ska jag börja hänga ständigt! Kram på dig fina

Svar: <3<3<3!!!!! pusspusspuss och tacktacktack!!!
ohhboy.blogg.se


Felicia

Ska du lämna Berre?? Eller ska du bara byta lägenhet?

Svar: Nu är det en och en halv månad kvar tills jag lämnar Berlin, ja.
ohhboy.blogg.se


Lärkan

Upp