regeringsskifte och feministisk revolution, tack

Jag har försökt skriva den här texten i flera veckor nu, men inte ens nästan lyckats. För var jag än börjar skriva och var jag än slutar så känns det som att jag inte kan uttrycka allt det som jag tänker på. Imorgon är det val och jag är fullkomligt livrädd. Världen känns på många vis totalt empatibefriad och åt helvete. Jag känner Weltschmerz in absurdum, börjar gråta och klarar ibland inte av att göra någonting alls för att jag så gärna vill göra allt.

Men det hjälper inte att jag gråter, det är annat som måste göras. Vi måste prata om allt det som gör ont, vi måste slå tillbaka. Och det gör vi. För mitt i all jävla rasism, sexism, homofobi, transfobi, funkfobi, egoism och kvinnohat går det också att finna någonting annat. Det går att finna vackra och starka motkrafter. Människor som ser till att rasister och nazister inte får sprida sitt budskap på svenska gator och torg. Människor som skriver debattartiklar och krönikor om att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt och allmänt vidrigt parti, trots att deras företrädare har skaffat sig dyrare kostymer. Människor som driver grymma feministiska bloggar och sätter ord på allt det där som är så internaliserat att en inte ens ser på det som problem. Människor som säger ifrån när någon i deras närhet slentrianskämtar sexistiskt eller rasistiskt. Människor som inte bryr sig om hur många hundralappar som finns kvar i den egna plånboken i slutet av månaden, utan istället väljer att rösta på ett parti som kämpar för ett Sverige där vi inte sparkar på dem som redan ligger ner.

För några dagar sedan åkte jag till den svenska ambassaden i Berlin för att rösta i mitt första riksdagsval någonsin. Min röst föll på Feministiskt Initiativ. Jag tycker inte att det finns något parti i Sverige som är fulländat, men jag tycker att det finns några få partier som fungerar som livsviktiga verktyg i vår strävan efter en bättre värld. Mitt hjärta är rödare än F!:s politik, det sitter längre åt vänster. Men F! är ett av dessa verktyg som jag pratar om, ett parti som verkligen kommer att förändra debattklimatet, ett parti som kommer att se till att feminismen blir någonting som alltid inkluderas i alla politiska analyser och sipprar in i alla olika sakfrågor. För mig kunde det inte ha blivit en röst på något annat parti i det här riksdagsvalet, jag vill se vad som händer om F! kommer in i riksdagen, jag vill veta hur långt de kan gå. Dessutom tror jag i detta skede att en röst på F! ytterligare ökar chanserna för ett regeringsskifte, någonting som jag inte skulle överleva utan.

Jag hoppas innerligt att ni imorgon röstar med era hjärtan, att ni väljer bort Sverigedemokraterna och utnyttjar er rösträtt till att skapa ett mjukare och mer empatiskt Sverige.

text
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR
Upp