oh god, what have i done? i came to berlin to have some fun!

Hej. Nu har jag varit mer eller mindre jättesjuk i en och en halv vecka. Så fruktansvärt roligt, bara myser loss i feberns och yrselns paradis. Eller inte. Så nu ska vi bli överdrivet exalterade och för evigt lyckliga genom att titta på hur mitt lilla Berlinliv tedde sig genom andra människors kameror.

Och, förresten, BÄST AV ALLT, det jag kunde skriva på facebook för ett litet tag sedan:
I AM COMING TO BERLIN. I AM COMING TO BERLIN. I AM COMING TO BERLIN. 12 – 17 December. I am already imagining a whole lot of tacky Weihnachtsmärkte, many hours of tanzen at Renate and Rosie’s, really bad Glühwein, really great Hefeweizen, deep-frozen vegetables at the Turkish market, and breakfast at least three times at Datscha. BUT MOST IMPORTANTLY: hugging and kissing and catching-upping (yes, that’s a word). CARPE BERLIN!


Så. Ja. Första bilderna från Berlin som jag är taggad i. Det var så att jag blev bjuden på maskerad i ett stort kollektiv i Schöneberg. När jag kom dit med käpp och hängbröst och sjal och tantsminkning visade det sig att inte så väldigt många andra var utklädda, alternativt körde på klassikern åh, maskerad, då ska jag försöka klä mig så sexigt som möjligt! Har kommit fulast till maskerad många gånger, inte att förglömma Floras artonårsfest då jag klädde ut mig till flashbacktönten Fredde Frallan Fransson som gick omkring och var en väldigt dryg, vit och kränkt man mest hela kvällen.

Här är två av snubbsen som jag hamnade i samma sovvagn som på väg till Berlin, nämligen Daniel och Mattias. Sedan hade vi så fruktansvärt roliga klubbnätter tillsammans! Här befinner vi oss på en fest i ett helt fantastiskt hus, nämligen ett hus i glas och metall ritat av arkitekten Hinrich Baller. Han har gjort några riktigt fräcka byggnader i Berlin, mina två favoriter finns på Winterfeldtplatz i Schöneberg.


En bild som Frans tog på mig precis när vi lärde känna varandra i november.


Plötsligt vintervår 2012 och jag skypade med bästa Fanny.

Smådryga foton från när jag och Frans åkte till Alt-Mariendorf på upptäcktsfärd. Vi hittade ett stenigt torp att flytta in i, en liten kiosk där vi köpte pommes, en gammal kyrkogård där hundarna hade en egen parkering, och en väldigt plastig, pastellig och nedgången glassrestaurang där nästan alla glassrätter innehöll starksprit.

En analog bild från första gången jag och Mirjam träffades (eller alltså, egentligen träffades vi för första gången i april 2011, men då var jag väldigt full och förvånad över att en bloggläsare kom fram till mig inne på en klubbtoalett i Stockholm). Hon hade läst min blogg jättelänge och jag var jättenervös och vi hade likadana halsdukar och drack några öl. Det är alltid lika absurt att börja prata med någon som jag inte känner alls men som har läst långa blogginlägg om att jag har gråtit mina ögonlock svullna. Andra bilden är från en fest i hennes WG, minns inte om vi firade att hon hade fyllt tjugoett eller att hon hade flyttat in?


Någon gång på vårkanten när fina Fanny och demokratikursen från min gamla gymnasieskola besökte Berlin. Det är enda anledningen till att någon går den kursen, en resa till Berlin på vårkanten ingår liksom. Jag hängde med till gamla stasifängelset i Hohenschönhausen, och här sitter vi och dricker för starka drinkar på que pasa.


Skypening med Sophie när jag var supersjuk.


Ett annat äventyr tillsammans med Frans. Vi tog S-bahn ut till Wilhelmshagen. Där hittade vi små tyska hus (ni vet sådana som ser ut som pepparkakshus), ett stugområde, en sandig stig, en kyrka, ett Lidl och Nya Venedig (ja, det finns tydligen ett nytt Venedig utanför Berlin. Mest var det ett skrytigt rikemansområde med konstgjorda kanaler och lyxiga båtar).


Haha. La alla mina principer på hyllan för att jag var så extremt sugen på kött. Det blev en riktigt trevlig hamburgare (med chili, bacon och ost) på Berlin Burger International. Åh, dreglar bara jag tänker på det!


Det blev april och Frans skulle flytta till Göteborg, därför hade han hejdåfest på Kristiania Espressobar där han brukade jobba. Hela vintern anordnade han olika konserter där, det var bästa grejen! På hejdåfesten dracks det väldiga mängder espresso och augustineröl och club mate med vodka.
Senare samma natt/morgon om jag inte missminner mig. Vi var på väg till en klubb men det hela slutade med att vi istället åt märklig mat i en park medan solen gick upp.

Jag hängde i Sverige i några dagar för att besöka olika folkhögskolor i Stockholmstrakten. Sophie och jag åt middag på Urban Deli och jag var iförd min klassiska uniform (typ, jag tror knappt att jag hade på mig någonting annat i våras).

Bästa Marie besökte Berlin en kort, kort stund. Det var riktigt sommarvarmt och vi satte oss på Geronimo för att dricka konstiga drinkar. Jag tänkte prova någonting helcrazy för att komma ur mojito/white russian-träsket som jag ständigt befinner mig i, och det måste nästan ha varit det äckligaste jag någonsin har druckit. Så mycket sprit och ananasjuice och chokladmjölk och grädde och ooouuuaaaahhh kväljningarna kommer tillbaka! Geronimos nachos är dock magiska, vi delade på en skål.

Jag, Bea och Rebecca på Geronimo efter en midsommarklubb, därav den stiliga huvudbonaden.


Några olika bilder från en jättefin kväll i Bobbys wünderbara lägenhet. Cannelloni stod på menyn och jag fick träffa Maja och Flora för första gången. Så. Sköna. Människor.

En bild som Flora tog på mig senare under kvällen för att en vän hade skickat ett sms där det stod typ "Wow, du är ju på Floras instagram!"

Både bästa brorsan och bästa vännen kom till Berlin. Vi checkade av Brandenburger Tor och Fernsehturm och förintelsemonumentet och liknande från listan, viktigtviktigt! Sophie fick tyvärr uppleva sommarens allra regnigaste dagar under sin vistelse, men vi levde nog ändå mest på nätterna, och det var så fruktansvärt fint att få ha henne nära.

Benjamin skulle flytta till Sverige och vi hängde därför i trädgården utanför huset som han bodde i (häftigaste superkollektivet med gemensamma utrymmen och hrm, marijuana i blomsterlådorna). Sommaren var överblommad och helt fantastiskt vacker. Vi åt budgetchoklad och  drack jättegammalt, mousserande jordgubbsvin som han hade hittat på gatan. Senare försvann jag och Mimmi till baren KPTN i mina kvarter. Där blev vi kvar hela natten för att en brutal åskstorm drog in över Berlin, det gick helt enkelt inte att ta sig hem och utanför baren sprang två helnakna män förbi. När vi väl kom hem på morgonen så hade det regnat in, plötsligt hade jag en pool i mitt rum.


En av alla kvällar på Mimmis balkong med jättemycket te eller vin. Sommaren hade så många magiska kvällar då himlen blev mörkgrå och höll på att trilla ner.


Jag och min bror på Moas golv. Min näst sista kväll i Berlin lagade jag jättemycket kantarellsås tillsammans med Ingrid, Moa, India och min bror. Jag kunde inte bestämma mig för om jag var glad eller ledsen, men kände så himla mycket vemod i att göra allt för sista gången på just det där speciella viset. För det var så förbaskat fint alltihop, hela min Berlinvistelse. Det var verkligen precis exakt vad jag behövde just då, och nu behöver jag nog precis exakt det jag gör just nu. Men det har jag skrivit om så många gånger, så det behöver vi inte upprepa igen.

Jag får en del mail och kommentarer där folk skriver att de gärna vill veta mer om min tid i Berlin, om ni förtydligar vad ni vill veta mer om så kan jag givetvis skriva mer. Och till alla er som undrar olika praktiska saker, leta efter svar i det här inlägget. Och här hittar ni den Berlinguide som jag har knåpat ihop. Om det är någonting mer ni undrar över så kan ni passa på att fråga nu.

Ha det fint, puss.
KÄRLEKSFÖRKLARINGAR

åh vad detta var fint! nu ska jag sluta datornörda innan jag tappar tekoppen på tangentbordet, ses snart finis!!

Svar: åh, bästa flora! vad fint att du gillade inlägget, och jaaa, snart måste vi ses! puss.
ohhboy.blogg.se


Flora

På min tågluff förra sommaren så passerade jag och en vän Berlin och bodde på det eminenta (host ironiskt) hostlet BaxPax i Kreuzberg, så klart drack vi drinkar på Que Pasa som låg precis bredvid och åt deras brunch på söndagen innan vi åkte vidare mot nya destinationer!

Svar: haha, många hostel är ju tyvärr sämre än halvdåliga så att säga. och aj, var den brunchen god? kan tänka mig att maten på que pasa är lika halvdålig som drinkarna? men av dem blir en ju åtminstone berusad, haha. kram.
ohhboy.blogg.se


Caisa

Åhåhåhhå! (är lite brist på innovativa formuleringar såhär 23.57 en onsdagskväll, så "Åhåhåhhå!" får duga)

Svar: nickar uppskattande åt ditt åhåhåhåhåhå, superfint funkar det!
ohhboy.blogg.se


fanny

All denna mat jag blir sugen på nu gaaaah!;)

Svar: gaaaaaaaaaah, förstår dig!
ohhboy.blogg.se


oroshjärta

Åh - på översta bilden är det ju min säng du ligger i! Eller, Tines säng som är min till slutet av mars. En väldigt bra säng!
Så himla fina bilder, de får mig att längta efter sommaren här. Flyttade ju hit först i slutet av september så missade allt det där fina som gör sig så extra bra i Berlin. Fast måste säga att hösten också är mycket bra här, och även om alla säger att det ska vara så kallt här om vintrarna tvivlar jag på att det kan vara värre än blåsiga Lund eller vidrigt blötblåsiga vinterköpenhamn.

Svar: Håhå, jag minns att den sängen var väldigt skön! La mig ner bland halsdukarna och jackorna för att pusta ut mitt i allt öldrickande. Och jag upplevde förresten vintern i Berlin som ganska mild, kanske är det en rosafluffig efterkonstruktion eller kanske stämmer det faktiskt (saknade dock snön, fick typ två snödagar). Jag hoppas att du trivs bra? Och i december ska jag ju dit en liten sväng, det skulle vara fint att hinna dricka öl med dig och Max!
ohhboy.blogg.se


Sofia

superhärligt och långt inlägg! ville aldrig sluta skrolla! fan v a d b r a

Svar: GÖTT, det värmer min lilla decemberkropp ska du veta!
ohhboy.blogg.se


julia

Faktiskt så var maten helt ok! :)

Svar: haha, åh, vilken tur! och snubbsen som jobbar där brukar ju alltid vara så himla trevliga.
ohhboy.blogg.se


Caisa

Oh ja jag trivs bra. Ska bli skönt att komma hem till Småland i jul, men Berlin är lätt att älska. Och skönt att äntligen få prata tyska och inte bara nöta grammatik.
Jag vill gärna dricka öl med dig när du kommer hit! Max lämnar landet den fjortonde tror jag, men om du kommer innan dess kan vi ju höra med honom, över fb, och bestämma nåt trevligt.


Sofia

Upp